فروپاشی اسرائیل در خیابان‌های امریکا

جوان آنلاین: سفر‌های بنیامین نتانیاهو به واشینگتن، همیشه پرمناقشه بوده، ولی سفر اخیر او پرمناقشه‌ترین سفر یک رهبر اسرائیلی به امریکاست؛ سفری که در آن، نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره با تشویق ممتد نمایندگان روبه‌رو شد ولی در خیابان‌های امریکا یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراضات ضدصهیونیستی سامان یافت. به نظر می‌رسد واشینگتن در حال یک پوست‌اندازی در مناسبات با تل‌آویو است، پوست‌اندازی که نه تنها در تحریم سخنرانی نتانیاهو از طرف ۱۳۵ نماینده کنگره، بلکه در نحوه واکنش نمایندگان حاضر در سخنرانی قابل‌ردیابی است.   بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب برای چهارمین بار در کنگره امریکا سخنرانی کرد؛ یک سخنرانی ۴۵۰۰ کلمه‌ای که ۵۵ دقیقه طول کشید و او مثل همیشه در طول آن بار‌ها مورد تشویق نمایندگان کنگره قرار گرفت. نتانیاهو در این سخنرانی، ۲۳ بار به ایران، ۲۲ مرتبه حماس و حدود ۵۵ مرتبه به امریکا اشاره کرد و مثل همیشه از جنگ بین «بربریت و تمدن» و «خیر و شر» سخن گفت؛ جنگی که به گفته او اگر امریکا و اسرائیل در آن، در کنار هم باشند، پیروز میدان خواهند بود. او عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را با حمله ژاپن به امریکا در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ و همچنین ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مقایسه کرد و تصویری تحریف شده از ۷ اکتبر به اعضای کنگره امریکا ارائه کرد. همزمان با سخنرانی او در صحن کنگره، هزاران نفر در بیرون، علیه اسرائیل تظاهرات کردند. او گفت که این ایران است که «از تظاهرات ضداسرائیلی که همین حالا در خارج از این ساختمان در جریان است، حمایت مالی می‌کند» و معترضان را «احمق‌های مفید برای ایران» توصیف کرد، کسانی که به گفته او شعار از «بحر تا نحر» می‌دهند، ولی «خیلی‌های‌شان یک کلمه نمی‌دانند از کدام بحر و کدام نحر» صحبت می‌کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از همین جا، به تاریخ رژیم صهیونیستی پل زد و درست مثل سخنرانی‌های قبلی‌اش در کنگره، آن را به ابراهیم و اسحاق ربط داد: «آیا نمی‌دانند که سرزمین اسرائیل جایی است که ابراهیم، اسحاق و یعقوب در آنجا نماز می‌خواندند، اشعیا و ارمیا در آنجا موعظه می‌کردند و داوود و سلیمان در آن حکومت می‌کردند؟ نزدیک به ۴ هزار سال است که سرزمین اسرائیل وطن قوم یهود بوده است. همیشه خانه ما بوده است؛ همیشه خانه ما خواهد بود.» او در سخنرانی خود، دانشگاهیان امریکا را به ندانستن تاریخ اسرائیل متهم و به ویژه ابراز تأسف کرد که رؤسای دانشگاه هاروارد، پن و ام‌آی‌تی حاضر نشدند آنچه را که درخواست‌ها در امریکا برای «نسل‌کشی یهودیان» خوانده، محکوم کنند و گفت که «اقلیتی» در امریکا وجود دارند که در دام «کلاهبرداری حماس» افتاده‌اند. 
