عشق در این مسیر موج می‌زند

جوان آنلاین: ۲۴ روز تا اربعین مانده، اربعینی که سفرش برای خیلی‌ها آرزوی هر ساله است. مرد یا زن، پیر یا جوان هیچ فرقی نمی‌کند؛ همه‌شان در تکاپو هستند تا برای سفر اربعین امسال خود برنامه‌ریزی کنند. برخی می‌خواهند از همه دارایی خود برای زائران مایه بگذارند، حتی کسی که کر و لال است و از آنجایی که هیچ دارایی برای عرضه ندارد، نذر می‌کند تا سایه‌ای برای زائران امام‌حسین (ع) شود؛ کاری که تنها از عشاق‌الحسین (ع) برمی‌آید و دیدن یا شنیدن روایتش حال هر کسی را دگرگون می‌کند.  از همین حالا مشخص است که امسال نیز همانند سال‌های قبل جمعیت عظیمی در پیاده‌روی باشکوه اربعین شرکت خواهند کرد. چه بسا که آمار این جمعیت رکورد هم بشکند. این در حالی است که سفر اربعین، سفری سخت است و هر کسی نمی‌تواند این سختی را تحمل کند، اما شاید تجدید عهد با سید و سالار شهیدان (ع) باعث شود هر ساله تعداد افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی کربلا بیشتر و بیشتر شود. هرچند تحمل سختی‌ها و تمرین صبر بر مشکلات و همچنین حفظ خط مجاهدت در راه خدا از دیگر انگیزه‌های زائران برای رفتن به این سفر است. یک مغناطیس پرجاذبه حسینی که وسعتی فراتر از جغرافیای فیزیکی کربلا و مسیر منتهی به آن دارد، مسیری که عشق در آن موج می‌زند.   از نذر سایه تا صاحبخانه‌ای که همیشه حواسش به میهمانش است
مهم‌تر از برگزاری راهپیمایی اربعین، روایت کردن آن است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در همین راستا نیز برخی از کانال‌ها و سایت‌ها به روایت اربعین از زبان زائران پرداخته‌اند. زینب احمدیان خاطره‌ای از نذر عجیب در پیاده روی اربعین را این گونه روایت کرده است: «بعد از خواندن نماز در موکب، برای صرف ناهار بیرون رفتیم و هر کدام جایی نشستیم. هوا خیلی گرم بود و اکثر موکب‌ها پر شده‌بودند. من هم رفتم لبه یک جدول نشستم و شروع کردم به خوردن ناهار. همان‌طور که نشسته بودم و ناهار می‌خوردم، دیدم یه خانوم نسبتاً قدبلند با لباس‌های کهنه کنارم ایستاد و سرش را به صورتم نزدیک کرد و لبخند زد. غذا تعارف کردم؛ چیزی نگفت. کمی ترسیدم و بلند شدم و آن طرف‌تر نشستم. بلافاصله پشت سر من آمد و مجدد همان کار را انجام داد. چیزی نگفتم و بعد از ناهار پیش موکب‌دار رفتم و گفتم چرا این خانم این کار را با زائر‌ها می‌کند؟ مگر دیوانه است؟ موکب‌دار گفت این خانم کرولال است و هیچ‌کس و هیچ‌چیز هم ندارد. نذر کرده برای زائر‌ها سایه باشد؛ آخر تنها کاری که از دستش برمی‌آید، همین است. بغضی سنگین گلویم را گرفت. هیچ چیز نگفتم و رفتم سراغش. بهش پول دادم ولی سرش را به علامت نه تکان داد. بوسیدمش و رفتم...»
