ابهام ‌های پروژه نفوذ

مهدي بيك اغلي| آيا ترور اسماعيل هنيه، برآمده از پروژه نفوذ دشمنان بوده يا اينكه ريشه‌هاي بروز اين ترور را بايد در ساير قلمروها جست‌وجو كرد؟ اين پرسشي است كه اين روزها ابهامات بسياري را در افكار عمومي كشور ايجاد كرده و ضرورت پاسخگويي به آن به‌شدت احساس مي‌شود. حجم ابهامات و تناقضات در خصوص اين پرسش به اندازه‌اي است كه حتي در درون پارلمان كشور نيز يك صداي واحد و يك سناريوي مشخص در خصوص اين پرسش وجود ندارد. در واقع نمايندگان ديدگاه‌هاي متفاوت و در برخي موارد متضادي را درخصوص ريشه‌هاي اين رخداد مطرح مي‌كنند؛ گروهي از نمايندگان از احتمال دخالت برخي نفوذ‌ها در اين ترور صحبت كرده و در مسير معكوس، نمايندگان ديگري اساس تئوري«نفوذ » در سيستم امنيتي را يكسره بلاموضوع ارزيابي مي‌كنند.
ديروز ابتدا احمد بخشايش اردستاني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كشورمان در گفت‌وگو با ديده‌بان از«آلودگي، نفوذ و شكاف» در نظام امنيتي كشور صحبت كرد و 2سناريو را در اين زمينه محتمل دانست؛ سپس ابراهيم رضايي سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس دوازدهم به نقل از معاون اطلاعات نيروي قدس سپاه، اعلام كرد در حادثه ترور هنيه اساسا موضوع نفوذ مطرح نبوده است.
بخشايش اردستاني در بيان يكي از سناريوهاي مدنظر خود مي‌گويد: « عده‌اي عوامل نفوذي در داخل ايران در حوالي همان ايستگاه شماره ۲ توچال مستقر شده‌ و با سلاحي شبيه موشك، محل اقامت شهيد هنيه را زده‌اند.» اما ابراهيم رضايي سخنگوي همان كميسيون اين ايده را از اساس زير سوال برده و ضمن رد فرضيه نفوذ و آلودگي در دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي اعلام كرد: «موضوع در دست بررسي‌هاي تكميلي است!» بخشايش اردستاني در پاسخ به اين سوال كه آيا مشخص شده است كه چطور محل اقامت اسماعيل هنيه لو رفته و به اطلاع دشمنان رسيده است، توضيح داد: « متاسفانه در نظام امنيتي - اطلاعاتي كشورمان شكاف‌ها و آلودگي‌هايي وجود دارد و اين آلودگي‌ها محصول امسال و پارسال نيست، بلكه شايد در طول ۷ تا ۸ سال گذشته ايجاد شده است و به نظر مي‌رسد كه مهم‌ترين علت آن هم، موازي‌كاري‌هايي است كه در حوزه اطلاعاتي كشورمان انجام مي‌شود.»
