حس مدال  در اردوی ایران

جوان آنلاین: المپیک ۲۰۲۴ پاریس از نیمه گذشته و کم‌کم به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. روز‌هایی که برای ورزش ایران روز‌های حساس و سرنوشت‌سازی است، روز‌هایی که همه توقع دارند با درخشش ورزشکاران کشور و کسب مدال توسط آن‌ها پرچم پرافتخار کشورمان به اهتزاز درآید، اما المپیک است و این میدان سختی‌ها و مشقت‌های خاص خودش را دارد. 
برای پیروزی در این میدان بزرگ باید آماده بود. باید برنامه داشت، چون رقبا اینگونه هستند. اینکه مدال‌آوری ورزش ایران در رقابتی، چون المپیک با مشکل روبه‌رو می‌شود، نشان از عدم آمادگی و عدم برنامه‌ریزی درست ما برای شرکت در این آوردگاه بزرگ دارد. 
امروز بسیاری از پیشکسوتان ورزش ایران بر این باورند که عدم برنامه‌ریزی ضربه اصلی را به ورزش می‌زند. طی چند روز گذشته اظهارنظر‌های بزرگان ورزش کشور نشان از این واقعیت داشت. می‌توان به حرف‌های منصور برزگر، پیشکسوت بزرگ کشتی اشاره کرد که گفت: «خیلی از ورزشکاران ما با وجود هزینه‌های زیاد در المپیک‌ها فقط تبدیل به شرکت‌کننده شده‌اند. برای کسب موفقیت در ورزش ابتدا باید مدیریت و برنامه‌ریزی درست و اصولی داشت و پس از آن هم بودجه و امکانات کافی باید براساس ضریب موفقیت هر رشته به فدراسیون‌ها تعلق بگیرد و نظارت شود که منابع مالی به‌درستی در هر رشته‌ای هزینه شود. ما چه امکاناتی داریم که توقع داریم در رویداد بزرگی مثل المپیک صاحب مدال در رشته‌های مختلف شویم.»
المپیک ۲۰۲۴ با هر نتیجه‌ای برای کاروان ورزش کشورمان تمام شود باید به این واقعیت‌ها توجه کرد. باید شعار دادن و ادعا کردن را فراموش کنیم و با برنامه پیش برویم تا در میدان بزرگ المپیک تنها تماشاگر نباشیم و از همان ابتدا مدال‌آوری داشته باشیم، نه اینکه دلخوش به چند رشته و منتظر شروع مسابقات آن‌ها باشیم. این روز‌ها ما اینجا در ایران حسرت می‌خوریم و ورزشکاران کشورمان تضعیف روحیه می‌شوند، چراکه می‌بینند کشور‌هایی که در ورزش بسیار پایین‌تر از ما هستند هم مدال می‌گیرند، اما ما هنوز منتظریم. 


 
در چنین شرایطی امروز ورزشکاران کشورمان در سه رشته کشتی فرنگی، قایقرانی و تکواندو به مصاف حریفان خود می‌روند. تکواندو در شروع کار خود می‌تواند همه را امیدوار کند، هرچند که می‌دانیم کار بروبچه‌های ایران چقدر سخت است و باید مقابل چه حریفان قدری برای کسب موفقیت صف‌آرایی کنند. 
در تکواندو، مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹ کیلوگرم به مصاف حریفان خود می‌رود. در این وزن، ۱۷ تکواندوکار حضور دارند و نعمت‌زاده در دور نخست باید به مصاف «تاو میشله» از لسوتو برود. وی در صورت برتری به دیدار برنده مبارزه اسپانیا و اروگوئه می‌رود. در قایقرانی علی آقامیرزایی در ۱۰۰ متر مقدماتی کایاک و نبی رضایی در دور مقدماتی هزار متر کانو در خط شروع مسابقه قرار می‌گیرند. 
در کشتی فرنگی هم امین کاویانی‌نژاد و محمدهادی ساروی، در ۷۷ و ۹۷ کیلوگرم و علیرضا مهمدی و سعید اسماعیلی در ۸۷ و ۶۷‌کیلوگرم برای کسب مدال تلاش می‌کنند.
 
دیروز در اولین روز مسابقات سنگ‌نوردی و رشته سرعت، رضا علیپور، سریع‌ترین مرد عمودی کشورمان به مصاف مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۱۸ صدم‌ثانیه را به خود اختصاص داد. 
در دومین رقابت رضا علیپور با زمان ۵ ثانیه و ۶‌صدم‌ثانیه سریع‌تر از حریف قزاقستانی صعود کرد و در مجموع در رده ششم ایستاد. وی در مرحله حذفی به رقابت با حریف نیوزیلندی رفت و زمان ۵ ثانیه و ۲۶ صدم‌ثانیه را به خود اختصاص داد و حریفش با ۶ صدم‌ثانیه رکورد بهتری را ثبت کرد. در نهایت رضا علیپور با وجود شکست مقابل نیوزیلند، اما به دلیل رکورد بهتر در میان بازنده‌ها به عنوان نفر هشتم صعود کرد. اندونزی، قزاقستان و امریکا اول تا سوم شدند. 
در مرحله حذفی واتسون سنگ‌نورد امریکایی با ۴ ثانیه و ۷۵ صدم‌ثانیه رکورد المپیک را شکست. رقابت مرحله نهایی پنج‌شنبه برگزار می‌شود.