ساجده شاکری یکی دیگر از زائران کربلا درباره خاطره خود از پیاده‌روی اربعین اینگونه نوشته‌است: «رسیده بودیم کربلا. هنوز چهار روز به اربعین مانده‌بود و از در و دیوار شهر زائر می‌ریخت. به سمت محل اقامت‌مان رفتیم. خانه محل اقامت ما با همه ساختمان‌های آن کوچه فرق داشت. وارد که شدیم، سه عکس به دیوار زده‌بودند که توجه‌مان را جلب می‌کرد. کلیددارمان گفت که عکس‌های کوچک، فرزندان شهید عکس بزرگ هستند. دو جوانی که در جنگ ایران و عراق شهید شدند. حالا دیگر این خانه هم غریبه نبود. عراقی‌ها در تمام مسیر ثابت کرده‌بودند که ما غریبه نیستیم. حتی میهمان هم نیستیم، بلکه همه برادریم. موقع رفتن به حرم، جمعیت موج می‌زد. هیچ راهی برای رفتن نبود. روی پله‌های باب‌القبله متوقف شدیم. قبل از سفر مدام شنیده بودم که اربعین وقت زیارت نیست و یک‌ریز جواب داده بودم که هر کس سهم خودش را دارد و آن شب در چند قدمی آرزوی چندساله، منتظر سهم خودم بودم. مادرم اشاره کرد که برویم و سحر برگردیم. با ناامیدی برگشتم تا به نیتم همه جای حرم را ببوسم و برویم؛ که صدایی شنیدم. از همان بلندی پله‌ها، درست در روبه‌روی ما، چند نفر از خدام با تلاش در بزرگی را باز می‌کردند! شبیه در‌های طلاکوب حرم امام رضا (ع). در باز شد. جمعیت زیادی رو به یک‌سو در تلاطم بودند. انگار یک نفر به رویم آغوش گشوده‌بود... همان که یک عمر محتاج دیدنش بودم. دیگر هیچ صدایی نمی‌شنیدم...»
مهسا تقی‌زاده نصیری نیز روایت اولین سفر اربعین خود را اینگونه توضیح داده‌است: «پدرم بار‌ها تنهایی رفته‌بود پیاده‌روی اربعین. می‌آمد و برایمان تعریف می‌کرد. تا اینکه قرار شد من و خواهرانم هم با ایشان برویم. سه خانم و یک آقا. من فکر می‌کردم خیلی سخت باشد؛ اما... ۱۰ روز مانده بود به اربعین، سر شب از شهرمان حرکت کردیم به سمت مرز. به کرمانشاه که رسیدیم آدرس مسافرخانه می‌گرفتیم که آقایی گفت بیایید برویم منزل ما. آمده‌بود تا زائر ببرد. ما هممان گریه‌مان گرفت. فکر نمی‌کردیم جایی پیدا شود تا استراحت کنیم. از مرز که رد شدیم حس عجیبی در دلم بود؛ حس ذوق. اول رفتیم نجف. بعد از زیارت راهی کربلا شدیم. طی مسیر من چندبار چیزی دلم خواست و چند قدم جلوتر یک موکب همان را نذر می‌داد! خیلی برام عجیب بود! در مسیر آن‌قدر از همه پذیرایی کردند آن‌قدر بهمان محبت کردند... تمام مسیر پر از عشق بود. هر کس هرچیزی داشت برای نذری آورده‌بود. پدرم گفت این شما‌ها هستید که دارید مرا می‌برید نه اینکه من شما را... همه چیز خود به خود مهیا می‌شد. انگار ما را در بغل‌شان گرفته‌بودند و می‌بردند. با وجود سختی‌های معمولی که هر سفری با خودش دارد، اما این سفر تمام مسیرش پر از زیبایی بود. آدم از این همه عشق و زیبایی حیرت می‌کرد. دعا می‌کنم باز هم قسمت بشود بروم.»


 افزایش ۹۰ درصدی ظرفیت‌های درمانی هلال احمر در اربعین امسال
امسال گرمای هوا در عراق سنگین‌تر از سال قبل خواهد بود، اما این گرما هم مانع حضور زائران اربعین در کربلا نخواهد شد. در این زمینه تدابیری نیز از سوی هلال احمر اندیشیده شده‌است. سعید اوحدی، دبیر ستاد اربعین جمعیت هلال احمر گفت: «امسال ۱۷ مرکز درمانی متعلق به جمعیت هلال احمر در کربلا خواهیم داشت که این آمار در سال گذشته هفت مرکز درمانی بوده‌است.»
