روز قسم‌های دشوار

امروز مجلس میزبان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان است و براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. در مراسم تحلیف مهمانان خارجی نیز حضور دارند.
تحلیف حکم ریاست‌جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور با حضور رئیس دیوان عالی کشور و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی
 انجام می‌گیرد.
در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، رئیس‌جمهور منتخب سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. تاکنون 13دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است.

ابوالحسن بنی صدر



مراسم تحلیف ابوالحسن بنی‌صدر در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ در مجلس اول شورای اسلامی برگزار شد. در آن دوره ریاست مجلس بر عهده اکبر هاشمی رفسنجانی و ریاست دیوان عالی کشور بر عهده محمدحسین بهشتی بود. در این مراسم بنی‌صدر سخنرانی نکرد و صرفا سوگند یاد کرد.

شهید محمدعلی رجایی
مراسم تحلیف شهید محمدعلی رجایی در روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۰ و پس از مراسم تنفیذ برگزار شد. در آن زمان شهید بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و رفسنجانی رئیس مجلس وقت بودند. شهید رجایی در بخشی از سخنرانی خود اظهار کرد: این مسائل (پاسداری از ارزش‌ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است. جامعه روحانیت نیز در این وظیفه یاری می‌کند. دغدغه ما امروز این است که در دنیای پر از فساد امروز، جمهوری اسلامی چه اقداماتی برای حفاظت از اسلام دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
مراسم تحلیف سومین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. در این مراسم عبدالکریم موسوی اردبیلی، قرآن را برای سوگند رئیس‌جمهور منتخب نگه داشته بود. ایشان در این مراسم گفتند امروز این مراسم برای برادر مخلص شما از این جهت هیجان‌انگیز است که در حقیقت بر زبان آوردن و تصریح کردن به چیزی است که به‌طور طبیعی با کاندیدا شدن برای ریاست‌جمهوری و با قبول این مسئولیت بر دوش او وجود داشته و سنگینی می‌کرده است.
با انتخاب مجدد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور ایران، روز ۱۸ مهر ۱۳۶۴ مراسم تحلیف ایشان برگزار شد.

مرحوم علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی
مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی با انتخاب شدن به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهور ایران، در ۲۶ مرداد ۱۳۶۸ در مراسم تحلیف شرکت کرد و سوگند خورد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.
در سال ۱۳۷۲ مرحوم هاشمی رفسنجانی دوباره به رئیس‌جمهوری برگزیده شد و به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهور ایران، مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۷۲ در مراسم تحلیف شرکت کرد. هاشمی در سخنرانی‌اش بعد از ادای سوگند اظهار کرد: می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به‌طور جدی از عهده این قسم بر نمی‌آییم.

سید محمد خاتمی
با انتخاب سیدمحمد خاتمی به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران در انتخابات مورخ ۲ خرداد ۱۳۷۶، مراسم تحلیف وی در روز ۱۳ مرداد ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی انجام شد.
بعد از انتخاب خاتمی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران که در سال ۱۳۸۰ محقق شد، وی در روز ۱۷ مرداد ۱۳۸۰ مراسم تحلیف خود را پشت سر گذاشت.
 محمود احمدی‌نژاد
مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران، در روز ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. وی در این مراسم گفت: بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دمکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند. من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد. اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مدنظر خواهد بود.
در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد مجددا رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. وی در روز ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ مراسم تحلیف خود را برگزار کرد.

حسن روحانی
مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری حسن روحانی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ با حضور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد. اعتدال‌گرایی به‌معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانونگرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند. مجددا در دور بعد مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ برگزار شد.

شهید سیدابراهیم رئیسی
مراسم تحلیف شهید سیدابراهیم رئیسی در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. رئیسی در این مراسم دولت خود را مدافع حقوق بشر خواند و از دیپلماسی با هدف لغو تحریم‌ها علیه ایران و بهبود روابط این کشور با کشورهای منطقه استقبال کرد. دولت شهید ابراهیم رئیسی درحالی کار خود را آغاز کرد که ایران در میانه مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود. رئیسی در بخشی از سخنرانی خود گفت که برنامه هسته‌ای ایران به‌طورکل صلح آمیز است. وی تأکید کرد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود ازجمله حق توسعه نمی‌شود، ایران از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.
رئیسی دولت خود را ''دولت وفاق '' نامید و افزود: ما سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود.

چهاردهمین آیین تحلیف
با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم، اکنون نوبت اوست که با حضور در مجلس شورای اسلامی براساس اصل 121قانون اساسی سوگند یاد کند. این آیین، امروز برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

متن سوگندنامه تحلیف
متن سوگندنامه تحلیف به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»