روزانه 1000 سقط جنین


صادق غفوریان- رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرده که روزانه هزار «سقط جنین» در کشور انجام می شود؛ این یعنی سالانه حدود 360 هزار قتل عمد در زیر پوست شهرها و در سکوت و آرامش اتفاق می افتد. البته که درباره سقط جنین هیچ گاه آمار مشخص و دقیقی وجود نداشته و ندارد. پیش از این حتی در نقل برخی مسئولان و نمایندگان اعدادی از همین قبیل و بعضا دو برابر این رقم در کشور روایت شده است.

360 هزار یا 600 هزار؟


پیش از این فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس گفته بود، سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد. به گفته او، ۸۵ درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر و با آموزش‌های فضای مجازی  یا مصرف داروهای قاچاق‌شده انجام می‌شود.
رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران در سال 98 آمار سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰‌ هزار سقط جنین غیرقانونی را تایید می‌کند و می‌گوید: آمار دقیقی از سقط جنین در دست نیست، چون عمده دلیل این اتفاق تلخ به‌صورت زیرزمینی و غیرقانونی صورت می‌گیرد و قطعا بر آمارهای گذشته تاثیر می‌گذارد، اما آمار موثقی در مورد حدود ۷۰۰ هزار سقط در سال را هم دیده‌ام.  
«باقر لاریجانی» معاون آموزشی سابق وزارت بهداشت و نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، یک بار آمار ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط را در سال ۱۳۹۶ بیان کرده و بهمن ۱۳۹۸ گفته است: سالانه حدود ۴۵۰ هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در سطح کشور انجام می‌شود.
البته در کنار این آمار، تعداد سقط های قانونی که بر اساس نظر متخصصان صورت می گیرد و پزشکی قانونی مرجع اعلام آن است، سالانه حدود 10 تا 15 هزار مورد است که توسط این مرجع اعلام می شود.به هر روی فقدان آمار در زمینه سقط جنین در کشور ما، امری کاملا طبیعی به نظر می رسد و انتظاری نیست که بانیان و عاملان این سقط ها خود را معرفی و عیان کنند.

قرص داریم به مبلغ 2.400
سقط های زیرپله ای ماجرای قدیمی و کهنه ای در کشور و در ماجرای سقط های غیر قانونی است. برخی از آن ها یا شاید اغلب آن ها در فضای مجازی خدمات خود را تبلیغ و ارائه خدمات می کنند. ما با یک سرچ و در کمترین زمان با تعدادی از آن ها گفت وگو کردیم که البته بخشی از آن ها نرخ را پس از معاینه اعلام می کنند. به این گفت وگوها توجه کنید:
 سلام. یه سوال دارم هزینه سقط برای جنین حدود 40 روزه چند هست؟ با قرص و غیر قرص رو میشه توضیح بدید. ممنون
  «سلام وقتتون بخیر قرص سایتوتک فایزر آمریکایی بسته ده عددی 1.5 میلیون تومن میشه. قابلتونم نداره تا جنین سه ماه سقط با این دارو صد درصد هست بدون کوچک ترین عوارضی. در شهر... پرداخت درب منزل یا محل کار مابقی شهرها ابتدا هزینه گرفته وبعد با تیپاکس ارسال میشه.»
 سلام. یه سوال دارم هزینه سقط برای جنین حدود 40 روزه چند هست؟ با قرص و غیر قرص رو میشه توضیح بدید. ممنون
سلام سونو دادین ؟
هنوز نه.
با قرص هست یا روش دیگه؟
قرص سایتوتک ده عددی آمریکایی اصل 2.400
10 روز باید مصرف بشه؟
نه بابا - کلا همچی براتون توضیح داده میشه وقتی برسه دستتون. به آی دی دیگه ملحق بشین توضیحات رو بهتون میدن.
 و مورد دیگر هم فهرستی از خدمات و جراحی های سرپایی که در مطب انجام می دهد، برایم ارسال و در آن فهرست اعلام کرده: سقط جنین (قیمت بعد معاینه)
تجارت نیوز به تازگی سرکی به مطب های زیرپله ای سقط کشیده و قیمت ها را درآورده که رقم های عجیبی برای آن مطالبه می شود. یک کارشناس مامایی به این خبرگزاری گفته: «البته اگر همه چیز نرمال باشد زیر سه ماه تقریباً 70 میلیون و بالای چهار ماه آن هم تنها یک هفته بیشتر از چهار ماه با مبلغ 150 میلیون کار را انجام می‌دهد.» او اطمینان می‌دهد تمامی وسایل مورد نیاز را در مطب دارد و هیچ جای نگرانی برای خونریزی بعد از سقط و غیره وجود ندارد.
یک فرد دیگر که ظاهرا جراح عمومی است به این خبرگزاری گفته: «هزینه سقط جنین غیرقانونی تا چهار ماه 120 میلیون تومان است. البته افرادی هم هستند که چنین پولی ندارند اما به این خاطر که ممکن است جان‌شان به خطر بیفتد با هزینه کمتر هم حاضر به انجام کار می‌شوم. اما اگر افرادی با تمکن مالی بالا برای این کار مراجعه کنند، بیش از 120 میلیون از آن ها می‌گیرم.»

سقط یک سوم تولدهای کشور
به هر روی، امروز یک سوم تولدهای کشور به سرنوشت تلخ «سقط» مبتلا می شوند؛ دلیل هرچه باشد همچون مسائل مادی، اشتغال، تحصیل، عدم آمادگی، پیشرفت و... نمی توان جان یک انسان اگرچه جنین را از او ستاند. براساس مطالعه‌ای که اندیشکده موج انجام داده است، حاکمیت و نهادهای فرهنگی و آموزشی باید با گفتمان سازی نگرش به جنین را تغییر دهند به گونه‌ای که تصور از جنین لخته خون بی جانی نباشد بلکه از جنین به عنوان فرزند و موجودی زنده تلقی شود. از سوی دیگر با وضع قوانین سخت‌گیرانه در برابر مراکز سقط جنین و داروهای سقط جنین با این گونه اقدامات مقابله کنند.