اعتراضات پاکستانی‌ها به کشتار فرقه‌ای در پاراچنار

جوان آنلاین: به دنبال اقدامات افراط‌گرایان در شهر پاراچنار پاکستان که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، چهره‌های شیعه در اسلام‌آباد، ضمن برگزاری تجمع و سر دادن شعار علیه تکفیری‌ها، اقدام متناسب با تحولات اخیر از جانب دولت و ارتش پاکستان را خواستار شدند. 
حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد از ۲۰۲ میلیون نفر جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در این کشور محسوب می‌شوند. روز‌های اخیر برخی از چهره‌های برجسته شیعه پاکستان اعلام کردند که اوضاع در پاراچنار که منطقه‌ای شیعه‌نشین در شمال غرب پاکستان است، عادی نیست. طی این مدت، درگیری‌های خونین در این منطقه دور جدیدی از جنایت و نسل‌کشی علیه شیعیان به دست گروه‌های تکفیری به بهانه منازعه بر سر زمین و مزارع را رقم زد که به شهادت دست‌کم ۴۰ نفر و زخمی شدن حداقل ۱۶۶ تن منجر شد. جمعی از فعالان سیاسی و مسئولان احزاب شیعه در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان با برگزاری تجمع اعتراضی و سردادن شعار‌هایی علیه نیرو‌های افراطی و تکفیری‌ها، خواستار واکنش فوری دولت و ارتش پاکستان به اوضاع شهر پاراچنار که طی سال‌های اخیر نیز حملات تروریستی متعددی علیه جامعه شیعه این منطقه رخ داده است، شدند. شخصیت‌های پاکستانی حاضر در این تجمع تأکید کردند که عناصر تروریستی از تشدید ناآرامی‌ها در شهر پاراچنار سوءاستفاده کرده و درصدد ضربه زدن به صلح و رواداری میان پیروان فرق مذهبی هستند. سخنرانان گفتند: «نزاع بر سر مالکیت زمین تبدیل به یک پدیده خطرناک فرقه‌ای شده و ما شاهد درگیری‌های شدید و مسلحانه عناصر افراطی علیه شهروندان بی‌دفاع هستیم.» به گفته معترضان، مردم شهر پاراچنار همواره تحت ظلم و بی‌عدالتی قرار دارند و پدیده نگران‌کننده دیگر خیز تروریست‌ها و عناصر تکفیری برای دستیابی به اهداف شیطانی است. 
 نقش امریکا در تخریب ثبات منطقه
مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در منطقه شیعه‌نشین پاراچنار پاکستان را به شدت محکوم و تأکید کرد که جنایت پاراچنار توطئه‌ای سازماندهی‌شده است که حمایت‌های امریکا و غرب در کنار عمال منطقه‌ای آنان نظیر رژیم صهیونیستی و نیز سیاست‌های انفعالی اعمال شده در آن نقش برجسته‌ای دارد. صاحبزاده ابوالخیر محمد زبیر، رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان، ائتلافی متشکل از ۳۰حزب سیاسی و مذهبی این کشور نیز در بیانیه‌ای کشتار غیرنظامیان را محکوم کرد و گفت: «برخی از عناصر درصدد تخریب فضای صلح و ثبات به ویژه سلب آسایش پیروان رواداری و خویشتنداری هستند.» حجت‌الاسلام اشفاق وحیدی، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و امام جمعه ملبورن کشتار فجیع شیعیان شهر پاراچِنار در پاکستان را به شدت محکوم کرد و با سرزنش واکنش منفعلانه مسئولان پاکستانی در برخورد با نیرو‌های تکفیری و تروریستی نسبت به پیامد‌های ویرانگر تداوم تحرکات فرقه‌گرایانه افراطیون هشدار داد. وحیدی اظهار داشت: «جهان اسلام داغدار شهدای مظلومی است که در منطقه به ویژه در پاکستان به دست نیرو‌های شقی تکفیری و تروریستی به شهادت می‌رسند.» نماینده شورای علمای شیعه پاکستان در استرالیا خواستار برخورد فوری و غیرجانبدارانه نیرو‌های امنیتی علیه نیرو‌های ضد امنیت در پاراچنار شد و افزود: ساکنان پاراچِنار وفادار به سرزمین مقدس پاکستان هستند و برای دفاع از مرز و بوم این کشور جان‌های ارزشمند زیادی را فدا کرده‌اند.