رأی به تداوم «چاویزمو»

جوان آنلاین: اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا آن‌هم با رأی بیش از ۵۰ درصدی به نیکلاس مادورو، نه‌تن‌ها نشانی از ابقای رئیس‌جمهور کنونی است، بلکه چراغ سبزی به ادامه خط‌مشی و ایدئولوژی مدنظر هوگو چاوز محسوب می‌شود. در فضایی که اپوزیسیون نتیجه انتخابات را زیر سؤال برده، امریکا و کشور‌های همسو با واشینگتن هم، اما و اگر‌هایی را درباره صحت انتخابات مطرح کرده‌اند.   انتخابات روز یک‌شنبه در ونزوئلا مهم‌ترین واقعه امریکای جنوبی در رسانه‌های جریان اصلی بود. در فضایی با حضور ۱۰ نامزد انتخاباتی، نیکلاس مادورو بنابر اعلام شورای ملی انتخابات ونزوئلا با کسب ۲/۵۱ درصد آرا برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد. در سمت دیگر این انتخابات، ادموندو گونزالس، نامزد اصلی جریان‌های غرب‌گرا و رقیب اصلی مادورو ۴۴درصد آرا را کسب کرده است. به این ترتیب، با مشارکت ۵۹ درصدی و به دنبال شمارش ۸۰درصد آرا، ادامه حضور مادورو در سمت ریاست جمهوری به مدت شش سال دیگر تأیید شد و مردم ونزوئلا به دیدگاه چپ‌گرایانه چاوزیسم یا همانطور که اسپانیولی‌زبان‌ها می‌گویند «چاویزمو» که از نگرش هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا که بولیوارینیسم و وحدت‌گرایی در امریکای لاتین بخشی از این دیدگاه است، بار دیگر «بله» گفتند. طی سال‌های اخیر، اقتصاد یکی از چالش‌های انتخاباتی ونزوئلا بود. اگرچه همچنان چالش‌های اقتصادی و تورم بر زندگی روزمره مردم، سایه سنگینی افکنده است، اما مادورو توانست از بهبود نسبی اوضاع در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که تحریم‌های امریکا شدت گرفت، به عنوان برگ برنده خود در انتخابات استفاده کند. بنابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، تورم از ۱۳۰ هزار درصد در شش سال قبل به ۲۷ درصد کاهش یافته و شاخص تورم بلومبرگ نیز حاکی از این است که این رقم از ۲۰۰ هزار درصد درسال ۲۰۱۸، به حدود ۲۷ درصد رسیده است. این وضعیت را می‌توان به تقویت نرخ ارز و کاستن از هزینه‌ها نسبت داد.   اجازه هرج و مرج نمی‌دهیم
خورخه رودریگز، رئیس ستاد انتخابات نیکلاس مادور، ضمن قدردانی از مردم ونزوئلا برای شرکت در انتخابات خواستار انتشار نتایج رسمی شورای ملی انتخابات ونزوئلا شد. مردم ونزوئلا با حضور در «کاخ میرافلورس» محل اقامت ریاست‌جمهوری ونزوئلا، پیروزی مادورو را جشن گرفتند. مادورو پس از پیروزی با حضور در جمع هواداران خود در کاراکاس گفت: «در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم و اکنون به عنوان ریاست‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهم که به حاکمیت، قانون اساسی و اراده مردم ونزوئلا احترام بگذارید.» وی همچنین خطاب به «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور گفت: «این پیروزی شماست آقای چاوز. از امروز صلح و ثبات در کشور برقرار خواهد شد، این پیروزی برای صلح، ثبات و میراث جمهوریخواهان است و این پیروزی برای برابری است.» او از دادستانی عمومی این کشور خواست که تحقیقات را درباره هک‌کردن روند انتخابات این کشور آغاز کند و در ادامه تأکید کرد که «ما اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود.» مادورو تصریح کرد: «من مرد صلح و گفتگو هستم. مردم حرف خود را گفتند، نه به سرمایه‌داری و نه به فاشیسم و ما مردمی هستیم که برای جهان الگو قرار داده‌ایم.» وی در ادامه تأکید کرد: «در دوره جدید ریاست‌جمهوری، سوگند می‌خورم که جانم را به خاطر فرآیند‌های تغییر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهم داد.»
