حمله احتمالی صهیونیست‌ها به لبنان تبعات سنگینی برای این رژیم دارد

        مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، پیشینه روابط سیاسی و مراودات فرهنگی میان ایران و فرانسه را زمینه مناسبی برای توسعه تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط با فرانسه بر مبنای صداقت و اعتمادسازی مشترک را اعلام کرد. رؤسای جمهور ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی یک ساعته درباره مسائل و موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات رفع تحریم، جنگ اوکراین و آخرین وضعیت و تحولات در غزه و لبنان به بحث و گفت‌وگو پرداختند. پزشکیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چارچوب توافق شده، اجرائی شدن همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حداقل انتظار جمهوری اسلامی ایران از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفت‌وگوها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد بیش از ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، ضمن خروج یکطرفه از این توافق، تحریم‌های ظالمانه مضاعفی نیز به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی، نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و افزود: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت. رئیس‌جمهور با اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان، حمله به بیمارستان‌ها و نیروهای امدادی، تصریح کرد: صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین بیش از ۷۵ سال است که از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فروگذار نکرده و تمام چارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای رفع بحران در غزه و همچنین استقرار صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورها نیز به مسئولیت‌شان در قبال مردم مظلوم غزه عمل کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از رویکرد رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد تعامل و تعادل در سیاست خارجی، ابراز امیدواری کرد روابط ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد.  دولت چهاردهم تدابیر لازم برای تسریع
 در اجرای توافقات با سوریه را اتخاذ خواهد کرد
علاوه‌بر اینها، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در دیدار آقای «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، با بیان اینکه روابط فیمابین ایران و سوریه همواره دوستانه و برادرانه بوده است، دو کشور را دوست روزهای سخت یکدیگر دانست و بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی، تجاری و تعاملات فرهنگی و اجتماعی دو ملت متناسب با روابط سیاسی ممتاز فیمابین تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم با ارزیابی وضعیت فعلی روابط دو کشور تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات فیمابین و ارتقای سطح روابط را اتخاذ خواهد کرد، افزود: دو کشور علاوه‌ بر گسترش تعاملات با یکدیگر، زمینه‌های بالقوه مناسبی نیز برای تقویت روابط و همکاری‌ها میان کشورهای اسلامی دارند که باید آنها را بالفعل کنند.


«حسین عرنوس»، نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان در مسئولیت مهمی که مردم ایران برعهده وی گذاشته‌اند، گرم‌ترین سلام‌ها و صمیمانه‌ترین تبریکات رئیس‌جمهور سوریه را نیز به رئیس‌جمهور کشورمان رساند.
نخست‌وزیر سوریه با قدردانی از حمایت‌ها و کمک‌های کشورهای دوست به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به بهبود امنیت در سوریه، اظهار داشت: در دو سال گذشته گام‌های پرشتابی در مسیر توسعه روابط میان دو کشور برداشته شده، اما همچنان ظرفیت‌های متنوع و متعددی برای تعمیق و تقویت مناسبات وجود دارد که باید در راستای عملیاتی شدن آنها گام برداریم و رئیس‌جمهور سوریه، دولت این کشور را مکلف به حرکت در این مسیر کرده است
  آمریکا و برخی کشورهای غربی شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین هستند
همچنین مسعود پزشکیان در دیدار آقای «مانوئل ماررو کروز» نخست‌وزیر کوبا ضمن تشکر از سفر هیئت عالی‌رتبه کوبایی به تهران برای حضور در مراسم تحلیف و همچنین قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت کوبا با ملت ایران در پی شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و توسعه روابط با کوبا در دوره جدید تاکید کرد.
وی در ادامه ضمن تجلیل از سابقه مبارزاتی ملت کوبا در برابر امپریالیسم، توسعه و گسترش روابط میان کشورهای مستقل و آزادی‌خواه نظیر ایران و کوبا را در مقابله با یکجانبه‌گرایی، نقش‌آفرین و مؤثر دانست.
