آتش بازی ناتو در زمین روسیه

 [شهروند] درحالی‌که تا حدودی روسیه دست برتر را در جنگ داشت اما حملات ناگهانی و اثرگذار اوکراین به منطقه مرزی «کورسک» سبب تعجب برخی تحلیل‌گران شد. شهر مرزی و کوچک کورسک با قریب 500هزار جمعیت و در نقطه تلاقی سه رودخانه «کور»، «توسکار» و «سیم» از حیث موقعیت جغرافیایی برای روس‌ها اهمیت بالایی دارد.
 این شهر 500کیلومتر با مسکو فاصله دارد. حدود هشت روز قبل اوکراین در حمله‌ای بی‌سابقه به منطقه کورسک روسیه موفق شد حدود 28 روستا را در این منطقه اشغال کند. هرچند به‌گفته یورونیوز، از دو روز قبل پیشروی‌های اوکراین در کورسک متوقف شده اما روز گذشته «الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین مدعی شد هزار کیلومتر از اراضی روسیه در کورسک تحت کنترل ارتش اوکراین درآمده است. او پس از این حمله اعلام کرد: «هدف از حمله این بود که مسکو عواقب این جنگ را ملموس‌تر حس کند». گاردین دیروز به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «حمله هواپیماهای بدون سرنشین و آتش توپخانه ارتش روسیه از تلاش دشمن برای نفوذ به عمق خاک روسیه در مناطق پرجمعیت «اوبشچی»، «کولودز»، «اسناگوست»، «کاچوک» و «آلکسیفسکی» جلوگیری کرد». مقامات نظامی روسیه همچنین اعلام کردند ارتش روسیه حملات خود را در شرق اوکراین تشدید می‌کند. ستاد کل ارتش اوکراین نیز تأیید کرد که نیروهای روسی 52حمله به منطقه پوکروفسک، شهری در منطقه دونتسک اوکراین که نزدیک خط مقدم است، انجام داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، این تعداد از حملات دو برابر حملات روزانه هفته پیش در آن‌جاست. علاوه بر آن ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس روسیه و از قول یک سرباز اسیرشده اوکراینی از حضور نیروهای لهستان، فرانسوی و انگلیسی در عملیات حمله به کورسک سخن گفته است. مطلبی که درصورت تأیید صحت آن می‌تواند زمینه‌ساز تشدید جنگ و تسری آن به اروپا   شود.
پوتین نیز دیروز در جلسه اضطراری دولت، از تشدید سرعت پیشروی و عملیات ارتش روسیه در دونتسک و لوهانسک سخن گفت و با تأکید بر قرارداشتن غربی‌ها در پشت حملات به کورسک وعده اخراج نیروهای اوکراین از این منطقه را داد.
تشدید نبرد میان روسیه و اوکراین در روزهای اخیر، سبب افزایش نگرانی‌ها از گسترش دامنه این جنگ به دیگر نقاط اروپا و ایضا متاثر شدن منطقه قفقاز از این درگیری‌ها شده است. درصورت اثبات دخالت کشورهای عضو ناتو در حمله به کورسک، برنامه‌ریزی احتمالی روسیه برای تلافی این حملات ممکن است شامل تسری‌دادن جنگ به کشورهای کوچک حوزه بالتیک(استونی، لتونی و لیتوانی) که در ناتو عضویت دارند و تا حدی پاشنه آشیل ناتو هستند و ایضا لهستان در مرزهای روسیه و بلاروس شود که تبعات گسترده‌تری به‌دنبال خواهد داشت. همچنین شدت‌گرفتن رقابت تسلیحاتی در اروپا و جهان از دیگر تبعات تشدید جنگ اوکراین خواهد بود.