اظهارات مادورو، به مواضع مخالفان و البته برخی کشور‌های خارجی اشاره دارد. کورینا ماچادو از چهره‌های مطرح اپوزیسیون ونزوئلا با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی، نه‌تن‌ها پیروزی مادورو در انتخابات این کشور را رد کرد، بلکه گفت: «می‌خواهیم به همه ملت ونزوئلا و به تمام جهان بگوییم که ونزوئلا رئیس‌جمهور جدیدی دارد و این رئیس‌جمهور، ادموندو گونزالس است.»   ادموندو گونزالس ۷۴ ساله کیست؟ 
این سیاستمدار و دیپلمات ونزوئلایی تا قبل از ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در مارس گذشته، چهره چندان شناخته شده‌ای میان مخالفان دولت نبود، اما طی چهار ماه گذشته، به سرعت مشهور شد و بخش بزرگی از محبوبیت خود را مدیون حمایت‌های ماچادو است؛ زنی که در ماه اکتبر گذشته با اکثریت قاطع در انتخابات مقدماتی اپوزیسیون پیروز شده بود. در آن زمان، دادگاه عالی ممنوعیت شرکت ماچادو در رقابت‌های انتخاباتی را تأیید کرد. به همین دلیل، او نخست، کورینا یوریس ۸۰ ساله را به عنوان جانشین خود در این رقابت‌ها انتخاب کرد. اما زمانی که یوریس به دلیل مشکلاتی از ثبت‌نام در انتخابات بازماند، گونزالس به عنوان نامزد موقت ائتلاف اپوزیسیون انتخاب شد و انتظار می‌رفت که او با یک نامزد شناخته‌شده‌تر جایگزین شود و یک روز قبل از اینکه مهلت تغییر نام‌ها در رأی‌گیری ریاست جمهوری به پایان برسد، ائتلاف مخالفان اعلام کرد که این دیپلمات سابق را به‌عنوان کاندیدای نهایی خود برای ریاست جمهوری معرفی کردند. با این حال، ماچادو به جای او به نقاط مختلف کشور سفر می‌کرد و از مردم می‌خواست به ادموندو گونزالس رأی بدهند. او یک هفته قبل از رأی‌گیری گفت: «فریاد زدن و توهین کافی است، زمان آن رسیده است که با هم متحد شویم.» گونزالس از «آشتی ملی» دم می‌زند و معتقد است که مسیر آن دست دراز کردن به سمت افرادی است که در طرف دیگر تقسیم‌بندی‌های سیاسی قرار دارند. 


 برگزاری موفق انتخابات در سایه تحریم‌های ظالمانه
با پیروزی مادورو، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، از نگرانی عمیق واشینگتن خبر داد و گفت: «پیروزی مادورو بیانگر اراده و آرای مردم ونزوئلا نیست.» وزرای خارجه آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومنیکن و اروگوئه در بیانیه‌ای مشترک درخواستی مشابه را مطرح کرده و گفته‌اند که شفافیت در شمارش آرا تنها راه حصول اطمینان از احترام به خواسته رأی‌دهندگان ونزوئلایی است. گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور چپ گرای شیلی در واکنش به انتخابات اخیر گفت: «رژیم مادورو باید درک کند که باور کردن نتایجی که منتشر می‌کند دشوار است. جامعه بین‌المللی و به‌ویژه مردم ونزوئلا، از جمله میلیون‌ها ونزوئلایی در تبعید، خواستار شفافیت کامل صورت‌جلسات و روند آن هستند و ناظران بین‌المللی که به دولت متعهد نیستند باید صحت نتایج را تأیید کنند. ‏در شیلی، ما هیچ نتیجه‌ای را که قابل تشخیص نباشد تأیید نخواهیم کرد.» با این حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه هشتم مرداد ضمن تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا به مردم و دولت این کشور و همچنین به رئیس‌جمهور منتخب مردم ونزوئلا افزود: «این انتخابات که به‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صد‌ها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهاد‌ها و سازمان‌ها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم‌سالاری در این کشور است.» 
وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا برای پیشبرد برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاری‌های دوجانبه تجدید می‌کند.» همچنین، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین خطاب به رئیس‌جمهور ونزوئلا که برای بار سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد، گفت: «چین آمادگی دارد شراکت استراتژیک ما را غنی‌تر و منافع بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد کند.» کاخ کرملین دیروز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی پیامی پیروزی مجدد مادورو را به وی تبریک گفت. سرگئی ملیک باگداساروف، سفیر روسیه در کاراکاس نیز در این رابطه گفت: «پیروزی دوباره نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا در انتخابات این کشور، به تقویت همکاری راهبردی مسکو و کاراکاس کمک خواهد کرد.» بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیگر چهره بین‌المللی بود که به پیروزی مادورو واکنش نشان داد و گفت: «من به رئیس‌جمهور و ملت دوست ونزوئلا به خاطر موفقیت این روند انتخاباتی که در آن پایبندی خود را به حاکمیت کشور و قانون اساسی آن و اراده آزاد و مستقل خود را دور از هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی آن نشان دادند، تبریک می‌گویم.» در این پیام آمده است: «تغییرات و تحولاتی که جهان شاهد آن است از ما به عنوان کشور‌های مستقل می‌خواهد همکاری و حمایت متقابل را تقویت کنیم. سوریه همواره مایل است روابط همکاری دوجانبه را برای تحقق منافع دوکشور تقویت کند. 
میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا ضمن تبریک به «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام کرد: «امروز عزت و شجاعت مردم ونزوئلا بر فشار‌ها و دخالت‌ها پیروز شد.»