رئیس‌جمهور همچنین ضمن قدردانی از مواضع کوبا در محافل و مجامع بین‌المللی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از آرمان‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه کوبا حمایت کرده و بی‌تردید این حمایت‌ها ادامه خواهد یافت.
پزشکیان همچنین بر اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در سفر رئیس‌جمهور شهید دکتر رئیسی به کوبا تاکید کرد و افزود: بدون تردید هیچ مانعی نمی‌تواند در عزم و اراده دو کشور برای توسعه بیش از پیش مناسبات خللی ایجاد کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و انتقاد از سکوت و انفعال کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال این جنایات افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی که مدام از حقوق بشر و دموکراسی دم‌ می‌زنند نه‌تنها در مقابل این جنایات اقدامی نمی‌کنند بلکه با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین هستند.
رئیس‌جمهور مواضع کوبا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین را قابل تقدیر دانست و بر لزوم اقدام عملی از سوی مجامع بین‌المللی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد.
«مانوئل ماررو کروز»، نخست‌وزیر کوبا نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب دکتر پزشکیان به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همچنین گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور فقید شهید سید ابراهیم رئیسی، روابط ایران و کوبا را برادرانه، استراتژیک و ممتاز توصیف کرد و با تاکید بر نقش اثرگذار و محوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزود: ایران و کوبا درباره مسائل بین‌المللی دارای مواضع و نگاه مشترک هستند و توسعه همکاری‌های دو کشور در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بسیار مؤثر خواهد بود.
نخست‌وزیر کوبا با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری به‌ویژه در بخش انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل و بیوتکنولوژی بر اراده کشورش برای اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور تاکید کرد. مانوئل ماررو کروز همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد و نقش‌آفرینی بیشتر مجامع بین‌المللی برای توقف این جنایات را خواستار شد.
  تاکید پزشکیان بر اهمیت تقویت روابط ایران 
و آفریقای جنوبی
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در دیدار «رونالد ازی لاملا» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، از پیام تبریک رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به مناسبت کسب اعتماد ملت ایران از سوی وی و نیز پیام تسلیت و ابراز همدردی این کشور در پی شهادت دکتر رئیسی تصریح کرد: 
جا دارد از مواضع سیاسی دوستانه آفریقای جنوبی، به‌خصوص اقدامات دولت این کشور در تسهیل و تسریع در عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس قدردانی کنم.
وی با تاکید بر اهمیت تقویت روابط دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و نیز همکاری‌های بین‌المللی از جمله در قالب بریکس، افزود: با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود امیدوارم روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور هر چه بیشتر رونق یابد. رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از مواضع سازنده آفریقای جنوبی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین اظهار داشت: رژیم آپارتاید صهیونیستی از هیچ جنایتی در قبال فلسطینیان مظلوم غزه فروگذار نکرده و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر نه‌تنها در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند، بلکه با تامین سلاح و تجهیزات و توجیه‌گری اقدامات رژیم صهیونیستی، به تداوم و حتی تشدید جنایات این رژیم دامن زده‌اند.
«رونالد ازی لاملا»، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ دوباره پیام تبریک رئیس‌جمهور کشورش به دکتر پزشکیان و نیز تسلیت مجدد شهادت دکتر رئیسی، علاقه‌مندی کشورش به توسعه مناسبات و روابط دوجانبه و نیز بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران از جمله در قالب بریکس را اعلام کرد. وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله روابط دیپلماتیک میان ایران و آفریقای جنوبی، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های گسترده کشورش با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و همکاری بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین، به‌ویژه طرح شکایت از این کشور در دادگاه بین‌المللی تحت انواع فشارها و حتی تهدیدها قرار گرفته است، گفت: با وجود همه این فشارها، آفریقای جنوبی به مواضع اصولی خود در قبال فلسطین باور داشته و به تلاش مشترک با کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق مردم فلسطین و برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و امدادرسانی به فلسطینیان این منطقه ادامه خواهد داد.