شاهکار شمشیربازی 

جوان آنلاین: پنـجمـین روز رقـابت‌هـای المپیک پاریـس در حالی به پایان رسید که کاروان ورزش ایران شاهد درخشش شمشیربازان کشورمان بود. درخششی بی‌سابقه برای بازی‌های تیمی که ایران را در معرض کسب مدال قرار داد.
تیم ملی شمشیربازی ایران دیروز شاهکار کرد. شاگردان پیمان فخری بعد از برتری مقابل امریکا با ناداوری به مجارستان باختند و به دیدار رده‌بندی راه پیدا کردند، دیدار مقابل فرانسه میزبان که از ساعت ۲۱ دیشب آغاز شد، دیداری سخت که می‌شد تصور کرد تمام عوامل آن به سود میزبان مسابقات باشد، میزبانی که در نیمه‌نهایی به کره‌جنوبی باخته بود و نمی‌خواست مغلوب یک آسیایی دیگر شود. 
نتیجه دیدار رده‌بندی هرچه که باشد، نمی‌تواند روی شاهکار تیم ملی شمشیربازی ایران تأثیری داشته باشد. بچه‌های شمشیربازی کاری کردند کارستان و ثابت کردند که المپیک جای آنهاست و می‌توانند در این میدان بزرگ بدرخشند. ایران دیروز نشان داد حرف‌های زیادی در شمشیربازی جهان برای گفتن دارد و باید منتظر ماند تا طی سال‌های آینده و در دوره‌های بعدی المپیک درخشش بیشتر شمشیربازان ایران را به تماشا نشست.
تیم ملی شمشیربازی ایران در حالی از رسیدن به فینال المپیک بازماند که می‌توانست با تاریخ‌سازی هم کسب مدال خود را قطعی کند هم یک فینال تمام آسیایی را رقم بزند، اما حرفه‌ای‌گری مجار‌ها با کمک قضاوت پرایراد داوران مسابقه باعث شد در حالی که همه تصور پیروزی ایران را داشتند این مجار‌ها باشند که راهی دیدار فینال المپیک شوند. مجار‌ها این دیدار را با بخت و اقبال بلند ۴۵ بر ۴۳ بردند تا شاگردان فخری نتوانند به فینال راه پیدا کنند.


تیم ملی شمشیربازی ایران عصر دیروز در مرحله یک‌چهارم نهایی موفق شد در دیداری نفسگیر و جذاب امریکا را با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ شکست دهد و گام به دیدار نیمه‌نهایی بگذارد. 
تیم ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ مقابل ایتالیا شکست خورده و شانس کسب مدال را از دست داده بود. در جریان دیدار روز گذشته برابر امریکا، علی پاکدامن؛ ۲۰ امتیاز گرفت و ۱۴ امتیاز از دست داد. محمد رهبری؛ ۱۷ متیاز گرفت و ۱۴ امتیاز از دست داد. محمد فتوحی؛ پنج امتیاز گرفت و ۱۱ امتیاز از دست داد. فرزاد باهر (جایگزین فتوحی)؛ سه امتیاز گرفت و پنج امتیاز از دست داد. 
 
ورزشکاران ایران دیروز در قایقرانی و تنیس روی میز هم به مصاف حریفان رفتند. در تیروکمان هم شب گذشته مبینا فلاح به مصاف حریف ویتنامی خود رفت، اما در دو رشته اول نتایج در خور توجه نبود تا ایران همچنان در انتظار درخشش ورزشکاران خود باقی بماند. 
دیروز در قایقرانی فاطمه مجلل با کسب مقام آخر در گروهش در مسابقات قایقرانی روئینگ تک‌نفره به فینال D در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس رفت. در مرحله نیمه‌نهایی D/C، فاطمه مجلل ملی‌پوش کشورمان در گروه اول با حریفانی از فیلیپین، صربستان، برزیل، پاراگوئه و اسلوونی رقابت کرد و در پایان با ثبت زمان ۸:۰۶:۲۳ دقیقه در رده ششم و آخر ایستاد. مجلل با این نتیجه، فرصت حضور در فینال D را به دست آورد و برای کسب یکی از رتبه‌های ۱۹ تا ۲۴ تلاش می‌کند. 
تیم قایقرانی روئینگ دو نفره سبک‌وزن بانوان به مقام شانزدهم بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید. در فینال C این مسابقات، تیم دو نفره ایران با ترکیب زینب نوروزی و مهسا جاور با تیم‌های چین، پرو و ژاپن رقابت کرد و با زمان ۷:۱۴:۳۲ دقیقه به مقام چهارم رسید. بدین ترتیب تیم ایران رتبه شانزدهم را در رشته قایقرانی روئینگ دو نفره سبک‌وزن بانوان به خود اختصاص داد. 
 
