بورس در انتظار روزهای صعودی


گروه اقتصاد کلان: با افزایش نرخ نیما و اصلاح تکنیکالی بازار سرمایه باید منتظر یک موج صعودی مثبت در بازار باشیم. نخستین روز معاملاتی هفته با سرخپوشی ۴۸ درصد نمادها و سبزپوشی ۲۱ درصد نمادها به کارش خاتمه داد. افت بالغ بر ۱۴ هزار واحدی شاخص کل، خروج ۲۲۸ میلیارد تومانی پول از سوی حقیقی ها و ارزش معاملات خرد ۲.۸ همتی نتیجه داد و ستد معامله گران امروز بود. می توان گفت بسیاری از ریسک های مدیریتی، نگاه قمارخانه ای به بورس، تأمین مالی شبه دولت و دولت از بورس اوراق بهادار، ابلاغیه ها و مصوبه های شبانه و پنهانی دولتی، فروش سنگین و بدون ضابطه اوراق بهادار و بسیاری از مشکلات دیگر در حال اتمام است، مهم ترین نگرانی این بازار گسترش جنگ به لبنان و کمبود برق است. اکثر فعالان بازار نگران نرخ بهره هستند، اما به نظر با کنترل تورم، نرخ بهره نیز حتی به صورت دستوری کاهش خواهد یافت و با افزایش نرخ نیما و اصلاح تکنیکالی بازار باید منتظر یک موج صعودی خوب در بازار باشیم. به این ترتیب این قیمت ها در سهام بازار، به صورت پله ای ارزش خرید دارد، در بدترین حالت می توان در دو پله ده درصدی اقدام به خرید کرد. در واقع به نظر می رسد بازار سهام یک بازار جامانده از بازارهای موازی طلا، سکه و مسکن است، پس یک دارایی ارزان با احتمال بالا فرصت خرید است.

کاهش شکاف نیما و آزاد
دیروز شاهد ادامه صعود دلار نیمایی بودیم، نرخ دلار حواله در مرکز مبادله ایران به ۴۴۰.۹۷۳ ریال افزایش یافت و شکاف نیما و آزاد کاهش یافت، بورس تهران در هفته‌های اخیر به‌طور کامل به این آیتم مثبت بی‌تفاوت بوده‌است و به‌نظر می‌رسد که اگر پارامترهای منفی پیرامون بازار حذف یا کمرنگ‌تر شوند، اثر مثبت این موضوع در جریان معاملات بیش از پیش پدیدار خواهد شد.

افزایش نرخ خودرو و حذف رانت!؟
افزایش نرخ خودرو یکی از خبرهای این گروه بود که برای ایران‌خودرو رقم خورد و احتمالاً برای سایپا نیز رخ دهد، هر چند این موضوع تأیید و تکذیب‌هایی را به همراه دارد. در مورد نرخ «خودرو»، این افزایش‌ها منطقی بوده و رانت عجیب فعلی را از بین می‌برد و به سود سهامداران و شرکت خواهد بود، «خودرو» در تیرماه رشد فروش داشت و رقم آن ۲۶۷۹۳۶ میلیارد ریال بود، در ۴ ماهه ۹۱۳۰۲۷میلیارد ریال بوده که ۲۵ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است. خساپا هم تیرماه خوبی زد و نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه فروش داشت و به عدد ۹۲۹۹۴ میلیارد ریالی رسید، در ۴ ماهه ۳۰۹۵۶۸ میلیارد ریال فروش داشته که ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، در بین سایر خودرویی‌ها، «خاور» و «خزامیا» را جذاب ندیدیم، اما «خپارس» خوب بود و در حالی که ۳ ماهه ۵۰۳۴۰ میلیارد ریال بود، در تیرماه به عدد ۴۱۵۵۷ میلیارد ریالی رسید، در ۴ ماهه ۹۱۸۹۷ میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل ۷۹۵۵۴ میلیارد ریال بود.

تحلیل روز شنبه بورس
پایان بورس دیروز 6 مرداد 1403 در حالی رقم خورد که بازار سهام تحت تاثیر روزی نیمه‌تعطیل، عقب‌نشینی سنگینی داشت و منفی شد. حجم و ارزش معاملات خرد نیز دیروز در کف قرار گرفت. پایان بورس دیروز با ریزش 14 هزار و 339 واحدی شاخص کل و کاهش ارتفاع دو هزار و 846 واحدی شاخص هم‌وزن بسته شد. به این ترتیب، شاخص کل بورس با عقب‌نشینی 0.66 درصدی تا سطح دو میلیون و 160 هزار و 975 واحد پایین آمد و شاخص هم‌وزن نیز با 0.41 درصد افت، به سطح 691 هزار و 603 واحد رسید. دیروز سهام فملی بالغ بر چهر هزار و 35 واحد و سهام فولاد، بالغ بر دو هزار و 990 واحد بر ریزش شاخص کل بورس اثر داشتند. کگل، تاپیکو، شپنا، فارس و کچاد، دیگر سهامی بودند که با قدرت، شاخص کل بورس را عقب راندند.

حجم و ارزش معاملات خرد



حجم و ارزش معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها، دیروز کاهش داشت. حجم معاملات خرد در پایان دادوستدهای امروز به 5.7 میلیارد برگه سهم رسید و ارزش معاملات خرد هم دو هزار و 658 میلیارد تومان بود.
ورود و خروج پول حقیقی
همچنین تراز پول حقیقی در نخستین روز هفته منفی شد. به این ترتیب در پایان بورس دیروز 6 مرداد 1403 بالغ بر 233 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها خارج شد. با این حال، صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود 54 میلیارد تومان پول حقیقی بودند.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای فملی، فولاد و کگل نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسان، همراه و رمپنا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، انتخاب و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، بساما و تسلیم نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس دیروز نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات بازار
دیروزارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 587 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 581 میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 93 میلیارد تومان بود. پس از فملی، خنور بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و شفام در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 387 میلیون و 535 هزار و 231 سهم در صدر قرار گرفته است.
شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خاور و فملی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
در معاملات شنبه، 37 نماد صف خرید داشتند و 65 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری ما قبل به 138 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 51 درصدی به رقم 280 میلیارد تومان رسید.