واکنش ها به انتصاب ظریف و قائم پناه توسط پزشکیان


هادی محمدی -  پنج روز از مهلت دو هفته ای قانونی برای اعلام فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس می گذرد و هنوز خبری از تقدیم فهرست 19نفره وزرا به مجلس نیست و شنیده های خراسان نشان می دهد رئیس جمهور نظرش بر استفاده از  فرصت کامل برای انتخاب وزراست تا دقت، فدای سرعت نشود. با این حال پزشکیان می تواند معاونین رئیس جمهور را منصوب کند. بر این اساس روز پنج شنبه پزشکیان ، محمد جواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی و محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور منصوب کرد .
در بخشی از حکم مسعود پزشکیان خطاب به محمدجواد ظریف آمده است: «انتظار می رود با بهره گیری از تجربه های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه های گذشته و توانمندی های گسترده علمی، تخصصی و کاربردی نخبگان اندیشکده ها و نهادهای جامعه  مدنی و تحولات کلان داخلی و بین المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی  سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی را رصد نموده، مستقیماً به اینجانب منعکس نمایید. در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت های نظارتی مردمی ضروری است. به منظور جلوگیری از اضافه کردن ساختار و  تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود شایسته است مسئولیت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری را بر عهده گرفته و وظایف و کارویژه های این  مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری تبدیل کنید. بدیهی است به منظور اجرای وظایف این معاونت دستگاه ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را به  عمل خواهند آورد.»
 رئیس جمهور همچنین «محمدجعفر قائم‌پناه» را که از متخصصان معروف چشم کشور است و از دوستان قدیمی پزشکیان محسوب می شود، به عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد . در حکم مسعود پزشکیان خطاب به محمدجعفر قائم‌پناه نیز آمده است: انتظار است با هماهنگی دفتر رئیس جمهور و تعامل با وزرا و معاونین رئیس جمهور و با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب سند چشم انداز سیاست های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه و با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشید. بدیهی است کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور و مقامات دولت نیز همکاری لازم را با جناب عالی خواهند داشت.


اما  بسیاری از مردم نمی دانند معاون اجرایی رئیس جمهور چه سابقه ای دارد زیرا جعفر پناه سابقه سیاسی چندانی ندارد و بیشتر یک چهره علمی است. او چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ارتباط و آشنایی جعفرپناه و پزشکیان به وزارت بهداشت و البته تبریز و سال‌های جنگ برمی‌گردد! از سوابق او می‌توان به معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاست اولین دوره شورای شهر کرمانشاه، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد.اما حاشیه اطراف جعفر پناه به سخنان دو سال قبل وی در میانه ناآرامی های کشور برمی گردد که مدعی شد شلیک تیرهای ساچمه ای به چشم برخی معترضان باعث شده تا بینایی آن ها از بین برود .

انتقادها از حکم ظریف
اما در این میان انتصاب ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور حاشیه های زیادی ایجاد کرد و به ویژه نقدها در این مورد بالا گرفت. معاونت راهبردی رئیس جمهور یک اقدام ابداعی است و قبلا چنین پستی وجود نداشته است و با توجه به این که ظریف چندین بار گفته بود پستی در دولت آینده نمی پذیرد، برخی منتقدان وی را به دروغ گویی متهم کردند.  
‏یکی از کاربران توییتر نوشت:  ظریف پاشنه آشیل دولت شماست. دولت را با بحران مواجه می‌کند. نه به منافع ملی پایبند است نه به اصول سیاست خارجه کشور وفادار و نه حتی بدیهیات روابط بین‌الملل را می فهمد! در انتصاب او به معاونت راهبردی و ریاست مرکز مطالعات استراتژیک دولت، موفقیتی برای آینده دولت متصور نیست!
حمید رسایی نماینده مجلس نزدیک به جبهه پایداری نیز نوشت : ‏آقای پزشکیان! انتصاب این فرد با چنین نگاه آمریکا پسندانه‌ ای، به عنوان معاون درست یک روز بعداز شهادت هنیه توسط عوامل نفوذی صهیونیست در تهران و بعداز مراسم تشییع باشکوه پیکر این شهید مقاومت توسط مردم، پیام خوبی به جامعه منتقل نمی کند هرچند قطعا آمریکایی ها و صهیونیست ها را خوشحال می‌کند.
انتقاد دیگری که در فضای مجازی پر بازدید شد، انتقادات امام جمعه سمنان بود که به صورت زنده از شبکه خبر نیز پخش می شد .وی گفت: برخی هنوز فکر می‌کنند آمریکا کدخدای جهان و ناجی است. ساده اندیشی است که مجرم را به جای حکم جا بزنیم. استفاده از این افراد در مسائل راهبردی تاسف دارد. این افراد ساده لوح می‌گویند حرف دنیا را بهتر بلدیم.

پاسخ ظریف به انتقادها درباره حکم جدیدش
محمد جواد ظریف وزیرخارجه سابق کشورمان و رئیس شورای راهبری انتقال دولت چهاردهم در پاسخ به این انتقادات صورت گرفته در فضای مجازی و در پاسخ به حسین ابراهیمی که در توییتر به سخنان گذشته ظریف طعنه زده بود، نوشت:
قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم. ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم میهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته‌بودم در خدمت رئیس جمهور عزیز خواهم بود. پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس جمهور بود. اما آن سمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم. بر این اساس، پیش نویس حکم معاونت راهبردی رئیس جمهور  با چند هدف تهیه شد و با امضای تفقدآمیز ریاست محترم جمهوری رسمیت یافت:
‏١-هیچ دیوانسالاری و سازوکار جدیدی درست نشود و باری بر بودجه دولت و سفره مردم نباشد.
‏٢- هیچ تداخلی در کار دستگاه‌ها ایجاد نشود.
‏٣-هیچ دستگاهی تضعیف نشود.
‏٤-حلقه وصل دولت با مردم، اندیشکده‌ها و نهادهای مدنی نظارتی همچون کمند باشد.
‏۵-با توجه به اصرار دکتر پزشکیان و تاکیدات بنده در دوران انتخابات و  نیز در سه هفته ریاست بر شورای راهبری مبنی بر استفاده از فکر نو و توانمندی‌های جدید از یک سو و ضرورت بهره‌گیری از تجربه انباشته مدیران با تجربه چهل سال گذشته از سوی دیگر، مسئولیت جدید بتواند جایگاهی رسمی برای این مهم ایجاد کند. ضمن تشکر از تذکر سازنده جنابعالی، ‏امیدوارم در این مسیر بنده را از راهنمایی خود محروم نفرمایید.