در پینگ‌پنگ نوشاد عالمیان برای سومین بار مقابل هاریموتو باخت تا تنیس روی میز ایران به کار خود در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس پایان دهد. 
مرحله یک‌شانزدهم نهایی این رقابت‌ها دیروز برگزار شد و نوشاد عالمیان، ملی‌پوش کشورمان با رنکینگ جهانی ۵۱ مقابل توموکازو هاریموتو، نفر نهم رنکینگ جهانی از ژاپن قرار گرفت. در این رقابت عالمیان ۴ بر ۲ مغلوب حریفش شد و از صعود به یک‌هشتم نهایی بازماند. عالمیان که در مرحله قبلی حریفی از نیجریه را ۴ بر یک مغلوب کرده بود، در گیم اول مسابقه امروز عملکرد خوبی داشت و ۱۱ بر ۸ پیروز شد، اما در ست‌های دوم، سوم و چهارم با نتایج ۱۱ بر ۶، ۱۱ بر ۴، ۱۱ بر ۷ شکست خورد. او در ست پنجم ۱۱ بر ۵ برنده شد تا نتیجه ۳ بر ۲ شود، اما در ست ششم ۱۱ بر ۷ باخت و با قبول شکست ۴‌بر ۲ از گردونه مسابقات کنار رفت. عالمیان ۳۲‌ساله پیش از این دو بار به این حریف ۲۱ ساله در بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات کانتندر کرواسی باخته بود. 
بدین ترتیب کار پینگ‌پنگ‌بازان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید. پیش از این نیما عالمیان و ندا شهسواری با شکست مقابل حریفانی از چین‌تایپه و فرانسه حذف شده بودند. 
عالمیان بعد از پایان بازی و حذف از المپیک گفت: «واقعاً خوب بازی کردم، اما هاریموتو بهتر بازی کرد و در نهایت برنده شد. بازی پایاپای بود و در ست آخر نیز ۴ بر یک جلو بودم، ولی نشد. قبل از بازی شانس برد را به خودم می‌دادم، اما او همیشه جلوی من خوب بازی می‌کند. سه بار با هم بازی کرده‌ایم و هر سه بازی نیز نزدیک بوده است. قرعه کمی برای من در المپیک سخت شد. خیلی از ژاپنی‌ها را می‌برم، اما هاریموتو جلوی من خوب بازی می‌کند.»
 
فدراسیون جهانی تیراندازی در مراسمی با حضور لوچیانو روسی و الکساندرو نیکوترا، رئیس و دبیر کل کنفدراسیون جهانی و جمعی از تیراندازان از محمد بیرانوند، تیرانداز کشورمان در رشته تراپ به عنوان جوان‌ترین تیرانداز حاضر در المپیک پاریس ۲۰۲۴ تقدیر کرد. محمد بیرانوند با ۱۶ سال جوان‌ترین تیرانداز حاضر در المپیک پاریس ۲۰۲۴ بود. وی در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت به مدال طلا دست یافت و نخستین سهمیه ایران در رشته اهداف پروازی برای حضور در المپیک را به نام خود ثبت کرد. 
 
امروز در ششمین روز مسابقات فاطمه امینی به عنوان تنها نماینده کشورمان در خط آتش مسابقات تیراندازی قرار می‌گیرد. فردا هم کاروان کشورمان روز خلوتی دارد. هانیه رستمیان و فاطمه امینی در تیراندازی و فرزانه فصیحی در دوومیدانی فردا به مصاف رقبای خود می‌روند.