بازگشت نخبگان و سلبريتي‌ها مسيري براي وفاق

با گذشت چند روز از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري، علي كريمي، اسطوره سابق فوتبال كشورمان، با اشاره به اينكه زندگي نرمال خود را از دست داده، گفت: «اينجا در خارج از كشور، اپوزيسيون به من مي‌گويد بي‌سواد و كسي كه فهم سياسي ندارم؛ باشه شما خوبيد! اينجا همه به جان هم افتادند؛ شما خودتان نون‌دوني راه انداخته‌ايد و هر كدام از شما ادعاي رهبري داريد!» اين اظهارنظر كريمي نه تنها نشان‌دهنده نااميدي وي از وضعيت اپوزيسيون خارج از كشور بود، بلكه به نوعي به شرايط نابسامان آنان نيز اشاره داشت. با توجه به مواضع مختلفي كه علي كريمي طي سال‌هاي اخير اتخاذ كرده است، به نظر نمي‌رسيد كه وي تمايلي به بازگشت به كشور داشته باشد. اما ديروز شاهد مصاحبه‌اي از پرستو صالحي، بازيگري كه او نيز مدتي است به خارج از كشور مهاجرت كرده بود، بودم. صالحي به وضوح و صراحت اعلام كرد كه قصد بازگشت به كشور را دارد. اين تغيير موضع برخي از سلبريتي‌ها نشان از آن دارد كه تغييرات در كشور موجب شده است برخي از افرادي كه به خارج از كشور مهاجرت كرده و مواضع خاصي اتخاذ كرده بودند، تمايل به بازگشت داشته باشند. در اين راستا، پيشنهاد مي‌كنم وزارت اطلاعات دولت چهاردهم و ديگر دستگاه‌هاي متولي، برنامه‌اي مشخص براي مواجهه با اين تيپ بازگشت‌ها تدوين كنند. اين برنامه بايد نشان‌دهنده آغوش باز كشور به روي فرزندان خود باشد. بي‌شك تعداد كمي از افرادي كه به اپوزيسيون پيوسته‌اند، مواضع ضدامنيتي داشته‌اند و با جمع كثيري از اين افراد مي‌توان با رأفت اسلامي برخورد كرد. براي تحقق اين هدف، نيازمند مجموعه‌اي از اقدامات در دستگاه‌هاي متولي هستيم. پيش از هر چيز، بايد فضاي كار براي هنرمندان و ورزشكاران در دولت چهاردهم به گونه‌اي باشد كه كرامت انساني و جايگاه آنها محترم شمرده شود و در كسب و كار فرهنگي و ورزشي آنها خللي ايجاد نشود. در صورتي كه اين شرايط فراهم شود، احتمالا تعداد بيشتري از افرادي كه به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند، خواستار بازگشت خواهند بود. يكي از دلايل مهاجرت نخبگان و سلبريتي‌ها به خارج از كشور، وجود محدوديت‌ها و فشارهاي مختلف در حوزه‌هاي كاري و شخصي آنان است. 
لذا، برداشتن اين محدوديت‌ها و ايجاد فضايي آزاد و محترمانه مي‌تواند زمينه‌ساز بازگشت بسياري از اين افراد به كشور شود. با توجه به نقش برجسته‌اي كه سلبريتي‌ها و نخبگان در جامعه دارند، بازگشت آنان مي‌تواند تأثيرات مثبتي بر روند توسعه و پيشرفت كشور داشته باشد.
در همين راستا، دولت آقاي پزشكيان به عنوان يك نقطه عطف در تاريخ كشور، بارقه‌اي از اميد و تحول را به همراه آورده است. اگر بتوانيم با مهاجرت معكوس مواجه شويم و بازگشت نخبگان و سلبريتي‌ها را به كشور تسهيل كنيم، طبيعي است كه موج مهاجرت و فرار مغزها نيز متوقف يا حداقل كاهش خواهد يافت. اين امر نه تنها باعث مي‌شود افرادي كه در داخل كشور مي‌مانند براي پيشرفت و آباداني كشور مفيد باشند، بلكه بازگشت نخبگان نيز موجب افزايش توانمندي‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي كشور خواهد شد.
بنابراين، همه دستگاه‌هاي مربوطه از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور و وزارت امور خارجه تا وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان و دستگاه‌هاي امنيتي بايد يك برنامه جامع با آغوش باز داشته باشند. اين برنامه بايد شامل تسهيل بازگشت نخبگان، فراهم‌سازي شرايط كاري مناسب، احترام به كرامت انساني و حفظ امنيت آنان باشد.
در نهايت، بايد توجه داشت كه بازگشت اين افراد تنها با اعمال سياست‌هاي حمايتي و ايجاد فضاي امن و آزاد ميسر خواهد بود. بنابراين، دستگاه‌هاي متولي بايد با برنامه‌ريزي دقيق و مدبرانه، زمينه بازگشت نخبگان و سلبريتي‌ها را فراهم آورند و از ظرفيت‌هاي آنان در جهت توسعه و پيشرفت كشور بهره‌برداري كنند. بازگشت نخبگان و سلبريتي‌ها نه تنها يك فرصت براي كشور محسوب مي‌شود، بلكه مي‌تواند به عنوان يك نقطه عطف در تاريخ كشور ثبت شود و مسير جديدي را براي آينده‌اي روشن‌تر ترسيم كند.