اخبار کوتاه


اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید اسماعیل هنیه
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز پنجشنبه در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه مجاهد برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد. اقامه نماز راس ساعت 8:30 صبح خواهد بود. به گزارش تجارت، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد امروز چهارشنبه 10 مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید.

رایزنی مورا و عراقچی درباره روابط ایران و اروپا
دیپلمات ارشد اروپایی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی طی دیداری در تهران، «درباره ابعاد و موضوعات مختلف روابط ایران و اروپا» رایزنی کردند. «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه با «سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات کرد. در این ملاقات، طرفین درباره ابعاد و موضوعات مختلف روابط ایران و اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شمار شهدای نوار غزه
به ۳۹ هزار و ۴۴۵ نفر رسید



وزارت بهداشت فلسطین از تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۹ هزار و ۴۴۵ نفر خبر داد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه ۴۵ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر مجروح شدند. بر اساس این گزارش، تا این لحظه نیز تعدادی از قربانیان زیرآوار و در خیابان‌ها مانده و نیروهای امدادی قادر به کمک‌رسانی به آن‌ها نیستند.با احتساب این آمار، شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۳۹ هزار و ۴۴۵ نفر و شمار مجروحان هم به ۹۱ هزار و ۷۳ نفر رسید. جنایات رژیم صهیونیستی در حالی در نوار غزه ادامه دارد که «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین اظهار نظر گفته است: «از اسرائیل در دفاع از خود در برابر حماس، حزب‌الله و ایران حمایت می‌کنیم.» پیش از این نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره که آیا آمریکا آماده کمک به اسرائیل در صورت وقوع جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی است؟ گفت که اگر حزب الله لبنان به اسرائیل حمله کند، واشنگتن از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

تاکید قالیباف بر زیر بار یکجانبه‌گرایی نرفتن
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط ویژه ایران در غرب آسیا و صربستان در حوزه بالکان، گفت: معتقدیم نباید زیر بار اقدامات یکجانبه گرایانه موجود در دنیا رفت و باید در چارچوب روابط مشترک دولتی و پارلمانی با یکدیگر ارتباط داشته باشیم. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در دیدار با معاون نخست وزیر صربستان گفت: صربستان و ایران روابط طولانی مدت و تاریخی دارند و ما نیز در اجلاس‌های مختلف دیدارهایی با مقامات صربستانی داشته‌ایم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز به‌کار همزمان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، بیان کرد: به زودی گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس شکل خواهد گرفت و روابط پارلمانی مجلس دوازدهم با صربستان آغاز خواهد شد. وی با اشاره به شرایط ویژه جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و صربستان در حوزه بالکان، گفت: بر این اساس دوطرف درک مشترکی از مسائل دنیا داریم و کیفیت روابط نیز بیانگر این واقعیت است که بر رعایت عدالت پافشاری داشته و معتقدیم نباید زیر بار اقدامات یکجانبه گرایانه موجود در دنیا رفت و باید در چارچوب روابط مشترک دولتی و پارلمانی با یکدیگر ارتباط داشته باشیم. قالیباف با اشاره به رفت و آمدهای گروه‌های دوستی پارلمانی میان دو کشور، گفت: آقای پزشکیان که هم‌اکنون رئیس جمهور کشور ایران است تا پیش از این طی چهار دوره مجلس رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان بوده‌ که از این رو شناخت دقیقی از کشور شما دارد.

توضیح لاریجانی درباره شیوه
تعاملش با دولت پزشکیان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شیوه تعامل خود با دولت چهاردهم توضیحاتی ارائه کرد. علی لاریجانی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار کرد: خود وی نکاتی درباره آینده مطرح کرد و نیز نکاتی را رهبری انقلاب در تنفیذ بیان کردند که رعایت آن‌ها می‌تواند برای آینده کشور بسیار مفید باشد؛ مخصوصاً اینکه ثقل کارها بر حل مسائل اقتصادی باشد. وی درباره تعامل مجلس با دولت درباره تشکیل کابینه دولت چهاردهم، افزود: وقتی دولت‌ها تجدید می‌شوند احتیاج به همکاری قوای مختلف دارند. علی‌القاعده مجلس شورای اسلامی هم این مسیر را دنبال خواهد کرد. لاریجانی درباره شیوه تعامل خود با دولت چهاردهم نیز اظهار کرد: واقعاً افراد مختلف ورزیده‌ای در این زمینه هستند و می‌توانند در دولت کار کنند و نیازی به ما نیست. ما پشتیبانی فکری و کمک‌هایی در این زمینه داریم.
تاکید پزشکیان بر ارتقای روابط ایران و الجزایر
رئیس‌جمهور با تاکید بر راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دوست، گفت: ارتقای روابط ایران و الجزایر در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معادله‌ای برد-برد است.