شهادت فرمانده آزادگان فلسطینی


گروه سیاسی: ترور اسماعیل هنیه توسط رژیم اسرائیل، موجی بزرگ از واکنش‌ها را در سطح داخل ایران، منطقه و دیگر مناطق جهان به همراه داشته است. رژیم اسرائیل حوالی ساعت 2 بامداد دیروز چهارشنبه (10 مرداد) اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و وسیم ابو شعبان محافظ او را ترور کرد . این اقدام که نماد بارز نقض حاکمیت ملی ایران بود، با وعده انتقام مقام‌های ارشد سیاسی کشورمان و نیز سایر گروههای مقاومت همراه شده است.
به گزارش «تجارت»، اقدام تروریستی تل‌آویو در شرایطی صورت می‌گیرد که همچنان شاهد تداوم جنگ در غزه هستیم و اخیرا نیز نگرانی‌ها پیرامون احتمال حمله رژیم اسرائیل به جنوب لبنان افزایش پیدا کرده است. در چنین فضایی اقدام تروریستی تل‌آویو، همانند یک بمب ساعتی است که می‌تواند منطقه و حتی جهان را به سمت یک منازعه بزرگ سوق دهد. همین نگرانی اکنون از سوی مقام‌های سیاسی مختلف اروپایی و آمریکایی نیز ابراز شده است. با این وجود، «آنا اوکولووا» یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پی ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین(حماس) در تهران توسط این رژیم، با تلاش برای شانه‌خالی کردن از این اقدام تروریستی گفت که این رژیم مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را بر عهده نمی‌گیرد.

پیام ویژه رهبر انقلاب برای ترور هنیه با تاکید بر حتمی بودن انتقام
در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی چنین نوشتند:
انا لله و انا الیه راجعون



ملت عزیز ایران!
رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌ای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶»

واکنش‌ها به ترور هنیه در داخل ایران
علاوه بر رهبر انقلاب بسیاری از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی کشورمان نیز به ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان دادند. در مهم‌ترین سطح، مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهادت هنر مردان خدا است، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد. رئیس‌جمهور همچنین با صدور پیامی ضمن تاکید بر پاسداری جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، اینگونه اقدامات را نشانه به بن بست رسیدن سیاست های رژیم صهیونیستی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید. دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
محمدباقر قالیباف هم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند، خاطرنشان کرد که ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت. فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه تاکید کرد که این جنایت تبهکارانه عزم جبهه مقاومت در ایستادگی و مبارزه را مضاعف خواهد کرد. تعداد دیگر ی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار پیام هایی در شبکه های مجازی این جنایت را محکوم کردند که می توانید اخبار مربوط به آن را در این لینک مرور کنید. محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود تاکید کرد: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین المللی است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: این اقدام تروریستی نه تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی در شبکه مجازی ایکس در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران نوشت: پاسخ ترور، عملیات ویژه‌ است؛ اما سخت‌تر و پشیمان‌کننده.
محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود، نوشت: ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود. مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌نمودن این جنایت تروریستی، خواستار برخورد مناسب و قاطع با جنایتکاران رژیم صهیونیستی به‌عنوان حق مسلم جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی در پیگیری حقوقی این اقدام خبیثانه و مواجهه جدی با رژیم پلید اسرائیل می‌باشد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، علی لاریجانی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، سید عباس عراقچی، احمد وحیدی، محمد مخبر سرپرست سابق ریاست جمهوری، محسن رضایی، مهدی فضائلی، سید کاظم انبارلویی، خانواده شهید سردار قاسم سلیمانی، آیت‌الله احمد جنتی، آیت الله حسین نوری همدانی و بسیاری دیگر از چهره‌ها نیز پیام‌های محکومیت صادر کردند.