اما در ميان اين اظهارنظرهاي متضاد، در غياب اطلاع‌رساني دقيق و شفاف و ورود رسانه‌هاي مستقل ايراني به موضوع، بسياري از رسانه‌هاي بيرون از كشور به طرح موضوعاتي مي‌پردازند كه ظاهرا كمترين‌نسبتي با واقعيت‌ها ندارند. اعتماد با توجه به اهميت موضوع، سراغ كارشناسان صاحب‌نظر در اين حوزه رفته تا ديدگاه‌هاي آنان را در اين زمينه جويا شود:


 
حشمت‌الله فلاحيت پيشه: شناسايي زنجيره نفوذ ضروري است
عضو اسبق كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌وگو با اعتماد اما از زاويه متفاوتي به بحث ورود كرده و ضمن تاكيد بر ضرورت مقابله با تحركات دشمنان مي‌گويد: «معتقدم مهم‌ترين سناريويي كه در خصوص ترور هنيه بايد به آن توجه شود، سناريوي نفوذ است. موضوعي كه لازم است از منظر تحليلي مورد ارزيابي و بررسي دقيق قرار گيرد. اميدوارم سناريوهايي كه برخي كارشناسان در صدا و سيما و برخي رسانه‌هاي راديكال مطرح مي‌كنند براي فرار از پاسخگويي‌ها نباشد. به هر حال هيچ كشوري در سطح جهان به اندازه ايران دشمن و معاند ندارد، به همين دليل هم نهادهاي امنيتي و انتظامي در كشور بيشترين بودجه‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند، به همين دليل زماني كه اتفاقي رخ مي‌دهد كه در آن نقش نفوذ در آن برجسته مي‌شود، پرسش‌هاي بسياري در افكار عمومي شكل مي‌گيرد. متاسفانه اخيرا در صدا و سيما فرضيه‌هايي در خصوص حادثه ترور شهيد اسماعيل هنيه مطرح شد كه هم باعث سردرگمي است و هم جامعه را با آسيب رواني مواجه مي‌كند. عده‌اي از شليك موشك از داخل يا خارج كشور صحبت مي‌كنند. برخي فرضيه هميشگي ريزپرنده‌ها را مطرح مي‌كنند. برخي اخبار حاكي از حضور هواپيماي جنگنده است و گروهي از رسانه‌هاي خارجي هم درباره بمب‌گذاري در ساختمان ياد شده سخن مي‌گويند. اما اتفاقي كه رخ داده آن است كه دريكي از حفاظت‌شده‌ترين مناطق كشورمان (پايتخت) تروري ناجوانمردانه صورت گرفته كه افكار عمومي را جريحه‌دار ساخته است.
اين تحليلگر مسائل سياست خارجي ادامه مي‌دهد: «امروز همان افراد و جرياناتي كه سعي دارند با طرح برخي مسائل حيثيتي كشور را وارد فضاي سريع انتقامي كنند، كوچك‌ترين نقدي در خصوص عملكرد دولت سيزدهم در اين خصوص ارايه نمي‌كنند. بسياري از روزنامه‌هاي جناح راست، افراد و گروه‌ها، سعي دارند، فشاري را ايجاد كنند تا كشور به سرعت وارد فاز انتقامي شود، اما اين رسانه‌ها و جريانات هرگز اين پرسش را مطرح نكرده‌اند كه چرا جنبه‌هاي امنيتي مساله به درستي ارزيابي نشده بود و چرا هنوز شفاف‌سازي‌هاي لازم صورت نگرفته است.»
فلاحت‌پيشه با اشاره به اينكه مدتي قبل يكي از مسوولان دولت سيزدهم با صراحت اعلام كرد همه دامنه‌هاي نفوذ صهيونيست‌ها در كشور را كشف و خنثي كرده است، مي‌گويد: « اما رخدادهايي شبيه ترور شهيد هنيه نشان مي‌دهد، هنوز باگ‌هاي امنيتي خاصي وجود دارد كه بايد هرچه سريع‌تر براي برطرف ساختن آنها اقدامات اساسي صورت گيرد. اساسا يكي از اقدامات مهم دولت سيزدهم توجه به همين خلأها و كاستي‌هاست كه بايد مورد توجه قرار گيرد.»
عضو اسبق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اينكه فردي در رسانه ملي حاضر شد و فرضيه‌هايي را مطرح كرد كه از سوي مسوولان تكذيب شد، ادامه داد: « افرادي در برنامه‌هاي زنده صدا و سيما بايد حضور پيدا كنند كه از زمينه‌هاي حرفه‌اي و تخصصي لازم براي تشريح موضوع برخوردار باشند. ايران قبلا از تاخير در روند اطلاع‌رساني رخدادها، ‌آسيب‌هاي بسياري را متحمل شده است. اين آسيب‌ها نبايد تكرار شود و مسوولان هرچه سريع‌تر بايد ابتكار عمل در اطلاع‌رساني را در دست بگيرند. زماني كه خلأ و شكافي در اطلاع‌رساني وجود داشته باشد، اين رسانه‌هاي خارجي هستند كه سكان هدايت ابتكار عمل رسانه‌اي را به دست مي‌گيرند و فرضيه‌هاي غير واقعي را مطرح مي‌كنند. طرح اين فرضيه‌هاي متعدد باعث بروز برخي اختلافات شده است. كار به جايي مي‌رسد كه آقاي قدومي نماينده حماس در تهران به اظهارات كارشناس صدا و سيما اعتراض كرده و خواستار روشنگري در اين خصوص مي‌شود.»
