مادورو در قدرت باقی ماند


گروه جهان: مردم ونزوئلا روز یک‌شنبه برای انتخابات از میان «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور کنونی و «ادموندو گونزالس اوروتیا» پای صندوق‌های رای رفتند و برای 6 سال آتی رئیس کشور خود را برگزیدند. در این انتخابات که بیش از ۶۳۵ ناظر بین‌المللی، از جمله تیم‌هایی از کارشناسان و همچنین ۶۵ متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان، نظارت داشتند، نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آرا در مقابل، ۴۴.۲ درصد ادموندو گونزالس به پیروزی رسید. به گزارش «تجارت»، نرخ مشارکت در انتخابات این کشور ۵۹ درصد اعلام شد. همچنین نیکولاس مادورو با کسب پنج میلیون و ۱۵۰ هزار و ۹۲ رای معادل ۵۱.۲ درصد رای گرفت و نفر دوم، ادموندو گونزالس چهار میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۷۸ رأی معادل ۴۴.۲ درصد آرا را به دست آورد. برای مادورو، دوره ۶ ساله ریاست جمهوری آتی، سومین دوره حکومت او خواهد بود. او از سال ۲۰۱۳ ریاست جمهوری بولیواری را برعهده دارد. مراسم تحلیف او به عنوان رئیس جمهور تازه انتخاب شده برای ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

تاکید مادورو بر آمادگی برای صلح و گفت‌وگو
نیکولاس مادورو پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی در رقابت‌های ریاست جمهوری گفت: «در دوره جدید ریاست جمهوری خود، سوگند می‌خورم که جانم را به خاطر فرآیندهای تغییر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهم داد.» مادورو ۶۱ ساله دقایقی پس از اعلام خبر پیروزی‌اش خطاب به حامیانش گفت: «صلح، ثبات و عدالت وجود خواهد داشت. من مرد صلح و گفت‌وگو هستم.» رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین از دادستانی کشورش خواست تا تحقیقاتی را درباره مختل کردن روند انتخابات آغاز کند. مادورو در میان هوادارانش که پیروزی او را در کاخ میرافلورس در کاراکاس جشن گرفتند، تاکید کرد که «اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود.» نیکولاس مادورو تاکید کرد: «مردم حرف خود را زدند؛ نه به سرمایه‌داری، نه به فاشیسم. و ما مردمی هستیم که برای جهان الگو قرار داده‌ایم.» رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا همچنین تاکید کرد که «من خواستار احترام به نظر مردم و قانون اساسی و عدم دعوت به کودتاها هستم.»

رد نتیجه انتخابات از سوی اپوزیسیون
«ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا دیروز (دوشنبه) مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا «ادموندو گونزالس» رقیب اصلی «نیکولاس مادورو» پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. ماچادو، رئیس مخالفان ونزوئلا پس از منتشر شدن خبر پیروزی مادورو مدعی شد: «من می‌خواهم به همه مردم ونزوئلا و جهان بگویم که ونزوئلا رئیس‌جمهور بعدی خود را دارد و آن "ادموندو گونزالس" است. همه دنیا این را می‌دانند. ما در تمام ایالت‌های کشور پیروز شدیم.» براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، ادموندو گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آراء در جایگاه دوم و بعد از مادورو قرار گرفته است. با این حال رئیس مخالفان ونزوئلا ادعا کرد که گونزالس ۷۰ درصد رای کسب کرده است. او گفت که ائتلاف تحت امرش، مردم را برای دفاع مسالمت‌آمیز از آرای خود جمع خواهد کرد.
موج تبریک کشورهای متحد به مادورو



اعلام نتایج انتخابات با استقبال کشورهای نزدیک به ونزوئلا همراه شد. در مهم‌ترین سطح، «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتخاب مجدد نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور جمهوری بولیواری ونزوئلا تبریک گفت.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه گفت که روابط روسیه و ونزوئلا ماهیت مشارکت راهبردی دارد. در این بیانیه روسیه آمده است: «مایلم آمادگی خود را برای ادامه کار مشترک سازنده خود در مورد موضوعات موضوعی در دستور کار دوجانبه و بین‌المللی تایید و اعلام کنم. به یاد داشته باشید که آغوش روسیه برای سفر شما همواره گشوده خواهد بود. لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم پیروزی «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور را تبریک گفت.
«میگوئل دیاز-کانل» رئیس جمهور کوبا در واکنش به پیروزی انتخاباتی مادورو گفت: «نیکلاس مادورو، برادرم، پیروزی تو، که از آن مردم بولیواری و چاویستا است، اپوزیسیون طرفدار امپریالیست را به طور واضح و صریح شکست داده است.» رئیس‌جمهور کوبا افزود: «آنها همچنین راستگرایان منطقه‌ای، مداخله‌گر و مونرویست را شکست دادند. مردم حرف زدند و انقلاب پیروز شد.» «ژیومارا کاسترو» رئیس‌جمهور هندوراس هم گفت: «تبریک ویژه ما و درودهای دموکرات، سوسیالیست و انقلابی ما به رئیس جمهور نیکولاس مادورو و مردم شجاع ونزوئلا به خاطر پیروزی غیرقابل اعتراضشان که حاکمیت آنها و میراث تاریخی فرمانده هوگو چاوز را تاکید می‌کند.» «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور بولیوی هم گفت: «ما از نزدیک این جشنواره دموکراتیک را دنبال کرده‌ایم و از این واقعیت استقبال می‌کنیم که به اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رای احترام گذاشته شده است.