بی‌اعتنایی به دو قطبی‌ها ضرورت نیل به منافع ملی

 از جمله توصیه‌های مهم رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای پزشکیان، خاتمه دادن به احساسات و فضای چالشی دوره رقابت‌های انتخاباتی بود که در پیوند با عوامل و پیامد‌های گوناگونی، اهمیت راهبردی و ارزش تحلیلی و تبیینی پیدا می‌کند. پیامد‌هایی همچون ادامه بگو‌مگو‌های سیاسی و تداوم صف‌بندی‌ها که نه تنها به شکاف و اختلاف دامن می‌زند، بلکه موجب کینه‌ورزی‌ها و خصومت‌های بیهوده و پرهزینه نیز می‌شود. 
همان‌گونه که امام خامنه‌ای به درستی و دقیق این پدیده خطرناک پسا انتخاباتی را توضیح دادند و فرمودند: «خب انتخابات طبعاً چالش‌برانگیز است دیگر؛ افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیه قرار می‌گیرند، چالش‌هایی به وجود می‌آید؛ نباید به وسوسه‌های دو‌قطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد. نباید احساساتی که افراد را در دوره انتخابات وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد، ادامه پیدا کند. نگذارید ادامه پیدا کند.»
در واقع شکل‌گیری فضای دوقطبی سیاسی از جمله اقتضائات فضای رقابتی انتخابات است که بازیگران حاضر در عرصه رقابت برای جلب آرا از طریق برانگیختن احساس و هیجان گاهی به شکل کاذب و ساختگی آن را پدید آورده و به آن دامن می‌زنند. 
این نوع قطب‌بندی گرچه برای جلب رأی، نفع سازندگان را تأمین می‌کند، اما گسترش و تداوم آن نه تنها وحدت و همبستگی ملی را مخدوش می‌سازد بلکه موجب شکل‌گیری کینه‌های بیهوده و نابه‌جایی می‌شود که بر روابط عاطفی افراد اثر سوء گذاشته و به شکل دیگری از دعوا‌های حیدری-نعمتی را در جامعه امروز پدید می‌آورد. 


دعوا‌هایی که با فراموشی منشأ اولیه به تدریج با تعصبات آمیخته شده و از منطق و عقلانیت فاصله می‌گیرد و حتی بر حقانیت نیز سایه می‌اندازد و هرچه متعلق به اردوگاه حریف و رقیب باشد، به عنوان باطل و شر و هرچه متعلق به اردوگاه خودش باشد به عنوان حق و خیر تلقی کرده و مانع پذیرش حقایق و واقعیت‌های بدیهی می‌شود. 
با همین نگاه است که حکیم فرزانه انقلاب اسلامی، پیش از انتخابات و در جمع بسیجیان نیز به خودداری از ورود به این دو قطبی‌ها هشدار دادند و فرمودند: «از دو قطبی‌های کاذب بپرهیزید. در کشور مدام دو قطبی درست می‌کنند. طرفدار زید، طرفدار عمرو، طرفدار فلان فکر، طرفدار [فلان]. این حرف‌ها چیست؟ آن کسانی که جوانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیز‌ها را قبول دارند، برادر شما هستند، گیرم یک اختلاف عقیده‌ای هم با شما داشته باشند.»
اینک با رسمیت یافتن ریاست جمهوری منتخب مردم پس از تنفیذ، فصل جدیدی از همکاری و کمک به رئیس‌جمهور جدید آغاز شده که در میدان اجرا، مسئولیت سنگینی را عهده‌دار شده است. موفقیت او در این عرصه موفقیت نظام به حساب آمده و هرگونه نقص و خللی هم به پای نظام نوشته می‌شود. 
از این رو عقلانیت و خرد سیاسی، تعامل، همکاری و کمک به دولت را به نفع نظام معرفی می‌کند که اگر فضای رقابت و دوقطبی‌های سیاسی حاکم باشد، اجازه تعامل و همکاری را نمی‌دهد. بلکه در صورت آمیختگی با تعصبات جناحی و گروهی می‌تواند به روحیه کارشکنی و مانع تراشی نیز منتهی شده و در مقابل منافع ملی و مصالح نظام نیز قرار بگیرد. 
از این رو، امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی که نتیجه انتخابات را به نفع مردم می‌دانند، با اشاره به مسئولیت سنگین رئیس‌جمهور منتخب، انجام آن را نیز به کمک تمامی نیرو‌های معتقد به نظام گره زده و بر کمک برای موفقیت رئیس‌جمهور اصرار و تأکید دارند. 
بدیهی است کمک به رئیس‌جمهور، انگیزه و رغبتی طلب می‌کند که در گرو عبور از فضای رقابت و بی‌اعتنایی به «وسوسه دوقطبی‌سازی» است. البته خطاب اصلی این توصیه هم به طرفداران نامزد‌هایی است که رأی نیاورده‌اند. این حضرات هستند که در معرض امتحان قرار گرفته و باید با توجه به منطق انتخابات که رأی آوردن یکی و رأی نیاوردن دیگری است، نه تنها باید نامزد منتخب از سوی صاحبان سلیقه متفاوت را بپذیرند، بلکه برای تأمین منافع ملی و حل مشکلات کشور، از کمک به رئیس‌جمهور جدید نیز پرهیز نداشته و همچنان در میدان همکاری و مشارکت حاضر باشند. 
جالب اینکه رئیس‌جمهور منتخب هم به صراحت اعلام می‌دارد، حل مشکلات کشور در گرو وحدت و همکاری تمامی نیروهاست و با صداقت بر این ضرورت ملی و تاریخی در شرایط فعلی اذعان دارد. 
در چنین شرایطی نوع تعامل نیرو‌های سیاسی با دولت جدید و میزان همکاری و کمک آن‌ها برای حل مشکلات و موفقیت دولت، یک شاخص گویا از تعهد آنان به رهنمود‌های ولایت و همچنین پایبندی به منافع ملی، مصالح نظام و برخورداری از عمق عقلانیت و خرد سیاسی خواهد بود.