او با بیان اینکه امسال در نجف بیش از پنج مرکز متعلق به جمعیت هلال احمر است، اظهار داشت: «ده‌ها موکب مردمی در نجف و کربلا و طریق‌الحسین خدمات درمانی ارائه خواهند کرد. همچنین حدود هفت بیمارستان در مسیر نجف تا کربلا خواهیم داشت که پنج بیمارستان متعلق به هلال احمر، دو بیمارستان برای سپاه و یک بیمارستان بانک ملی است.»
اوحدی ادامه داد: «با توجه به گرمای هوا، بیشتر زائران شبانه پیاده‌روی خواهند کرد، به همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند. 
به گفته این مقام مسئول، برای دومین سال متوالی طی هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان کشور عراق مقرر شد، به برخی از پزشکان متخصص ایرانی مجوز داده شود تا بتوانند عمل جراحی زائران ایرانی را در مراکز بیمارستانی و درمانی عراق انجام دهند. 
‌دبیر ستاد اربعین جمعیت هلال احمر گفت: «۴ هزار کادر درمانی، پزشک و پرستار داوطلب هستند تا به عنوان پزشک سیار به مراسم اربعین اعزام شوند که این آمار در سال گذشته ۶۰۰ نفر بود.» او ادامه داد: «کادر درمان می‌توانند درخواست خود مبنی بر پزشک سیار را در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ثبت کنند تا برای شرکت در جلسات آموزشی با آن‌ها تماس گرفته شود.»  آمادگی مرز‌های شش‌گانه برای اربعین
مرز مهران در استان ایلام یکی از مرز‌های پرتردد در ماه محرم و صفر محسوب می‌شود. مهران یکی از مهم‌ترین مرز‌های تردد زائران اربعنی حسینی است که دو پارکینگ اربعین با ۸۰هکتار مساحت ظرفیت پارک حداقل ۱۰۰ هزار خودرو را دارد. مرز شلمچه نسبت به مهران در ایام منتهی به اربعین با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است. به دلیل آنکه راهپیمایی اربعین در فصل گرم است، سال گذشته هزار و ۶۸۵ مترمربع سایبان ثابت، ۳ هزار و ۷۶۰ مترمربع سایبان موقت، نصب مه‌پاش در معابر و توقفگاه‌ها تعبیه شد. امسال قرار است که تمهیدات بیشتری در این زمینه اندیشیده شود. 
اما مرز چذابه نسبت به مهران و شلمچه با شلوغی و تردد کمتری مواجه است. در این مرز ۲ هزار و ۹۵۰ متر مربع سایبان ثابت و یک هزار و ۸۰۰ متر مربع سایبان موقت ایجاد و مه‌پاش نصب شده‌است. 
علاوه بر آن مرز خسروی در استان کرمانشاه از سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته فعال باشد و با توجه به اینکه این مرز با ترافیک ترددی کمی مواجه است می‌تواند انتخاب مناسبی برای خروج از مرز بدون شلوغی و ازدحام جمعیت باشد. 
همچنین مسیر تمرچین از نظر آب‌وهوایی دارای تفاوت زیادی با دیگر مسیر‌ها دارد و یکی از مرز‌های جدید برای تردد زائران به حساب می‌آید. مرز باشماق در استان کردستان نیز ششمین مرز برای تردد زائران اربعین حسینی محسوب می‌شود که به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و زیبایی‌های چشم‌نواز دریاچه زیبای زریبار جذابیت‌های ویژه‌ای برای زائران دارد.   ظرفیت استقرار ۳۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های اربعین مرز مهران
یکی از مشکلات زائران اربعین در سال گذشته، وجود نقاط حادثه‌خیز محور‌های مواصلاتی و کمبود ظرفیت در پارکینگ‌های مرز مهران بوده‌است. در این رابطه علی عباس شفیعی، فرماندار مهران گفت: «به لطف همکاری و تلاش‌های متولیان مربوطه علاوه بر اینکه نقاط حادثه خیز محور‌های مواصلاتی ایلام_ مهران بازسازی شده، تمام راه‌های متصل به مرز مهران نیز چهاربانده شده است.»
