اخبار کوتاه


پیکر «اسماعیل هنیه» بر دوش
مردم تهران تشییع شد
بدرقه مهمان شهید ملت ایران
مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با حضور پرشکوه مردم و مسئولین لشکری و کشوری، روز پنجشنبه گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد.



در ابتدای این مراسم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به ذکر خاطراتی از شهید هنیه و اوضاع منطقه و فلسطین پرداخت.
پس از قالیباف، خلیل الحیه از رهبران حماس به ایراد سخنرانی پرداخت و با ورود مقام معظم رهبری به محل مراسم، نماز بر پیکر شهدا اقامه شد.   پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب، پیکر شهدا در میان مردم عزادار تهران در خیابان انقلاب تشییع شد.
به گزارش تجارت، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه 10 مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید. همچنین،مراسم تشییع پیکر شهید «اسماعیل هنیه» با حضور مقامات کشورها، چهره‌های اسلامی، مردمی و عربی دیروز -جمعه- پس از اقامه نماز بر پیکر وی در مسجد «محمد بن عبدالوهاب» دوحه برگزار شد و پیکر وی پس از مراسم تشییع در مقبره‌ «امام الموسس» در «لوسیل» نزدیک دوحه به خاک سپرده شد. ده‌ها هزار نمازگزار بعد از نماز جمعه در مسجد مذکور بر پیکر شهید اسماعیل هنیه به امامت خلیل الحیه، یکی از رهبران مقاومت حماس نماز میت اقامه کردند. «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز در این مراسم حضور داشت. خالد مشعل، از رهبران حماس در این مراسم گفت: حماس همان رویکردی را که شهید هنیه ترسیم کرد، ادامه خواهد داد.

تاکید پزشکیان بر تداوم حمایت ایران از فلسطین
مسعود پزشکیان در گفت‌وگوی تلفنی با «خلیل الحیه» مسئول ارتباطات عربی حماس و جانشین دفتر سیاسی این جنبش در غزه که برای حضور در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، شهید اسماعیل هنیه را در سفر به تهران همراهی می کرد، با تبریک و تسلیت شهادت مجاهد بزرگ و نستوه حاج اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، اظهار داشت: برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران بود و همین مسئله داغ شهادت ایشان را برای ما دوچندان می کند. وی با اشاره به این‌که «رژیم صهیونیستی در همه سیاست های جنایتکارانه خود ناکام مانده است»، اینگونه اقدامات تروریستی را ناشی از به بن بست رسیدن صهیونیستها دانست و تاکید کرد: رهبری، ملت و دولت ایران نه تنها ذره ای از حمایت از ملت مقاوم و مظلوم فلسطین کوتاه نخواهند آمد بلکه با عزمی راسخ تر به حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و خصوصا مردم فلسطین و مظلومین غزه ادامه خواهند داد.

آخرین وضعیت معرفی
اعضای کابینه به روایت عارف
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جلسات تعیین و معرفی کابینه در حال انجام است و امیدواریم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، کابینه معرفی شود. محمدرضا عارف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جلسات تعیین و معرفی کابینه در حال انجام است و ان‌شاءالله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس‌جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.»

دیدار اسد و اردوغان در کشور ثالث
وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد روسای جمهور ترکیه و سوریه احتمالا در کشور سومی دیدار داشته باشند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه به روزنامه صباح گفت: ما از دمشق می‌خواهیم مذاکراتی با مخالفان سوریه داشته باشد. اگر دیداری بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شود در کشور سومی خواهد بود. وی افزود: رایزنی با مسئولان سوری درباره مکان و موعد این دیدار ادامه دارد اما تاکنون موعد مشخصی تعیین نشده است. مقامات سوریه باید مذاکراتی با مخالفان داشته باشند تا مشکلات را حل کنند.

حمله مقاومت لبنان به پایگاه‌های صهیونیست‌ها
مقاومت لبنان دیروز-جمعه- حمله توپخانه‌ای را به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی انجام داد. مقاومت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت آن، مبارزان مقاومت ظهر امروز جمعه تجمع سربازان دشمن در پایگاه «الضهیره» را با توپخانه هدف قرار دادند. از سوی دیگر یک پهپاد رژیم صهیونیستی اطراف شهرک الضهیره در جنوب لبنان را هدف قرار داد. همچنین به گفته خبرنگار الجزیره، رژیم صهیونیستی حمله‌ای را به شهرک «رب ثلاثین» در جنوب لبنان انجام داد. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد در راستای حمایت از ملت و مقاومت در غزه ظهر دیروز پایگاه «السماقه» در منطقه اشغالی «کفرشوبا» را با موشک هدف قرار داد.