ظرفيت باخت را داشته باش!

رسانه‌هاي گروهي و شبكه‌هاي اجتماعي در ايتاليا، با دقت ماجراي مسابقه بوكس زنان بين ايتاليا و الجزاير را دنبال مي‌كنند. اين ماجرا آنچنان براي ايتاليايي‌ها اهميت داشت كه حتي سياستمداران اين كشور، از جمله نخست‎وزير نيز در رابطه با آن موضع‎گيري كرد. مسابقه بوكس زنان المپيك در وزن 66 كيلوگرم، بين نماينده ايتاليا و الجزاير تنها 46 ثانيه به‎طول انجاميد. «آنجلا كاريني» بوكسور 25 ساله ايتاليايي در برابر «ايمان خليف»، حريف الجزايري خود با چشماني گريان انصراف داد و از رينگ خارج شد و دليل اين تصميم خود را هم دريافت ضرباتي سنگين عنوان كرد كه مشابه آنها را هرگز در عمرش تجربه نكرده است.
به‎ادعاي مطبوعات ايتاليايي ترديدهايي در مورد زن بودن او وجود دارد. اين بوكسور در مسابقات جهاني سال 2023 به‎دليل مردود شدن در تست جنسيت، از حضور در مسابقه فينال و رقابت براي مدال طلا، محروم شد. اما كميته ‌بين‎المللي المپيك در نهايت به وي مجوز شركت در المپيك پاريس را داد و اعلام كرد كه محروميت او به‎دليل افزايش سطح تستوسترون خونش بوده است و اين مشكل، برطرف شده. كاريني در مورد انصراف خود گفت: «من براي مبارزه وارد رينگ شدم و تسليم هم نشدم. اما يكي از مشت‌ها خيلي درد داشت و آنچنان ضربه محكمي ‌به بيني‎ام خورد كه تعادلم را از دست دادم، نفس نمي‌كشيدم. به خاطر همين گفتم بس است. اما با سري بالا از رينگ خارج مي‌شوم.» 
جورجا ملوني نخست‌وزير ايتاليا كه به پاريس سفر كرده بود مدعي شد: «اين يك مسابقه در شرايط مساوي نبود.» ماتئو سالويني، رهبر لگا و وزير امور ترابري نيز اين مسابقه را «شرم‌آور»توصيف کرد و در توييتر نوشت: «ورزشكار ما مجبور شد در برابر ايمان خليف عقب‌نشيني كند و به خاطر تمام فداكاري‌ها و زحماتي كه براي رسيدن به المپيك كشيده بود، گريه كرد. صحنه واقعا غير المپيكي بود. بايد آن بوروكرات‎هاي المپيك كه اجازه دادند اين مسابقه در شرايط نامساوي برگزار شود، شرم كنند. همه در ايتاليا و در سراسر جهان متوجه اين موضوع شدند.» 
ملوني با توماس باخ رييس كميته بين‎المللي المپيك در پاريس ديدار كرد. ملوني در اين ملاقات در خصوص ماجراي «كاريني -خليف» و تضمين عدالت در مسابقات ورزشي نيز با وي گفت‎وگو كرد. باخ در پايان اين ديدار به خبرنگاران گفت: «جلسه مثبتي بود، در مورد موضوع مسابقه نيز صحبت كرديم. قرار شد با هم در تماس باشيم تا با به مشاركت گذاشتن معيارها و استانداردهاي علمي، وضعيت را قابل درك‎تر كنيم. ايمان خليف يك زن است و شش سال است كه در سطح بين‎المللي رقابت مي‌كند.»


از سوي ديگر «لائورا بولدريني» از حزب دموكرات در انتقاد از جناح راست نوشت: «دست راستي‌ها چقدر عجله دارند كه به يك ورزشكار، به‎دليل اينكه در چارچوب آنها نمي‌گنجد، حمله كنند و نفرت خود را به جامعه تعميم دهند. حتي نگران عواقب اين جنجال بر روي ورزشكار ما هم نيستند، كه ادعا مي‌كنند قصد حمايت از وي را دارند. اين كميته جهاني المپيك است كه تصميم مي‌گيرد  بر اساس كدام استانداردها تصميم بگيرد و اين كار را بر مبناي علمي‌كه حاصل دهه‌ها مطالعه است، انجام مي‎دهد. كميته المپيك ايتاليا نيز آنچه را كه COI تصميم گرفته، تأييد مي‌كند. اين جنجال واقعا باورنكردني است.»
ساعاتي پس از اين حادثه آنجلا كاريني به‎دليل انصراف از ادامه مبارزه با «ايمان خليف» حريف الجزايري‌اش در مبارزه بوكس دسته 66 كيلوگرم زنان عذرخواهي كرد. او در گفت‌وگو با نشريه «گاتزتا دلواسپورت» بابت تصميمي كه گرفته است ابراز ناراحتي كرد و اظهار داشت: «اين جنجالي كه به راه افتاد مرا ناراحت كرده است. بابت اتفاقاتي كه براي حريفم رخ داده است هم متأسفم. اگر كميته بين‌المللي المپيك مي‌گويد كه او مشكلي براي مبارزه كردن نداشته است، من به تصميم آنها احترام مي‌گذارم.»
ورزشكار ايتاليايي بابت خودداري از دست دادن با خليف در پايان مبارزه ابراز تأسف كرد و گفت: «همه اين جنجال‌ها باعث آزردگي من شد. درباره اتفاقاتي كه براي حريفم افتاده، متاسفم اين اقدامي نبود كه من عامدانه تصميم به انجامش گرفته باشم. با اين حال مي‌خواهم از او و سايرين عذرخواهي كنم. من در آن لحظه عصباني بودم چون المپيكم را برباد رفته مي‌ديدم. اگر دوباره خليف را ببينم او را در آغوش خواهم گرفت.»
«مارك آدامز» سخنگوي كميته بين‌المللي المپيك نيز درباره صلاحيت «خليف» براي شركت در بوكس بانوان المپيك، اظهار داشت: بوكسور الجزايري مونث متولد شده، به‎عنوان يك ورزشكار مونث ثبت نام شده، زندگي‌اش را به‎عنوان يك فرد مونث سپري كرده، به‎عنوان يك بوكسور زن مبارزه كرده و گذرنامه‌اش هم جنسيت او را مونث معرفي كرده است.