او با بیان اینکه پارکینگ‌های اربعین برای پذیرش زائران از اقصی نقاط کشور در حال آماده‌سازی هستند، گفت: «در حوزه پارکینگ‌ها حدود ۳۰۰ هزار خودرو در پارکینگ شماره ۱ و۲، پارکینگ‌های دولتی و خصوصی و پارکینگ‌های پدافندی در اقصی نقاط شهر مهران به ویژه نواحی مرزی ظرفیت استقرار دارند. 
فرماندار مهران با تأکید بر اینکه همه زیرساخت‌های لازم در خدمت زائران است؛ بیان کرد: «ایجاد سایبان در پارکینگ‌ها و پایش تصویری، روشنایی و ایجاد برج‌های نوری، دوربین پلاک‌خوان، زون‌بندی، ایجاد نمازخانه‌ها، احداث و استقرار موکب‌ها در پارکینگ‌های اربعین شماره ۱ و ۲، احداث کترینگ بزرگ در پایانه مرزی، راه‌اندازی سامانه سجا، توسعه ناوگان‌ها حمل و نقل، به کارگیری کمیته‌های هجده‌گانه ذیل ستاد اربعین به دستور استاندار ایلام و افزایش دروازه‌های حمل و نقل به پنج دروازه از دیگر اقداماتی بوده که در حال انجام هستند.» آنطور که مشخص است همه تلاش‌ها در جهت بهبود وضعیت تردد زائران اربعین از مرز مهران انجام شده تا کمترین کم و کاستی وجود داشته باشد.   پایان طرح‌های عمرانی شلمچه تا پانزدهم مردادماه 
یکی دیگر از مرز‌های ایران و عراق که زائران می‌توانند از آنجا تردد کنند، مرز شلمچه است. مسعود خواست‌خدایی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان خرمشهر در رابطه با اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد زائران گفت: «همه دستگاه‌های اجرایی بر اساس وظایف خود مشغول انجام تعهد خود هستند و طرح‌های عمرانی شلمچه تا پانزدهم مرداد ماه به پایان خواهد رسید.»
او ادامه داد: «با توجه به ظرفیت محدود دستگاه‌های اجرایی شهرستان خرمشهر و به منظور قطع‌نشدن خدمات شهری نیاز است دستگاه‌های خدمات‌رسان سایر شهرستان برای کمک به شلمچه اعزام شوند.»
همچنین ولی‌الله حیاتی، فرمانده قرارگاه اربعین حسینی شلمچه گفت: «۳ کیلومتر از مسیر مواکب تا نخستین گیت بازرسی در نزدیکی پایانه مرزی شلمچه با سایه‌بان‌هایی به صورت توری مسقف خواهند شد و دوربین پایش تصویری و نور مورد نیاز آن نیز تأمین می‌شود.»
سایر مسئولان در دیگر مرز‌ها نیز اقداماتی را برای هر چه بهتر انجام شدن سفر اربعین انجام می‌دهند و سهم خود را در این زمینه ایفا می‌کنند. زائران هم در شوق رفتن به سفر اربعین، کوله بار خود را می‌بندند و برای رسیدن به کربلا لحظه شماری می‌کنند. سفری که قرار است تصاویر دلنشین جدید را از میهمان‌نوازی در عراق را ثبت کند و یک تجمع باشکوه دیگر در اربعین را به رخ جهان بکشاند.