او گریزی هم به جنگ غزه زد و همه اتهامات بین‌المللی درباره نسل‌کشی اسرائیل را زیر سؤال برد. نتانیاهو این را که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اسرائیل را به گرسنگی عمدی مردم غزه متهم کرده «کاملاً مزخرف» خواند و ادعا کرد «برای اسرائیل، مرگ هر یک غیرنظامی یک تراژدی است؛ برای حماس، این یک استراتژی» و ادعا کرد که فلسطینیان عامدانه «می‌خواهند غیرنظامیان فلسطینی بمیرند تا وجهه اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی لکه‌دار شود.» نتانیاهو مدعی شد: «جنگ غزه یکی از کم‌ترین نسبت‌های تلفات جنگجو به غیرجنگنده را در تاریخ جنگ شهری دارد» و بازهم ادعا کرد که «عملاً هیچ» غیرنظامی فلسطینی در رفح کشته نشده است. او از اینکه امریکا به مدت چند دهه «کمک‌های نظامی سخاوتمندانه‌ای» به اسرائیل کرده، تشکر کرد و گفت که اسرائیل به حفظ حضور امریکا در خاورمیانه کمک می‌کند و با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در خاورمیانه گفت که «امروز اسرائیل در خط مقدم تمدن می‌جنگد» و «امریکا و اسرائیل امروز می‌توانند یک اتحاد امنیتی در خاورمیانه ایجاد کنند که او آن را «اتحاد ابراهیم» برای مقابله با ایران خواند و سخنرانی خود را با این جمله پایان داد: «خداوند به اتحاد بزرگ بین اسرائیل و امریکا برای همیشه برکت دهد.»  غیبت ۱۳۵ نماینده در کنار تشویق‌های «چندش‌آور»
در حالی که سخنرانی نتانیاهو در کنگره با تشویق‌های مکرر نمایندگان و حاضران روبه‌رو شد، در تحولی بی‌سابقه ۱۳۵ نماینده کنگره امریکا از جمله برنی سندرز، نانسی پلوسی و جیم کلایبرن از بانفوذترین رهبران حزب دموکرات، در سخنرانی او حاضر نشدند و شماری از حاضران نیز او را تشویق نکردند یا اینکه با بی‌میلی او را تشویق کردند. رشیده طلیب، نماینده دموکرات که بنری با مضمون «جنایتکار جنگی» در دست گرفته بود، تشویق‌های نتانیاهو را «چندش‌آور» خواند. نانسی پلوسی هم سخنرانی نتانیاهو را بدترین نطق یک مقام خارجی خواند که افتخار حضور در کنگره را یافته است. هزاران نفر نیز، همزمان با سخنرانی نتانیاهو با تجمع در اطراف کنگره، خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شدند، کسانی که پلیس امریکا کوشید آن‌ها را متفرق کند. در شبکه‌های اجتماعی، فیلمی از آتش‌زدن پرچم امریکا و جایگزین‌شدن آن با پرچم فلسطین در واشینگتن منتشر شده، رویدادی که کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها آن را محکوم و اقدامی «غیرمیهن‌پرستانه» توصیف کرد. مایک مک کال، رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا نیز نوشت: «پرچم‌های حماس و شعار‌هایی با مضمون کشتن یهودیان، ارعاب مأموران پلیس کنگره، دیوارنویسی و آتش زدن پرچم‌ها و مجسمه‌های به دار آویخته شده نتانیاهو تنها بخشی از تصاویر وحشتناک معترضان در سراسر امریکا است.» 
 گستره واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو
نتانیاهو هم با کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا و هم با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان ملاقات کرد ولی هر دو ملاقات او با حاشیه همراه بود. ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو، زمانی که دوربین‌های خبری در انتظار عکس‌گرفتن از آن‌ها در حال دست‌دادن با یکدیگر بودند، بدون توجه به رسم معمول سیاستمداران به‌سمتی دیگر رفت و مجدد بازگشت. کامالا هریس نیز پس از صحبت با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هرچند این جمله تکراری را گفت که «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد»، اما گفت «در مورد وضعیت وخیم انسانی در غزه سکوت نخواهد کرد.» آکسیوس از قول منابع اسرائیلی نوشته که نتانیاهو از اظهارات «کامالا هریس» ابراز نگرانی و نارضایتی کرده است. علاوه بر این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به صحبت‌های نتانیاهو که گفته بود ایران اعتراضات ضداسرائیلی را تأمین مالی می‌کند واکنش نشان داد و گفت: «(البته) برخی از این فعالیت‌ها! ما معتقد نیستیم که همه فعالیت‌های اعتراضی که روزانه در اینجا اتفاق می‌افتند کاملاً از سوی ایران تأمین مالی می‌شود.» واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگره که در صحبت‌های برخی رهبران در واشینگتن نیز نمایان است، نشان می‌دهد که نگاه نخبگان امریکایی به اسرائیل در حال تغییر جدی است. روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست، سخنرانی نتانیاهو را تحریف‌آمیز خواند و نوشت که نتانیاهو در حالی اعلام می‌کند که هیچ غیرنظامی‌ای در حمله به شهر جنوبی رفح کشته نشده است که گزارش‌های متعددی از حملات موشکی به این مناطق و کشتار انبوه غیرنظامیان فلسطینی مخابره شده است. سی‌ان‌ان نیز با اشاره به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «نتانیاهو، نقش اسرائیل را در ایجاد درگیری‌های غیرنظامی در غزه، به‌دروغ، کم‌اهمیت جلوه داد.» کریس مورفی، سناتور دموکرات کنتیکت نوشت که نتانیاهو به جای سخنرانی در کنگره، باید برای نهایی کردن توافق پایان جنگ در غزه وقت می‌گذاشت.» الی کلیفتون در گاردین در مقاله‌ای با عنوان «نتانیاهو در حال هدایت کاهش شدید اجماع طرفداران اسرائیل در امریکا است»، نوشته است: «سخنرانی نتانیاهو را به عنوان نقطه شکستی نمادین و بسیار مشهود در حمایت دو حزبی ایالات متحده که او در تمام دوران سیاسی خود از آن برخوردار بوده است، جلوه خواهد داد.»