فرا رسیدن فصل کابوس نتانیاهو


«نشنال اینترست» در تحلیلی با اشاره به لزوم تعامل عاقلانه کامالا هریس با اردوگاه طرفدار فلسطین در حزب دموکرات نوشت: هریس می تواند با تلاش برای وادار کردن اسرائیل به پایان دادن جنگ در غزه و درخواست برای پذیرش یک دولت فلسطینی، راه را برای کاهش انتقادات علیه سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه هموار کند. ‌کناره گیری جو بایدن، ‌رییس جمهوری ایالات متحده از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و سخنرانی بی سابقه بنیامین نتایناهو، ‌نخست وزیر (رژیم) اسرئیل در کنگره، ‌دو رویداد مهم هفته اخیر است که تاثیر بسزایی در سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه با اسرائیل و فلسطین و حتی فراتر از آن بر خاورمیانه خواهد داشت. این مقاله با اشاره به معرفی کامالا هریس، ‌معاون رییس جمهوری آمریکا از سوی بایدن به عنوان نامزد بعدی حزب دموکرات و حمایت قابل توجه دموکرات‌ها از این پیشنهاد نوشت: هریس در دولت آمریکا به طور سنتی در پشت صحنه کار کرده و نقش «پلیس بد» را در مورد حملات نظامی (رژیم) اسرائیل به غزه ایفا کرده است. برخی از کارشناسان و مقامات سابق آمریکایی سعی کرده‌اند بر درخواست‌های او در مورد لزوم موضع‌گیری بیشتر دولت آمریکا علیه نقض‌ حقوق بشر توسط اسرائیل تاکید کرده‌اند. این تحلیل افزود: چنین موضع گیری‌هایی سفر نتانیاهو به واشنگتن را تحت تاثیر قرار داده است. نخست‌وزیر اسرائیل در طول سخنرانی خود در کنگره، سخنرانی مبارزاتی را ارائه کرد که برای تقویت حمایت محافظه‌کاران از بقای سیاسی‌ خودش طراحی شده بود. در واقع، نتانیاهو در حالی که به شهروندان آمریکایی (تجمع کنندگان ضد اسرائیلی) حمله می کرد، مورد تشویق شدید نمایندگان آمریکایی قرار گرفت و دروغ های متعددی را در مورد عملیات (نظامی) کشورش در غزه مطرح کرد. این در حالی بود که هریس تصمیم گرفت که ریاست جلسه مشترک کنگره _که معمولا با ریاست معاون رئیس جمهور صورت می گیرد- را بر عهده نگیرد. او به همراه تقریباً نیمی از نمایندگان کنگره حزب دموکرات که در مراسم سخنرانی نتانیاهو شرکت نکردند، ‌در این جلسه غایب بود. ملاقات او با نخست وزیر اسرائیل نیز با یک استقبال و پذیرایی سرد انجام شد که بیشتر که برای حفظ فاصله او با نتانیاهو اینچنین طراحی شده بود.
نشنال اینترست در ادامه تحلیل خود افزود: چنین وضعیتی تا چند سال پیش بی سابقه بود. بی شک، اکثر نمایندگان دموکرات (که یا در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نکردند و یا از آن انتقاد کردند) پیش از حملات حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به شدت از اسرائیل حمایت کرده و یا حداقل آشکارا تمایلی قوی به جنبش طرفدار فلسطین نداشتند. با این حال، تغییر ناگهانی لحن و رویکرد حزب دموکرات نشان‌دهنده تغییری کند، طولانی‌مدت و البته مهم است که می‌تواند بر سیاست خارجی ایالات متحده تأثیر بگذارد، به‌ویژه اگر هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر (آبان) پیروز شود. نویسنده در بخشی از تحلیل خود افزود: احتمالا تغییرات عمده سیاسی در این زمینه به کندی اتفاق می‌افتد، چرا که شرایط کنونی نتیجه ناامیدی‌های سریع دموکرات‌ها از عملیات نظامی اسرائیل در غزه است. انتقاد از اسرائیل در تالارهای کنگره هنوز تا حدی تابو است - چیزی که دولت آینده هریس یک شبه آن را تغییر نخواهد داد. در واقع، معاون رئیس‌جمهور ریشه‌های سیاسی خود را از یک اردوگاه سنتی طرفدار اسرائیل می‌گیرد که هنوز بر حزب تسلط دارند. بنابراین، زمان نشان خواهد داد که آیا هریس واقعاً خواستار موضع سخت‌تر در قبال اسرائیل است یا تنها نقش بازی می کند.
این تحلیل نوشت: به نظر نمی‌رسد هریس با بایدن در مورد اسرائیل موافق باشد. از سویی، احساسات شخصی او به عنوان فردی که به اندازه یک رئیس جمهور در سیاسی خارجی تاثیر گذار است، حائز اهمیت است. این واقعیت که او سخنرانی نتانیاهو را نادیده گرفت باید نشان دهنده علاقه آشکار او به تغییر سیاست خارجی ایالات متحده در مقابل رویکرد منحصر به فرد بایدن باشد که اسرائیل را در آغوش گرفته و تمام قد از آن حمایت کرد. در این راستا، تفکر هریس می‌تواند منعکس‌کننده علاقه او به دوری کردن از نخست‌وزیر مسموم اسرائیل باشد.