تجهیز ناوگان امدادی هلال‌احمر به ۱۵۰۰ خودروی جدید

[شهروند] رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در برنامه صف اول، اقدامات هلال‌احمر در سال جدید را تشریح کرد و گفت: «ناوگان امدادی هلال‌احمر تا پایان سال‌جاری به یک‌هزار و۵۰۰ خودروی جدید مجهز می‌شود.»
کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «در مراسم حج امسال برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و استطاعت جسمی حجاج براساس دستورالعملی که فرهنگستان علوم اعلام کرده بود، بررسی شد. درمانگاه، بیمارستان و حتی در هتل‌‌های محل اسکان زائران ایرانی مطب و درمانگاه داشتیم که به حجاج خدمات‌رسانی می‌کردند. امکانات خوبی از عربستان سعودی برای ارائه خدمات به زائران حج دریافت کردیم و به وزیر بهداشت عربستان پیشنهاد دادیم که پزشکان ما داوطلبانه اقدام به عمل جراحی در این بیمارستان‌ها کنند. به همین دلیل زائری را نداشتیم که به‌دلیل نیاز به جراحی نتواند مناسک خود را انجام دهد. یک میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به زائران حج امسال ارائه شد و امسال فقط ۳۰ فوتی در حج داشتیم درحالی‌که سال گذشته ۴۵ فوتی داشتیم.»

هلال‌احمر و عملیات حج تمتع در سال‌جاری
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش گفت: «برای آموزش به زائران از سکوهای مختلفی استفاده کردیم تا زائران ما با مهم‌ترین مشکل حج امسال، یعنی گرمازدگی مواجه نشوند. پزشکان به همراه کوله پزشکی مجهز به همراه زائران بودند و حتی در رمی‌جمرات نیز این پزشکان همراه زائران بودند و در مکاتب نُه‌گانه نیز تیم پزشکی هلال‌احمر حضور داشتند. پیام رهبر معظم انقلاب در رمی‌جمرات برای تمام روسای صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ارسال شد و مورد توجه آنها هم قرار گرفت. این پیام نشان داد که ما می‌توانیم جلوی ظلم بایستیم. نشر این پیام جزو وظایف اقدامات بشردوستانه ما بود. در انتقال زائران بیمار که باید برای درمان به کشور اعزام می‌شدند، کمیسیون‌های مختلف تشکیل دادیم تا در اسرع‌وقت با گروه پزشکی به کشور اعزام شوند و برخی از زائران با وخامت شرایط جسمی و با تشخیص تیم درمان، به همراه تیم پزشکی اَعمال خود را انجام دادند.»

استفاده از تجربه خانه‌های هلال در نشست بریکس
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «هلال‌احمر در نشست کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو حضور پیدا کرد و ریاست و مدیریت کمیته سلامت و اقدامات بشردوستانه را در این نشست برعهده گرفت. در این نشست ۴۷ بند مصوب شد که ۱۰ بند آن پیشنهاد هلال‌احمر ایران بود که در سپتامبر به تصویب روسای‌جمهوری نشست بریکس می‌رسد.» کولیوند با اشاره به اینکه تجربه خانه‌های هلال مورد توجه کشورهای عضو نشست بریکس قرار گرفت و مقرر شد از این تجربه استفاده شود، افزود: «مباحث پزشکی، سلامت و اقدامات بشردوستانه؛ محور گفت‌وگوها در نشست بریکس بود.»

تقویت ناوگان بالگردی هلال‌احمر با کمک شرکت روسی



رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «در سفر به مسکو با شرکت تولید بالگرد در روسیه هم دیدارهایی شد و تفاهمات خوبی بین هلال‌احمر و این شرکت برای نوسازی، تعمیر و نگهداری بالگرد‌های هلال‌احمر صورت گرفت و حتی مقرر شد، بالگردهای ما به بالگردهای دید در شب مجهز شوند.» وی با تأکید بر اینکه از خطوط اعتباری شرکت روسی برای نوسازی بالگردهای ما استفاده خواهد شد، ادامه داد: «علاوه بر این مقرر شد یک بالگرد به‌صورت دوماه رایگان در اختیار ما قرار داده شود تا در ماموریت‌ها از آن استفاده شود. این بالگردها می‌تواند در آتش‌سوزی جنگل‌ها و سایر اتفاقاتی که در کشور می‌افتد، مؤثر باشد.»

کمک مردم کشورمان به غزه
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: «در حوادث مختلف، مردم در کنار هلال‌احمر قرار می‌گیرند به‌عنوان مثال در غزه مردم کشورمان ۱۰ هزار تُن اقلام به هلال‌احمر برای کمک به مردم غزه اهدا کردند. هلال‌احمر ۹۰ مورد مصادیق نقض حقوق بشردوستانه در غزه را اعلام کرد که ۸۶ کشور دنیا آن را تأیید کردند. اقدامات بشردوستانه برای کمک به مردم غزه را وظیفه خود می‌دانیم.»

تقویت ناوگان امدادی به‌خودروهای پیشرفته روز دنیا
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «در توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار و تقویت ناوگان امدادی اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. از سال ۹۰ تاکنون حتی ۵۰ عدد خودروی نو هم بین جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌ها توزیع نشده بود ولی دو هفته پیش ۹۱۶ خودروی امدادی را به ناوگان امدادی هلال‌احمر الحاق کردیم. این ناوگان با توجه به میزان حادثه‌خیزی، بین استان‌های مختلف توزیع شد. هزار و ۵۰۰ خودروی امدادی دیگر تا دی یا بهمن‌ماه به ناوگان امدادی هلال‌احمر افزوده خواهد شد.»

استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در هلال‌احمر
کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، توضیح داد: «ربات شناگر و نجات‌یار با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به ناوگان امدادی هلال‌احمر افزوده شده است که می‌تواند مغروقین را نجات دهد. یک مرکز هوشمند تحلیل داده را راه‌اندازی کردیم که تمام فعالیت‌های هلال‌احمر در حوادث مختلف را در سراسر کشور مدیریت و راهبری می‌کنیم تا به این وسیله راهبری عملیات‌های ما هوشمند شوند. کارهای تحقیقاتی، عملی و پژوهشی در هلال‌احمر برای تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و همچنین تولید اعضای مصنوعی بدن انسان انجام شده است. تولید چادرهای امدادی متناسب با اقلیم‌های مختلف را شروع کرده‌ایم که صلیب‌سرخ جهانی هم خواستار خرید این چادرهاست.»

هلال‌احمر و عملیات بزرگ امدادی و درمانی در اربعین‌ حسینی
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «در اربعین حسینی در داخل کشور، معین وزارت بهداشت برای ارائه خدمات امدادی هستیم و با تمام ظرفیت در تمام مرزها خدمات‌رسانی می‌کنیم و کلینیک‌های سیار یا بیمارستان‌های ۵۰ تا ۱۰۰ تخته راه‌اندازی کرده‌ایم تا پزشکان داوطلب ما به زائران خدمات‌رسانی کنند. کنگره بین‌المللی امدادونجات و سلامت در اربعین را نیز آخر این هفته با حضور کشورهای خارجی مسلمان و شیعه برگزار می‌کنیم تا تجارب ایران در مدیریت تجمعات انبوه در اختیار سایر کشورها قرار بگیرد. در خارج از کشور نیز مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ارائه خدمات درمانی به زائران را برعهده دارد و با تمام ارگان‌های اجرایی هماهنگی برای ارائه خدمات بهتر انجام می‌شود.»

مراجعه‌کنندگان با دست خالی داروخانه هلال‌احمر را ترک نکنند

دکتر کولیوند همچنین در مجمع عمومی عادی منتهی به سال مالی 1402سازمان تدارکات پزشکی که با حضور دبیرکل و اعضای اصلی مجمع عمومی، مدیرعامل و هیأت مدیره سازمان برگزار شد، با اشاره به کارنامه موفقیت‌آمیز سازمان تدارکات پزشکی، برگزاری ارزنده مجمع عمومی و عملکرد قابل‌قبول شرکت‌ها در سال گذشته، این عملکرد را اعتباری برای کشور و هلال‌احمر عنوان و از همه تلاشگران متعهد و متخصص مجموعه سازمان تدارکات پزشکی تقدیر و تشکر کرد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره بر برنامه‌محور و مشخص بودن راهبردها گفت: «در سالی که گذشت یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما برنامه‌محور بودن و زمانبندی برای پیشبرد امور بود. امسال نیز انتظار داریم با تکیه بر این اصل در شرکت‌های تابعه با توسعه بخش R&D، شناسایی بازار، تقویت ناوگان تولید و توسعه سبد محصولات و تولیدات، طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی شکل بگیرد و با مدیریت جهادی شاهد به ثمر رسیدن آنها در آینده نزدیک باشیم.»
دکتر کولیوند با اشاره به اینکه داروخانه‌های هلال‌احمر امید مردم و بیماران هستند، ضمن تقدیر از شبانه‌روزی شدن و توسعه خدمات داروخانه مرکزی هلال‌احمر و تکمیل سبد داروهای موردنیاز مردم افزود: «یکی از اولویت‌های ما افزایش رضایت مردم، خدمات‌رسانی مطلوب و تلاش برای تکمیل سبد داروهای داروخانه هلال‌احمر است. بر این اساس هیچ مراجعه‌کننده‌ای نباید با دست خالی داروخانه هلال‌احمر را ترک کند.»
در ادامه دکتر عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، هم در جلسه مجمع عمومی گفت: «در سالی که گذشت با وجود برخی چالش‌هایی که برای بنگاه‌های اقتصادی کشور در حوزه سلامت وجود داشت شرکت‌های تابعه سازمان تدارکات پزشکی با جدیت و پرتوان کار کردند و پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم. برنامه‌های پیش رو نیز به‌خصوص با تأکید بر طرح‌های توسعه کسب‌وکار و دانش‌بنیان بودن برنامه‌ها در حال پیگیری است و امیدواریم شاهد به ثمررسیدن آنها در آینده نزدیک باشیم. برنامه‌های توسعه شرکت تجهیزات پزشکی درخصوص اجزای مرتبط با صنعت دیالیز و تولید نسل جدید صافی دیالیز با جدیت در حال انجام است و با تلاش تیم متعهد و متخصص توانسته‌ایم اقدامات ارزنده‌ای در شرکت شاهد باشیم. درخصوص شرکت داروسازی با بررسی و کارشناسی طرح تحول و توسعه کسب‌وکار در این شرکت، در حال پیگیری طرح و پروژه اصلی یعنی ارتقای تولید هستیم که به ثمر نشستن آن موجب ارتقای شرکت داروسازی و فرآیند صادرات خواهد شد.»