پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی قطعی است


گروه سیاسی: جمهوری اسلامی ایران خون‌خواهی و انتقام از رژیم صهیونیستی را حق ذاتی و مشروع برای خود می‌داند. در حتمی بودن انتقام تهران در ماجرای ترور اسماعیل هنیه، هیچ شخص، نهاد، رهبر سیاسی و ناظر سیاسی غربی و اسرائیلی‌ای تردید ندارد. سایه انتقام بیش از هر زمان دیگری بر سرزمین‌های اشغالی طنین‌انداز شده و خواب را از چشمان رهبران صهیونیست ربوده است. به گزارش «تجارت»، طرح حتمی بودن انتقام در شرایطی است که «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت و همچنین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار محکومیت اقدام تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و همچنین برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل و نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی شد.

پاسخ قطعی و کوبنده ایران به جنایت رژیم اسرائیل
پس از تاکید رهبر انقلاب بر حتمی بودن انتقام از رژیم اسرائیل، در دو روز گذشته نیز دیگر مسئولان ارشد کشورمان این موضوع را مورد تاکید مجدد قرار داده‌اند. در مهم‌ترین نمود، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه تهران گفت: رژیم صهیونستی سمبل، جلوه و تجلی شیطان در صحنه بین‌المللی است. امروز ما در صحنه راهبردی و مواجهه با رژیم صهیونیستی و حامیان و پشتیبانان او در سطح جهان یعنی نظام استکباری ورزیده‌تر می‌شویم که این مسیری برای ارتقای بیشتر نظام اسلامی و رشد و کمال امت اسلام تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی در جنگ ۶ روزه ۴ کشور اسلامی را شکست داد اما امروز در مقابل حماس و حزب‌الله لبنان مجبور به تن دادن به نبرد طولانی و بدون دستاورد نظامی شده است؛ این یکی از مهمترین نتایج حضور تفکر اسلامی و دینی در صحنه مبارزه است. وی ادامه داد: حیات رژیم صهیونیستی در عبور از خط قرمزها و تداومش در زیرپاگذاشتن حقوق انسان ها و حقوق بشر و بقیه چارچوب ها و نظام ها است لذا ما نباید از رژیم صهونیستی توقع تن دادن به چارچوب ها و ساختارها و نظام بین الملل را داشته باشیم که این ساده لوحی است؛ تنها راه مواجهه با رژیم صهیونیستی قدرتمندتر شدن و قوی‌تر شدن و ایستادگی در مقابل این جرثومه فساد و جنایت است. عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری انقلاب اسلامی در ادامه خطاب به رژیم صهیونیستی و باند قاتل و جنایت در این رژیم گفت: اگر تصور کردید که با ترور شخصیت های موثر جبهه مقاومت همچون فواد شکر و اسماعیل هنیه می توانند در عزم و اراده ما در مبارزه خلل و سستی ایجاد کنند، کور خواندید؛ مطمئن باشید این خون ها و شهادت‌ها اراده و عزم ما را در این مسیر برای خونخواهی این عزیزان محکم تر و مصمم تر می‌کند. وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی و باند قاتل و جنایتکار در این رژیم تردید نکنند خونخواهی اسماعیل هنیه انجام می‌شود و دولت اسلامی در خونخواهی مهمان شریف خود، آن چنان مجازاتی را برای این رژیم و باند آن رقم می زند که در فکر آن ها نمی گنجد؛ امت اسلامی و مردم شریف ما آماده چنین خونخواهی باشند و مطمئن باشند این اتفاق می افتد. علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درخصوص تبعات اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه و پیامدهای سیاسی و امنیتی این جنایت بزرگ در نقض امنیت ملی ایران و نقض ثبات منطقه‌ای رایزنی و گفتگو کرد. باقری ضمن اشاره به حضور انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شده و ایران قطعا از حق ذاتی و مشروع خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده خواهد کرد. امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «وضعیت خاورمیانه» گفت که ایران حق ذاتی خود را برای دفاع ازخود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اسماعیل هنیه در خاک خود در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد.
فرماندهان نظامی کشورمان نیز بر حتمی بودن انتقام تاکید کردند. در همین راستا، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در گفت‌وگویی در حاشیه تشییع پیکر «اسماعیل شهید» در تهران درباره واکنش ایران و خونخواهی در برابر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت: حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. اقدامات گوناگونی باید صورت بگیرد و صهیونیست‌ها حتما پشیمان خواهند شد. حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم بیان کرد: هیچ عملی از رژیم صهیونیستی تا به امروز نبوده است که بی پاسخ مانده باشد. در سطحی دیگر، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنج‌شنبه گفت جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند. فرمانده کل ارتش که با المیادین گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: جبهه مقاومت پاسخ لازم را به این جنایت خواهد داد.

آماده شدن اسرائیل برای حمله انتقامی ایران
سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: اسرائیل خود را برای پاسخ ایران آماده می‌کند که ممکن است شامل پرتاب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادها شود. اسرائیل خود را برای پاسخ هماهنگ شده‌ای از سوی ایران و احزاب و گروه‌ها در یمن، لبنان، سوریه و عراق آماده می‌کند. منابع اسرائیلی به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گفته انند: احتمال می‌رود که ایران طی چند روز آینده پاسخ دهد و ارتش در حالت آماده باش کامل قرار دارد. این منابع گفته‌اند که پاسخ ایران ممکن است شامل پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک باشد و گمان می رود که ایران پایگاه های نظامی ارتش را هدف قرار دهد. آنها گفته‌اند که تل آویو در حال حاضر خود را برای پاسخ به احتمالی حمله ایران آماده می‌کند و پاسخ ایران احتمالا در پایان این هفته خواهد بود. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل همچنین تاکید کرده است که پاسخ ایران ممکن است برخلاف حمله آوریل گذشته پایگاه‌هایی در مرکز اسرائیل را هدف قرار دهد.