فلاحت پيشه در پايان خاطرنشان مي‌كند: «در جمع‌بندي بايد بگويم كه واگذار كردن اصل موضوع به يكسري برنامه‌سازي‌هاي رسانه‌اي در صدا و سيما، يك آفت امنيتي است. مسوولان دولت سيزدهم و ساير نهادهاي مسوول، مي‌بايست در اين زمينه اطلاع‌رساني شفافي صورت دهند و اجازه ندهند افكار عمومي تحت تاثير فرضيه‌هاي مختلف رسانه‌هاي خارجي قرار گيرد. در وهله نخست ايران بايد عوامل احتمالي نفوذ را شناسايي و راه دسترسي آنها به حوزه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي را مسدود سازند. از سوي ديگر بايد توجه داشت، از بيان ديدگاه‌هايي كه كشور را به سمت جنگ سوق مي‌دهد، خودداري كنند. بخشي از پروژه نفوذ ممكن است از اين طريق جاري و ساري شود. افراد و جرياناتي كه كشور را به سمت قلمروهاي ناشناخته سوق مي‌دهند در راستاي منافع دشمنان كشور عمل مي‌كنند نه منافع ملي ايران.»
سيد جواد حسيني‌كيا: سندي در خصوص وجود نفوذي‌ها در دست نيست
نماينده مردم سنقر در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با اعتماد در خصوص ديدگاه‌هاي متفاوتي كه در خصوص وجود يا عدم وجود نفوذي‌ها در پرونده ترور اسماعيل هنيه مطرح شده، مي‌گويد: «اين روزها اظهارنظرهاي مختلفي درباره پروژه نفوذ در خصوص ترور شهيد اسماعيل هنيه مطرح مي‌شود كه هيچ سند و مدركي در خصوص آن ارايه نمي‌شود. مسوولان ذيربط هم در مجلس اعلام كرده‌اند كه اين ترور ارتباطي با مساله نفوذ نداشته است. مبتني بر اظهارات و ديدگاه‌هايي كه توسط مقامات امنيتي و نظامي مطرح مي‌شود، ردپايي از پروژه نفوذ در اين پرونده مشاهده نشده است. بنابراين ضرورتي ندارد كه بر اين مقوله دامن زده شود.»
حسيني‌كيا ادامه مي‌دهد: «به هر حال جنگ قدرت است و گاهي اوقات دشمن از فناوري‌ها و تكنولوژي‌هايي كه دارد سوءاستفاده مي‌كند و دست به اقدامات جنايتكارانه مي‌زند. ايران اسلامي اما مقتدر است و پاسخ كوبنده‌اي به اين حركت تروريستي رژيم صهيونيستي مي‌دهد. موضوع مهم پاسخ كوبنده ايران خواهد بود، پاسخي كه همراه با عقلانيت و در راستاي منافع ملي ايران خواهد بود. »
اين نماينده يادآور مي‌شود: « ما بايد به اين سمت حركت كنيم و ضرورت ندارد، فضاي داخلي را با تئوري‌هاي مرتبط با احتمال وجود نفوذ تحت‌الشعاع قرار دهيم. مساله كانوني اين است كه صهيونيست‌ها اسماعيل هنيه ميهمان ايران را به شهادت رسانده‌اند و ايران بايد به اين حركت پاسخ بدهد. بدون ترديد مانند نمونه‌هاي قبل، ايران پاسخ كوبنده‌اي مي‌دهد و شرايط به نفع ايران تغيير مي‌كند.»
حسيني‌كيا مي‌گويد: «لازم است وزرايي كه براي حوزه‌هاي امنيتي، اطلاعاتي و دفاعي به مجلس معرفي مي‌شوند، ابتدا بايد در حوزه‌هاي امنيتي صاحب تجربه با‌شند، منطقه را خوب بشناسند و به ظرفيت‌هاي داخلي كشور اشراف داشته باشند. اين وزرا بايد به جا مديريت كرده، جهاني فكر كنند و هم ميداني تصميم بگيرند. رويكرد مجلس هم نسبت به اين وزرا مثبت بوده و مبتني بر شاخص‌هايي كه رهبري فرموده‌اند با دولت منتخب همراهي مي‌كند.»