وقتی تخصص و سابقه اهمیت ندارد!

انتخاب افراد خبره و متخصص برای سمت‌های مختلف، هنری است که مدیران و رؤسای ورزش با تکیه بر آن می‌توانند زمینه موفقیت فدراسیون‌ها و رشته‌ها را تضمین کنند، اما هرگونه سوءمدیریت و تصمیم اشتباه در سپردن مسئولیت‌ها به افراد غیرمتخصص و امتحان پس داده، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به ورزش می‌زند. 
فدراسیون جانبازان و توان‌یابان رشته‌های زیادی را تحت پوشش دارد و ورزشکاران شاغل در این حوزه نیز با شرایط خاص مشغول به فعالیت هستند. به همین‌خاطر مدیران حاضر در این فدراسیون و هیئت‌ها و انجمن‌های مربوطه باید با حساسیت‌های زیاد انتخاب شوند. بااین‌حال برخی از تصمیمات اخیر بدون توجه به این فاکتور‌ها و حساسیت‌ها گرفته شده است. اسفندماه سال گذشته بود که جلیل کوهپایه‌زاده، سکاندار فدراسیون جانبازان و توان‌یابان شد. او در حالی مسئولیت این فدراسیون را برعهده گرفت که پیش از آن شروین اسبقیان رئیس بود و همزمان چند مسئولیت دیگر هم در وزارت ورزش داشت. از این‌رو روشن شدن تکلیف رئیس جدید اهالی ورزش جانبازان و توان‌یابان را خوشحال کرد. آن‌ها امیدوار بودند کوهپایه‌زاده تمام هم و غم خود را معطوف به چالش‌ها و مسائل مربوط به رشته‌های مختلف کند. منتها انتصاب‌های اخیر همه را نگران کرده است. 
در فدراسیون جانبازان، مسئولیت بسیاری از رشته‌ها برعهده انجمن‌های هر رشته است، به همین‌خاطر رئیس هر انجمن و عملکردش، تأثیر زیادی در آینده آن رشته دارد. بعد از بحث و جدل‌ها در خصوص آمدن و رفتن حسین رضازاده از انجمن پاراوزنه‌برداری، بابک محمدی به‌عنوان سرپرست این انجمن انتخاب شد و توضیح دقیقی در خصوص قطع همکاری با رضازاده داده نشد. قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود و انتصاب پیشکسوت بسکتبال به عنوان سرپرست انجمن پاراشنا شبهه‌برانگیز بود. این در حالی است که در حکم حبیب خمجانی بر تجربیات و سوابق ارزشمند خمجانی در رشته شنا تأکید شده بود! پس از آن هم نوبت به پاراجودو رسید. کوهپایه‌زاده، پیشکسوت جودو را به عنوان سرپرست انجمن پاراشمشیربازی منصوب کرد. روی کار آمدن محمد عزیزی در انجمن پاراشمشیربازی، عملاً زنگ خطر را به صدا درآورد. جدا از بحث‌های فنی باید حواس‌مان به حواشی هم باشد. در روز‌هایی که پرونده فساد در فوتبال همچنان در دست بررسی است و پای بسیاری به این پرونده باز شده، فدراسیون جانبازان و توان‌یابان تصمیم گرفته از یک مدیر فوتبالی استفاده کند. سعید فتاحی که اخیراً به دادسرای رفسنجان احضار شده و معلوم نیست چه تصمیمی درخصوص او گرفته شود، ریاست سازمان لیگ فدراسیون جانبازان را برعهده گرفته است!
متأسفانه رئیس فدراسیون به جای آنکه در جهت کاهش دغدغه و چالش‌های حوزه جانبازان و توان‌یابان حرکت کند، تصمیماتی می‌گیرد که نام خود و فدراسیونش سر زبان‌ها بیفتد. گویا کوهپایه‌زاده در انتخاب‌هایش به مسائل مدیریتی، تخصصی و حتی سوابق گذشته افراد نیز اهمیت نمی‌دهد. طی چند هفته گذشته رئیس فدراسیون جانبازان یک‌تنه گوی سبقت را در انتصاب مدیران غیرمتخصص و بعضاً پرحاشیه از سایر رؤسا ربوده و جوری رفتار می‌کند که هدفش تخریب ورزش جانبازان و توان‌یابان است نه رشد و توسعه آن، حتی مدیران کم‌تجربه هم می‌دانند رشته پاراشنا را نمی‌توان دست یک بسکتبالی سپرد و پاراشمشیربازی با یک جودوکار پیشکسوت آینده خوبی نخواهد داشت. از سوی دیگر این انتصابات واکنش اهالی رشته‌های مختلف را به همراه داشته و خیلی‌ها به آمدن افراد جدید به انجمن‌ها اعتراض دارند. عجیب‌تر اینکه این انتصاب‌ها درست قبل از بازی‌های پارالمپیک پاریس و در زمان طلایی باقی مانده تا شروع این بازی‌ها گرفته شده است.