مجوز پرواز بالگردهای امدادی در آسمان عراق صادر شد

[شهروند] اقدامات و فعالیت‌های هلال احمر این روزها در آن سوی مرزها نقش پررنگ و چشمگیری دارد. نیروهای فعال و داوطلب این جمعیت بشردوست، از چند ماه پیش در سرزمین وحی و حالا نیز در عتبات عالیات فعالیت گسترده‌ای دارند. آنهایی که می‌خواهند در کنار زائران باشند و دلسوزانه هموطنانشان را در آن سوی مرزها تنها نگذارند. اقدامات و فعالیت‌های هلال احمر در این خصوص روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و نیروها و رئیس جمعیت هلال احمر مجدانه این موضوع را پیگیری می‌کنند تا بتوانند آسایش و امنیت را برای زائران فراهم کنند. در آخرین اقدام، صبح دیروز رئیس جمعیت هلال‌احمر و نماینده ویژه رئیس جمهوری در ستاد مرکزی اربعین به همراه رئیس این ستاد  در سفر به عراق با وزیر کشور عراق دیدار کردند. آنها در این دیدار مجوزهای زیادی در خصوص تسهیل برگزاری مراسم اربعین در عراق را گرفتند. در این دیدار آخرین هماهنگی‌ها درخصوص تسهیل سفر اربعین و حفظ سلامت زائران حسینی در این ایام، انجام شد.
دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان و نماینده ویژه رئیس جمهوری، در ستاد مرکزی اربعین درخصوص هماهنگی‌های انجام شده و مصوبات جلسه دیدار با وزیر کشور عراق در خصوص ایام اربعین حسینی گفت: «در دیدار پیش از ظهر روز یکشنبه با وزیر کشور عراق، مجوز پرواز بالگردهای امدادی هلال‌احمر بر فراز آسمان این کشور در ایام اربعین حسینی صادر شد. مجوز ورود آمبولانس‌های هلال‌احمر به خاک کشور عراق، مجوز ورود دارو و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی از دیگر توافقات انجام شده در این دیدار بود.»رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به اعزام تیم‌های درمانی داوطلب هلال‌احمر برای ارائه‌ خدمات درمانی و بیمارستانی به زائران در کشور عراق و در ایام اربعین حسینی، ادامه داد: «طبق گفت‌وگو و توافقات صورت گرفته، مجوز همکاری پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق و نیز هماهنگی‌های لازم برای استقرار تیم‌های امدادی در محورهای مواصلاتی عراق انجام شد.»

۶۱۷ پایگاه ثابت به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند
دکتر پیرحسین کولیوند در ادامه همچنین از خدمت رسانی ۶۱۷ پایگاه ثابت به زائران اربعین خبر داد.کولیوند به جزئیات بیشتری از خدمت رسانی به زائران اربعین اشاره کرد و در این خصوص گفت: «۶۱۷ پایگاه ثابت، ۴۷۶ مرکز پاسخگویی شعب، ۳۵ مرکز واکنش سریع، ۳ قرارگاه سطح یک، ۵ قرارگاه سطح دو، ۵ پایگاه امداد و سلامت و ۵۵ پست موقت ویژه اربعین در داخل کشور به زائران خدمت رسانی می‌کنند. علاوه بر این ۳۶ مرکز آنست، ۲۲ مرکز امداد هوایی و ۴۴۱۳ خودروی هلال احمر نیز آماده خدمت رسانی به شرکت کنندگان در مراسم پیاده روی اربعین در داخل کشور هستند.»
دکتر کولیوند با اشاره به ظرفیت های برون مرزی برای خدمت رسانی به زائران اربعین گفت: «در نجف، کربلا و طریق الحسین نیز قرارگاه‌های برون مرزی تشکیل شده تا هماهنگی‌های لازم برای عملیات برون مرزی شکل گیرد. همچنین در کوت، نجف، کربلا، سامرا و کاظمین نیز مراکز Eoc راه اندازی شده است. علاوه بر این مراکز ۸۰ پست موقت نیز در ایام اربعین در کشور عراق برای خدمت رسانی بهتر به زائران فعالیت می‌کنند.»رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که ۲۰۳ خودروی امدادی و آمبولانس هلال احمر نیز برای خدمت رسانی به زائران به کشور عراق اعزام می‌شوند، گفت: «هلال احمر تا پایان مراسم اربعین و زمان بازگشت آخرین زائران به کشور، به شرکت کنندگان در مراسم پیاده روی اربعین خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی ارائه می دهد.»

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

هلال احمر همچنین به منظور برقراری آرامش در مراسم پیاده‌روی اربعین توصیه‌ها و هشدارهای لازم را ارائه می کند. با نزدیک شدن موعد سفر، زائران امام حسین(ع) در تدارک بستن بار و آماده شدن برای خروج از منزل می‌شوند و برای این سفر خاص، نوعی دیگر بار خود را می‌بندند. بهتر است در این روش به دلیل اینکه سفر با پای پیاده انجام می‌شود، بار ‌ زیادی حمل نشود. با این حال وجود برخی از وسایل همچون لباس، حوله، مسواک، لیوان، کلاه آفتاب گیر و دستمال کاغذی ضروری است.مدارک: تنها مدارک مورد نیاز و ضروری برای این‌که در این سفر همراه داشته باشید بلیت‌ها و گذرنامه است. دقت کنید از همراه داشتن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… در این سفر خودداری کنید. مقداری ارز هم با خود همراه داشته باشید.
کفش مناسب: یکی از لوازم مهم سفر اربعین کفش مناسب برای پیاده روی است. عدم استفاده از کفش مناسب ممکن است با درد پا، تاول زدن و مشکلاتی از این قبیل گریبانگیر شما شود. تا حد امکان یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا امر پیاده روی برای شما آسان شود. بعضی از افراد توصیه می‌کنند به منظور این که راحت باشید، یک جفت دمپایی نیز با خود ببرید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.داروها: با وجود اینکه جمعیت هلال احمر پایگاه‌های زیادی در مسیر نجف به کربلا مستقر ‌ و اقدام به ارائه خدمات درمانی امدادی و داروی مورد نیاز زائران را هم تامین می‌کند، اما به همراه داشتن برخی از داروهای ضروری لازم است. داروهایی مثل سرماخوردگی، مسکن‌ها و… را می‌توانید به همراه داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حجم مناسبی از آن را به همراه نسخه لاتین و نظر پزشک معالج خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت حتماً داروهای عمومی، پماد مخصوص برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و باند کشی مناسب به همراه داشته باشید.موارد ضروری: برای تأمین نیاز بدن به آب در زمان پیاده روی، حتماً یک بطری کوچک آب معدنی به همراه ببرید یا در طول مسیر خود آب‌های پلمب شده تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که آب لوله کشی عراق تنها برای شست‌و شو استفاده می‌شود و آشامیدنی نیست. بهتر است علاوه بر پول ایران، مقداری ارز مسافرتی نیز به همراه داشته باشید و در جهت استفاده از خدماتی که به صورت غیر رایگان ارائه می‌شوند از آنها بهره بگیرید.