شهادت هنیه تجلی‌بخش وحدت جهان اسلام

یکی از دستاورد‌های شهادت شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و تشییع باشکوه ایشان در تهران با اقامه نماز بر پیکر مطهر ایشان از سوی رهبر معظم انقلاب و بازخورد این مهم در کشور‌های اسلامی، تجلی‌بخشی وحدت اسلامی بود، زیرا علاوه بر مردم ایران و قطر که در تشییع و خاکسپاری این شهید عزیز با آرمان فلسطین اعلام همبستگی کردند، دیگر کشور‌های اسلامی نیز به آن واکنش‌های مناسبی نشان دادند. به عنوان مثال، ترکیه در واکنش به فیلتر شدن محتوا‌های مرتبط با شهید هنیه در اینستاگرام، این شبکه اجتماعی مجازی را فیلتر کرد یا اینکه الجزایر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن مسئول دانستن رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه، این اقدام رژیم منحوس را محکوم کرد. 
در واقع، تشییع باشکوه پیکر این شهید عزیز در ایران که مملو از ابراز همدردی و همبستگی مردم ایران اسلامی با رهبر مقاومت فلسطین بود، نشان داد که قلب و دل ملت‌های منطقه به هم پیوند خورده و برخلاف تبلیغاتی که از مسلمانان و کشور‌های اسلامی نزد همدیگر هراس ایجاد می‌کند، زمینه‌های وحدت و همدلی میان مسلمانان بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که دشمنان تصور می‌کنند. 
اساساً یکی از ثمرات مهم مقاومت مظلومانه و قهرمانانه مردم غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی، نه تنها به تصویر کشیدن وحدت اسلامی پیرامون حمایت از مسئله اول جهان اسلام، یعنی مسئله فلسطین است، بلکه فراتر از این، این مقاومت سبب اعلام همبستگی جهانی با آرمان فلسطین و اعلام بیزاری از رژیم کودک‌کش صهیونیستی شده است که نمود‌های آن را می‌توان در تظاهرات ضدصهیونیستی در اقصی نقاط جهان مشاهده کرد. 
از سوی دیگر، شهادت شهید هنیه و تشییع باشکوه او از سوی مردم تهران و اقامه نماز بر پیکر وی توسط رهبر معظم انقلاب، بخش مهمی از تبلیغات ایران‌هراسانه و شیعه‌هراسانه را که مانع از تحقق وحدت و همگرایی امت اسلامی است خنثی کرد؛ زیرا ایرانیان نشان دادند که در حمایت از مردم و آرمان فلسطین و احترام به شهدای گرانقدر آن، حتی غیرت‌مندتر از اعرابی هستند که سنگ حمایت از فلسطین را به سینه می‌زنند، اما سر در آخور آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند. به بیان دقیق‌تر، این رخداد به‌خوبی ترسیم‌گر نگاه تقریبی جمهوری اسلامی ایران به وحدت مسلمانان و جهان اسلام بود؛ زیرا کیفیت تشییع این شهید عزیز، در حد تشییع رئیس‌جمهور فقیدمان بود. 
با توجه به آنچه گفته شد، شهادت شهید هنیه و پیامد‌های آن را می‌توان در امتداد و تکمیل روند‌هایی دانست که از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی به نفع مقاومت فلسطین شکل گرفته است. درواقع، اگرچه رژیم صهیونیستی تصور می‌کند که با شهادت رهبران و فرماندهان مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق می‌تواند مانع از تداوم حیات شجره طیبه مقاومت شود و در همین چارچوب، جنگ غزه را به نفع خود به پایان برساند، اما واقعیت آن است که درخت تناور مقاومت همواره با خون شهدای عزیزش آبیاری شده که از یک نهال، امروز به درختی تناور و واقعیتی قدرتمند و حذف‌ناشدنی تبدیل شده است. بنابراین، با شهادت شهید هنیه، نه تنها جبهه مقاومت در منطقه و به‌ویژه در فلسطین متوقف نمی‌شود، بلکه پیام مقاومت با خون این شهید عزیز و شهدای دیگر، جهانی‌تر شده و لزوم مبارزه با اشغال‌گران غاصب از مطالبه‌ای منطقه‌ای، به مطالبه‌ای جهانی و همه‌گیر تبدیل می‌شود. محکومیت گسترده ترور شهید هنیه از سوی کشور‌های مختلف و حتی مستحق دانستن ایران برای پاسخ به این جنایت از سوی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، را می‌توان در راستای تغییر معادله سیاسی و روانی به ضرر صهیونیست‌ها و به نفع مقاومت دانست.