چشم‌انتظار مدال هانیه

جوان آنلاین: هفتمین روز از بازی‌های المپیک اگرچه برای ایران مدالی دربر نداشت، اما هانیه رستمیان با صعود به فینال تپانچه ۲۵ متر، همچنان در کورس رقابت برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال این بازی‌ها باقی ماند. این ورزشکار امروز می‌تواند طلسم بی‌مدالی کاروانمان را بشکند. 
بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به روز هشتم خود رسید و با نزدیک شدن به شروع رقابت در رشته‌های پرمدال همچنان امیدواریم ورزشکارانمان به سکوی پاریس برسند و کاروان ایران وارد جدول مدال‌ها شود. طی دو روز گذشته نمایندگانمان در رشته‌های تیروکمان، قایقرانی و دوومیدانی از رسیدن به مراحل پایانی رقابت‌ها بازماندند، اما بانوی تیراندازی ایرانی امروز این شانس را دارد تا رؤیای گرفتن مدال المپیک را به واقعیت تبدیل کند. همچنین حسن تفتیان در دو ۱۰۰ متر مردان و علی لبیب در دوچرخه‌سواری جاده به جنگ رقبای سرسخت خود می‌روند. 
 
هانیه رستمیان در حالی به فینال ماده تپانچه ۲۵ متر بانوان راه یافت که در مرحله مقدماتی و در رقابت با ۳۹ تیرانداز ششم شد. او در مرحله دوم با ۴۰ تیرانداز جنگید و با ۵۸۸ امتیاز و کسب عنوان سومی به عنوان یکی از هشت تیرانداز برتر راهی فینال شد. هانیه از ۱۱ صبح امروز باید در سخت‌ترین مسابقه عمرش شرکت کند. این بانوی جوان از مردم خواست برای موفقیتش در پاریس دعا کنند: «مسابقه سختی بود. تماشاچیان خیلی زیاد بودند و جو سالن خیلی شلوغ بود. خداراشکر توانستم عملکرد خوبی داشته باشم و رکورد خوبی ثبت کنم. جزو هشت نفر برتر شدم و امیدوارم در فینال بتوانم عملکرد خوبی داشته باشم. استرس داشتن در این مرحله طبیعی است و همه تیراندازان استرس دارند. مهم کنترل کردن آن است که توانستم این کار را انجام دهم. از همه مردم می‌خواهم برایم دعا کنند تا عملکرد خوبی داشته باشم.»


 
تنها کماندار ایرانی حاضر در پاریس ۲۰۲۴ مقابل حریف ترکیه‌ای شکست را پذیرفت و نتوانست به مرحله یک‌هشتم‌نهایی رشته ریکرو صعود کند. مبینا فلاح که پیش از این رقیب ویتنامی را برده بود، برابر الیف کگر ۱۷ ساله عملکرد خوبی نداشت و ۶ بر صفر شکست خورد. فلاح که بهترین نتیجه تاریخ تیراندازی باکمان ایران در ادوار المپیک را کسب کرده، پس از پایان کارش در این بازی‌ها از عملکردش ابراز نارضایتی کرد: «از عملکردم راضی نیستم. در مقابل حریف ترکیه‌ای هم به اشتباه خودم باختم. درست است که حریفم در رده پنج دنیا قرار دارد، اما پیروزی بر او را در خودم می‌دیدم. ابتدای بازی هم اشتباه کردم. فکر می‌کردم مساوی شده‌ام، اما امتیاز را که روی تابلو دیدم، متوجه شدم که اشتباه کرده‌ام و خیلی به‌هم ریختم و نتوانستم خودم را جمع و جور کنم. گفته بودم می‌خواهم در المپیک تاریخ‌ساز شوم، اما یک برد برای من تاریخ‌سازی نیست.»
 
فاطمه مجلل آخرین قایقران ما در سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک بود که او نیز نتوانست طلسم ناکامی‌های این رشته را بشکند. مجلل دیروز در روئینگ تک‌نفره بانوان در فینال D پارو زد. این ملی‌پوش با ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه و ۸ صدم‌ثانیه و در بین ۳۲ ورزشکار، مقام بیست و یکمی را به دست آورد. پیش از این مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره و در بین ۱۶ ورزشکار در رتبه آخر قرار گرفته بودند. 
 
تنها بانوی دونده ایرانی با اینکه نتوانست به نیمه‌نهایی برسد، اما از عملکردش رضایت کامل داشت! فرزانه فصیحی در مرحله مقدماتی و در گروه ۹ نفره، با ثبت زمان ۱۱ ثانیه و ۵۱‌صدم‌ثانیه، هفتم شد و نتوانست به دور بعدی صعود کند. فصیحی حضورش در المپیک را موفقیتی بزرگ خواند: «رقابت فوق‌العاده‌ای داشتم و از عملکرد خودم راضی هستم. دو نفر از دونده‌هایی که در گروه من حضور داشتند، مدعی قهرمانی و کسب مدال بودند. ضمن اینکه داور در خط استارت چند بار تمرکز ما را به‌هم زد که روی عملکرد سه نفر دیگر هم تأثیرگذار بود. مشکل دیسک کمر داشتم، اما تلاش کردم هر طور شده سهمیه را برای ایران بگیرم. این سهمیه را با تلاش خودم گرفتم و اگر نمی‌آمدم این سهمیه را به کسی نمی‌دادند.»