واکنش گروههای مقاومت فلسطینی به ترور هنیه
ترور بزدلانه اسماعیل هنیه با واکنش شدیداللحن گروههای مقاومت فلسطینی همراه شد. در مهم‌ترین واکنش جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه را به ملت بزرگ فلسطین و امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تسلیت گفت و افزود که رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است. در بیانیه حماس آمده است: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران به شهادت رسید. موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که این ترور بزدلانه است و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. سامی ابوزهری از رهبران حماس نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه گفت: در راه آزادی قدس حاضریم هر بهایی را بپردازیم. وی در گفت وگو با شبکه العربی افزود: ما وارد جنگی همه جانبه برای آزادسازی قدس شده‌ایم و آماده پرداخت هر بهایی در این راه هستیم.
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بر تداوم مقاومت علیه رژیم اشغالگر تاکید کرد. معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملا به اشتباه رفته است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم در اطلاعیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند. در اطلاعیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین آمده است : این جنایت موجب پایبندی هرچه بیشتر ما به مقاومت و پایداری در برابر دشمن خواهد شد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، این اقدام را بزدلانه و خطرناک توصیف کرد. وی گفت: ما به شدت ترور رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را محکوم می کنیم. حزب الله لبنان در بیانیه ای تاکید کرد که شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عزم رزمندگان مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی را راسخ تر می کند. در بیانیه حزب الله آمده است: به مردم مبارز، مجاهد و مظلوم فلسطین و برادران شریفمان در جنبش حماس و همه گروه های عزیز مقاومت فلسطین و به ملتهای عربی و همه مبارزان آزاده و شریف، شهادت رهبر بزرگ و صادق و برادر عزیز استاد اسماعیل هنیه رحمت الله علیه را تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال صبر و پاداش دنیا و آخرت را برای ایشان مسالت می کنیم.

واکنش‌های منطقه‌ای به ترور اسماعیل هنیه
در سطح منطقه نیز بسیاری از کشورها و رهبران سیاسی به شکل جدی هنیه را محکوم کردند. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» اعلام کرد که این اقدام در راستای گسترش ادامه جنگ است سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن تسلیت به ملت مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی عادلانه‌اش باز دارد. انس حقانی یکی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان هم در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اعلام کرد که شهادت رزمندگان بزرگی همچون هنیه خبر از آزادی می‌دهد. وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را «جنایتی پلید و ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی و یک اقدام تنش زا و خطرناک» دانست و آن را محکوم کرد.
نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم می کنیم و معتقدیم که این اقدام خطری جدی درخصوص گسترش دامنه نگرانی جهانی و خطر برای منطقه است. مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم با صدور بیانیه ای به مناسبت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، شهادت اسماعیل هنیه را ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین و امت اسلامی دانست. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مساله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم کرد و به خانواده وی و مردم فلسطین تسلیت گفت. وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن محکومیت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، این جنایت را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه دانست. وزارت امور خارجه سوریه با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی، هشدار داد که با تداوم نقض قوانین بین المللی از سوی این رژیم، تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.

واکنش‌های جهانی به ترور هنیه
در سطح جهانی نیز ترور هنیه با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. در مهم‌ترین سطح، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان حضور در نشستی در سنگاپور، از اظهار نظر مستقیم درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران امتناع کرد و صرفا به بیان اینکه از این مساله مطلع شده است، کفایت کرد. وی افزود، دستیابی به آتش‌بس غزه پس از ترور رهبر سیاسی حماس یک ضرورت همیشگی است. بلینکن با تاکید بر لزوم تحقق آتش‌بس، این مساله را به نفع اسیران صهیونیست دانست و گفت: «ما روزانه روی آن کار می‌کنیم.»
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) طی عملیات ترور توسط رژیم صهیونیستی در تهران گفت که هیچ نظری درباره نقش رژیم صهیونیستی در ترور هنیه و اطلاع آمریکا از این اقدام پیش از وقوع آن ندارد. سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را اقدامی فراقانونی و مردود خواند و افزود که گزارش‌ها درباره این رویداد را از نزدیک دنبال می‌کند. سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا افزود: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند.»
دولت آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد. «سباستین فیشر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: اکنون باید خونسردی داشته باشیم و هر کاری که ممکن است برای کاهش تنش انجام دهیم و شانس توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه اکنون نباید از بین برود.
وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم و بر موضع همیشگی‌اش برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: چین قاطعانه با ترور هنیه در ایران مخالف است و آن را محکوم می‌کند و این حادثه می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود. وزارت خارجه مالزی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت ترور «اسماعیل هنیه» و هر اقدام خشونت‌آمیز تروریستی، تحقیق درباره مسئولان و مسببان آن را خواستار شد.
میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند و گفت: این ترور منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود. آندری نستاسین معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که کشورش ترور اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد که مسکو حمله اسرائیل را که به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس منجر شد، به شدت محکوم می‌کند.