نمره بالا نگیرید خبری از ثبت‌نام نیست!

جوان آنلاین: فصل تابستان برای خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند با چالش‌های عجیب و غریب ثبت‌نام همراه است. تا زمانی که یک دانش‌آموز تمام عیار از حیث آموزشی و تربیتی نداشته‌باشید، خبری از ثبت‌نام نیست! محل زندگی شما در محدوده تعیین شده برای ثبت‌نام در مدرسه ما نیست، معدل دانش‌آموز چند شده؟ ظرفیت مدرسه پر شده و امکان ثبت‌نام نیست؛ این‌ها عباراتی آشنا برای همه پدر و مادر‌هایی است که فرزند محصل دارند و در ایام تابستان درگیر ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه هستند. 
عبارت‌هایی که سال‌هاست به عنوان سنگ‌اندازی مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح می‌شود و هیچ راه چاره‌ای برای آن وجود ندارد و والدین برای اینکه دردسر کمتری همگام ثبت‌نام داشته‌باشند باید به اصطلاح کفش آهنی را از روز‌های پایانی سال تحصیلی به پا کنند تا برای سال تحصیلی بعدی با آرامش و تشویش کمتری ثبت‌نام فرزندشان انجام شود. 
اوج دردسر برای نام‌نویسی هم زمانی است که دانش‌آموز از یک مقطع به مقطع بالاتر می‌رود و چارچوب ضوابط برای ثبت‌نام به دور از تمام شعار‌ها و قوانینی که سیاستگذاران نظام آموزشی تعیین کرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود و شرط معدل، داشتن مهارت در زمینه ورزشی، فرهنگی و هنری و به طور خلاصه یک دانش‌آموز تمام عیار از حیث آموزشی و پرورشی ملاکی است که همه مدارس از دولتی گرفته تا غیردولتی خواهان پذیرش آن هستند.   نمره کم بگیرید از تحصیل باز می‌مانید!
چند سالی می‌شود که نظام آموزشی داعیه اهتمام ویژه برای مقابله با بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل را دارد و انسداد مبادی بی‌سوادی جزو اقدامات و سیاست‌های جدی وزارتخانه آموزش و پرورش به شمار می‌رود و این موضوع در حالی مطرح شده‌است که گویی مدارس با سیاست‌های حوزه ستادی آموزش و پرورش زمین تا آسمان فاصله گرفته‌اند و اگر نمره‌های مطلوب و معدل بالا در کارنامه دانش‌آموز نبینند خبری از ثبت‌نام نیست. در بررسی‌های میدانی از روند ثبت‌نام و در حالی که حدوداً یک ماه و نیم از شروع رسمی ثبت‌نام در مدرسه می‌گذرد والدین دانش‌آموزی که تغییر پایه از ششم به هفتم دارد و نمرات بالایی هم نگرفته‌است، از دردسر‌های عجیب و غریب برای ثبت‌نام شکایت داشت، شرایطی که حتی فرزندش را در مدرسه دولتی محدوده منزل به دلیل نمرات نه‌چندان مطلوب ثبت‌نام نمی‌کنند. مدارس خارج از محدوده هم این دانش‌آموز را نپذیرفتند. سنگ‌اندازی مدارس دولتی از یک سو و استاندارد‌های بالای مدارس غیر دولتی از سوی دیگر که گویی صرفاً دانش‌آموز با نمرات بالا را پذیرش می‌کنند و در واقع می‌توان بخشی از عملکرد مناسب این مدارس را به پذیرش دانش‌آموزان ممتاز و پرورش این دانش‌آموزان نسبت داد، اوضاع را برای دانش‌آموزانی که وضعیت علمی چندان بالایی ندارند، دشوار کرده‌است. 


آنطور که بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد دانش‌آموز با معدل پایین تقریباً شانسی نزدیک به صفر برای ورود به مدارس غیردولتی خوب دارد یا باید با شهریه چندده میلیون تومانی، مدرسه بسیار معمولی غیردولتی که صرفاً دانش‌آموزان بازمانده از هر مدرسه‌ای را پذیرش می‌کنند، برای تحصیل انتخاب کند.   نمره بر تخصص ارجح است 
در موردی دیگر از مشکلات ثبت‌نامی، دانش‌آموز دیگری در دوره متوسطه دوم که برای ثبت‌نام در هنرستان دولتی محدوده منزل اقدام کرده‌بود، به دلیل آنکه معدلش از نمره تعیین‌شده مدرسه کمتر است، امکان ثبت‌نام ندارد و این در حالی است که دانش‌آموز در رشته تحصیلی خود در بخش عملی تسلط کامل دارد و این موضوع همان رسالت هنرستان‌ها در نظام آموزشی را مورد توجه قرار می‌دهد، آموزش نظری در کنار مهارت‌های عملی و کاربردی، اما گویی شرط ورود به یک هنرستان دولتی مناسب صرفاً شرط معدل بدون توجه به مهارت‌های عملی است.   کیفیت مدرسه معضلی دیگر برای خانواده‌ها 
بعد از گذشت از هفت‌خان ثبت‌نام، کیفیت آموزشی و پرورشی در مدرسه، نگرانی دیگری است که این روز‌ها اولیای دانش‌آموزان با آن مواجهند به ویژه در متوسطه دوم که شرط معدل در کنکور اثر گذار است البته در سایر مقاطع تحصیلی هم این نگرانی وجود دارد و بیشتر به بحث مسائل پرورشی و تربیتی مربوط می‌شود، چراکه دانش‌آموزان در متوسطه اول به عنوان یک نوجوان در شرایط حساس دوران بلوغ و گذر از کودکی به بزرگسالی است و آن هم در شرایط کنونی انفجار اطلاعات بدون دسته‌بندی و گروه سنی، چالش‌ها بیش از پیش در این سنین رخ‌نمایی می‌کند. 
مدارس دولتی سال‌هاست در این میدان از مدارس غیردولتی باز مانده‌اند و در واقع آموزش پولی شرط موفقیت شده‌است و کم و بیش مدارس نسبتاً با کیفیت دولتی و نامدار هم آنقدر مانع برای نام‌نویسی دارند که اغلب باید مسیر‌های میانبر رابطه بر ضابطه را امتحان کرد تا دانش‌آموزی در این مدارس اسم‌دار امکان تحصیل پیدا کنند؛ نامه‌نگاری‌ها و سفارش‌هایی که مجوز ورود دانش‌آموز به مدرسه می‌شوند، همان مدارسی که بنا بر اصل ٣٠ قانون اساسی تحصیل رایگان را عهده‌دار هستند، اما گویی در عمل سفارش از طریق افراد با نفوذ و کمک به مدرسه راه چاره می‌شوند. 
ثبت‌نام برای خانواده‌های دارای فرزند محصل مشکلات بسیاری دارد. حتی با وجودی که امسال علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌بود، محدوده‌بندی جغرافیایی تغییر کرده و امسال محدوده‌بندی از محلی که مدرسه وجود دارد تا شعاع مدرسه بعدی تعیین شده‌است و باید نزدیکی به مدرسه مبنای عمل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان باشد، اما باز هم شاهد دردسر‌های والدین برای نام‌نویسی هستیم و آن دسته از دانش‌آموزان که هنوز ثبت‌نام قطعی نکرده‌اند با پر شدن ظرفیت مدرسه مواجه می‌شوند و در برخی مناطق که مهاجر‌پذیر هم است، خانواده‌ها معتقدند ثبت‌نام دانش‌آموز مهاجر، ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده‌است.