آماده شدن اسرائیل برای عملیات انتقامی ایران در شرایطی است که نشریه اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی، پیش‌بینی‌هایی درباره پاسخ به ترور اسماعیل هنیه منتشر کرده است. اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت بایدن متقاعد شده است که ایران در طی روزهای آینده در پاسخ به ترور هنیه، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد. مسئولان آمریکایی افزوده‌اند: اسرائیل خود را برای مقابله با پاسخ ایران آماده می‌کند و انتظار می‌رود که مشابه حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) باشد. پاسخ ایران نیز ممکن است گسترده‌تر باشد و ممکن است حزب‌الله لبنان نیز در آن مشارکت کند این رسانه به نقل از مقامات آمریکایی، تأکید کرد: سازمان اطلاعات آمریکا روز چهارشنبه نشانه‌های واضحی از قصد ایران برای انتقام گرفتن در پی ترور هنیه دریافت کرد، ممکن است ایرانی‌ها و [متحدانشان] چند روزی برای هماهنگی و آماده‌سازی حمله به اسرائیل وقت بگذارند. به نوشته اکسیوس، این مقام مسئول آمریکایی افزوده: این آماده‌سازی‌ها شامل استقرار تجهیزات نظامی آمریکا در خلیج [فارس]، شرق مدیترانه و دریای سرخ است. دولت بایدن نگران است که بسیج و ایجاد همان اتلاف قبلی (در مقابل عملیات وعده صادق) دشوارتر باشد. مسئولان آمریکایی همچنین به آکسیوس گفتند: واکنش ایران ممکن است گسترده تر از گذشته و با مشارکت حزب الله باشد. در حال آماده شدن برای مقابله با حمله احتمالی ایران در طی روزهای آینده هستیم. این مقامات از انتقال دارایی‌های نظامی به خلیج [فارس]، دریای سرخ و شرق مدیترانه هم خبر دادند. اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نیز درمورد پاسخ احتمالی ایران نوشت: پیش بینی چند روز سخت را می کنیم. یک مسئول اسرائیلی به اکسیوس گفته است که اطلاعات اسرائیل پیش بینی می کند که ایران و عواملش یک "حمله گسترده" را انجام خواهند داد. این مقام ارشد افزوده: اطلاعات اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که ایران حمله موشکی گسترده‌ای را علیه اسرائیل آغاز خواهد کرد.

رایزنی‌های فشرده آمریکا با رژیم صهیونیستی برای مهار بحران بزرگ
در حالی که واشنگتن به ظاهر به دنبال جلوگیری از تبدیل شدن سلسله ترورهای رژیم صهیونیستی در بیروت و تهران به جنگ منطقه‌ای است، بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو و درباره استقرار جدید نظامی صحبت کردند. سه مقام آمریکایی به «آکسیوس» گفتند که واشنگتن متقاعد شده است که ایران به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران ظرف چند روز به اراضی اشغالی حمله خواهد کرد و برای مقابله با آن آماده می‌شود. به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، کاخ سفید نیز اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی «دوباره بر تعهد خود به امنیت اسرائیل در برابر همه تهدیدات ایران از جمله حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها تاکید کرد.» در این بیانیه همچنین آمده است: «بایدن همچنین درباره تلاش‌ها برای حمایت از دفاع اسرائیل در برابر تهدیدها، از جمله در برابر موشک‌های بالستیک و پهپادها و استقرار نظامی دفاعی جدید ایالات متحده صحبت و همچنین بر ضرورت تنش زدایی در منطقه تاکید کرد.» کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، استقرار نظامی دفاعی جدید ایالات متحده برای حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر تهدیداتی مانند موشک‌ها و پهپادها را بررسی کرد. بر اساس این بیانیه، این تماس تلفنی ۳۰ دقیقه به طول انجامید.
این بیانیه در شرایطی است که قبل‌تر، در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، وزیر خارجه آمریکا از تمامی طرف‌ها در منطقه خواست تا «اقدامات تحریک‌آمیز» را متوقف کرده و به دنبال ایجاد آتش‌بس در غزه باشند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران در مغولستان گفت: «دستیابی به صلح با آتش‌بس آغاز می‌شود و برای رسیدن به آن، ابتدا باید همه طرف‌ها با هم گفت‌وگو کنند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز دست بردارند.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه هشدار داد: «خاورمیانه در مسیر به سوی درگیری بیشتر، خشونت بیشتر، رنج بیشتر و ناامنی بیشتر بوده و بسیار مهم است که این چرخه را متوقف کنیم. این کار ابتدا با آتش‌بس در غزه که مدت‌هاست بر روی آن کار می‌کنیم، آغاز می‌شود.» بلینکن تاکید کرد: «همه طرف‌ها باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و دلایلی را برای رسیدن به یک توافق بیابند.» علاوه بر آمریکا اروپایی‌ها نیز همین هدف را دنبال می‌کنند. در این راستا، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با علی‌یاقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی خود، نسبت به افزایش تنش و شکل‌گیری یک جنگ تمام‌عیار در منطقه و آثار و عوارض آن برای مردم منطقه ابراز نگرانی کرد.