ظریف: مقابل اصرار مردم به پذیرفتن مسئولیت تسلیم شدم

جوان آنلاین: ظریف همچون برخی دیگر که از اول قسم خوردند مسئولیتی نخواهند پذیرفت و حالا در صف پذیرشند، بالاخره مسئولیت مبهم «معاون راهبردی» را پذیرفت تا به میانگین «۶۸ سال» برای منصوبان رئیس‌جمهور تا اینجای کار کمک کند. اما در جواب کسی که پرسیده بود چرا بعد از آن همه انکار، مسئولیت قبول کردی، این رفتار خود را به «اصرار هموطنان» ربط داد! شاید جای شکر دارد که مسئولان جدید تا این‌حد از دل مردم و اصرار و دغدغه آنان، خبر دارند که هیچ‌کاری را بدون اصرار شدید مردم نمی‌کنند. اما برای دولت جدید که با وعده صداقت، راستی و خلوص به میدان آمده است، باید دستورالعمل دیگری تنظیم شود که مردم تا این‌حد بهانه قرار داده نشوند.
ظریف این روز‌ها حال و هوای خاصی را سپری می‌کند. همین یکی‌دو هفته قبل بود که اعلام کرد: «در دولت قرار نیست مسئولیتی قبول کنم»، لابد با این دغدغه که کسی فکر نکند آن همه تلاش‌های طاقت‌فرسای دیپلمات دیروز در دوران رقابت‌های انتخاباتی برای پست و مقام بوده، اما حالا ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب شده است. این اتفاق به روایت ظریف بعد از فشار‌های زیاد مردمی صورت گرفته است. ظریف گفته است بعد از فشار‌های زیاد مردم بالاخره تسلیم شده و به عنوان معاون راهبردی و رئیس مرکز شروع به کار کرده است. باید همین ابتدای متن از آقای ظریف و دیگر مسئولان مشابه تشکر کنیم که این میزان مردمی هستند و به حرف مردم گوش می‌دهند. این رویکرد واقعاً جای تشکر و قدردانی دارد، البته قطعاً مردم به این میزان از زحمت مسئولان راضی نیستند، اما خب بالاخره مردم و مسئولان در این زمینه داستان‌های خاص خود را دارند.   ظریف به خاطر مردم معاون رئیس‌جمهور شد!
پنج‌شنبه هفته گذشته مسعود پزشکیان در حکمی ظریف را به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد. در حکم پزشکیان انتظارات او از ظریف اینگونه ذکر شده است: «انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی، تخصصی و کاربردی نخبگان اندیشکده‌ها و نهاد‌های جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را رصد نموده، مستقیماً به اینجانب منعکس نمایید. در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت‌های نظارتی مردمی ضروری است.» 
بعد از رسانه‌ای‌شدن خبر مسئولیت جدید ظریف، انتقاداتی از او مطرح شد چراکه ظریف قبلاً اعلام کرده بود در دولت مسئولیتی نخواهد داشت. این انتقادات باعث شد ظریف توضیحاتی در مورد مسئولیت جدید خود و اینکه چرا از نظر قبلی خود برگشته است، ارائه کند: «دوستانی که افتخار داشتم در کنارشان در کمیته‌ها و شورای راهبری باشم، شهادت خواهند داد که بالاترین اولویت بنده و بسیاری از دوستانم تضمین ورود متخصصان جوان و پرتوان بوده است. امیدوارم و می‌کوشم با درایت و شجاعت دکتر پزشکیان عزیز، برآیند این تعهد و کوشش، کام مردم را در مشاهده ترکیب هیئت دولت شیرین کند. بر بنیان همین باور، قرار نداشتم در دولت مسئولیتی را قبول کنم، ولی در چند روز گذشته، نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، باعث شد ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم، ولی صرفاً در حد رسمیت‌یافتن یک مسئولیت مشورتی که بار‌ها گفته بودم در خدمت رئیس‌جمهور عزیز خواهم بود. پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس‌جمهور بود، اما آن سمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت نمی‌دانم.» 


نکته جالب توجه در برگشتن ظریف از حرف خود این است که در زمان تبلیغات انتخاباتی بعد از اعلام برخی وعده‌های رئیس‌جمهور، ظریف و محمدجواد آذری‌جهرمی در فضای مجازی مطالبی منتشر کردند تحت عنوان اینکه ما عملیاتی‌شدن وعده‌های رئیس‌جمهور را تضمین می‌کنیم، اما حالا ظریف حرف خود را نتوانسته است تضمین کند.   آن وعده‌های تضمین‌شده کجاست؟
همانطور که نوشتیم انتصاب ظریف با انتقاداتی روبه‌رو شد، اما این انتقادات تنها به شخص ظریف نبود بلکه به روندی بود که در دولت چهاردهم شروغ شده و برخلاف برخی وعده‌های قبلی دولت است. یکی از این مسائل مسئله جوان‌گرایی است، اما تا اینجا انتصابات دولت برخلاف این روند بوده، این در حالی است که در شاخص‌های اعلامی دولت برای وزرا، این مسئله که جوان‌گرایی مدنظر است، ذکر شده است. محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در این زمینه نوشته است: «تن‌ها حرفی که کمیته راهبری تعیین وزرا زدند، این بود که ۶۰درصد کابینه زیر ۵۰ سال باید باشند. این معاونان قبول. باید مدیریت می‌کردند و تجربه لازم را می‌داشتند، اما خبر‌های خوبی از نظر سنی کابینه نمی‌رسد. به پیر و پیغمبر جوانان کاردان در این کشور زیادند، شورای راهبری تقریباً همه‌شان پیر بودند، به جوان‌ها راه ندادند. اگر چنین است تجدید نظر کنید.»
در واقع میانگین سنتی افراد منصوب‌شده از سوی پزشکیان تا اینجای کار ۶۸ سال است که با وعده دولت مطابقت ندارد. محمدرضا عارف به عنوان معاون اول منصوب شده است که ۷۳ سال سن دارد و از خود رئیس‌جمهور هم سه سال بزرگ‌تر است. محسن حاجی‌میرزایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم ۶۵ سال سن دارد و جعفر قائم‌پناه که به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور منصوب شده است ۶۸ سال سن دارد، یعنی با این روند و برخی اخبار که از گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها به گوش می‌رسد، باید منتظر میانگین سنی بالای ۶۵ سال برای دولت باشیم. در حالی که ظریف در شورای راهبری بر اساس شاخص‌های اعلامی خود گفته بود، قرار است بالای ۶۰ درصد افراد زیر ۵۵ سال سن داشته باشند. 
اما در مورد خود انتصاب ظریف هم انتقاداتی مطرح شد. در واقع برخی هم معتقد هستند ظریف برای معاونت راهبردی مناسب نیست. روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس در این زمینه نوشته است: «مشکلی با انتصاب ظریف نداریم ولی مقولات راهبردی یا علوم استراتژیک گپ‌وگفت کلاب‌هاوسی نیست.» او در ادامه پست اینستاگرامی خود آورده است: افراد متخصص زیادی در این زمینه در هر دو جناح سیاسی کشور وجود داشتند و انتخابات ظریف متناسب با مأموریت‌های این معاونت نیست، بنابراین الان جا دارد که بپرسیم با این روند انتصابات، کو آن وعده‌های جوان‌گرایی، شایسته‌سالاری، کارشناس‌محوری و تخصص‌گرایی.