کولیوند: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌های امدادونجات

[شهروند] امسال جمعیت هلال‌احمر، در راهپیمایی اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌های امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت‌رسانی به زائران است. ظرفیت‌هایی که با تمام توان امنیت و آسایش و سلامتی زائران را در عتبات عالیات تامین می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر امسال نیز خدمات خود را با 100درصد توان به‌کار گرفته و حالا نیروهای این جمعیت چند روز است که خدمت‌رسانی به زائرانش را آغاز کرده است.  
پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر صبح دیروز در این خصوص گفت: «امسال در راهپیمایی اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌های امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت رسانی به زائران هستیم. ۴ بیمارستان به همراه بیمارستان امام علی (ع) در نجف، ۶ بیمارستان در کربلا، یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین، پزشکان ایرانی حضور دارند و به زائران ایرانی خدمات درمانی ارائه می‌کنند. در مسیر نجف تا کربلا نیز ٤ بیمارستان آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند. امسال ۷۰۰ مرکز درمانی سطح یک، ۲ و ۳ و ١٥٠٠ موکب درمانی مردمی در کشور عراق به زائران خدمت رسانی می‌کنند.»

۱۹۰ نفر از امدادگران قمی به عراق اعزام شدند
این درحالی است که محمدرضا بهرامی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز خصوص خدمات‌رسانی به زائران گفت: «۲۰۰ دستگاه آمبولانس و خودروهای نجات هلال‌احمر به مرزها و شهرهای مقدس کربلا، نجف، سامرا و کاظمین اعزام شده است که از استان قم ۱۹۰ امدادگر در قالب پزشک، پرستار و نیروهای امدادی در این مراکز حضور یافته‌اند.»

۴۷ پایگاه امدادی در کرمانشاه فعال شد
همچنین در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های ایمی در پایانه مرزی خسروی، محمدباقر محمدی مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه گفت: «۲۵۰ نفر نیرو جمعیت هلال‌احمر این استان به صورت روزانه آماده ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی (ع) هستند.»  



وی در خصوص فعالیت جمعیت هلال احمر کرمانشاه در کشور عراق، افزود: «پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر در منذریه فعال است و تلاش ما این است که در مسیر بغداد نیز یک پایگاه دیگر ایجاد شود که دسترسی به حوادث و سوانح بیشتر باشد. ۴۷ پایگاه و پست امداد و نجات در مسیر کنگاور تا خروجی شهر حمیل و مسیرهای منتهی به مرز خسروی مستقر شده است.»
محمدی از آماده شدن یک فروند بالگرد و تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر این استان طی ایام اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام برای خدمت‌رسانی به زوار خبر داد.وی همچنین با اشاره به فعالیت پایگاه‌های فرهنگی جمعیت هلال احمر، گفت: «جمعی از روحانیون در پایگاه‌های فرهنگی برای پاسخ به سوالات شرعی، برگزاری نماز جماعت، زیارت عاشورا حضور دارند. تیم توانای بانوان جمعیت هلال‌احمر نیز طی این ایام آماده ارائه خدمات به زوار اباعبدالله الحسین (ع) هستند.»

برپایی موکب امدادی در دو مرز میرجاوه و ریمدان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان هم در این راستا، از برپایی و استقرار موکب‌های امدادی در مسیر زائران اربعین حسینی از کشور پاکستان و در دو مرز میرجاوه و ریمدان خبر داد.
سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان، گفت: «امسال همانند سال‌های گذشته، استان سیستان و بلوچستان، از برکات میزبانی زائران اربعین بهره‌مند می‌شود و با برپایی موکب در مرز‌های میرجاوه و ریمدان، خدمات امدادی را به این عزیزان ارائه می‌دهد.»
وی با اشاره به اجرای طرح «قیچی مهربانی» افزود: «آرایشگری و اصلاح موی رایگان ویژه زائران پاکستانی، توسط خادمان داوطلب هلال احمر در قالب طرح «قیچی مهربانی» از دیگر برنامه‌های اجرایی توسط اعضای تیم‌ «سحر» در پایانه مرزی ریمدان و میرجاوه خواهد بود. باتوجه به گرمای شدید هوا، ارائه برنامه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های جمعیت هلال احمر است.»
اعضای داوطلبان و جوانان این جمعیت از میهمانان و زائران در این دو مرز، با برپایی ایستگاه‌های صلواتی پذیرایی می‌کنند.

اقدامات تیم درمانی امدادی هلال‌احمر گلستان در اربعین
قاسم غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان  هم از اعزام تیم درمانی امدادی هلال‌احمر استان به کشور عراق برای استقرار در درمانگاه شهید صلح در مسجد سهله کوفه در روزهای آتی خبر داد و گفت: «تیم درمانی امدادی جمعیت هلال‌احمر گلستان امسال برای دومین سال متوالی به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی به کشور عراق اعزام می‌شود. ظرفیت تیم درمانی ۲۵ نفر شامل چهار پزشک عمومی، هفت پرستار، چهار تکنسین دارویی و دو نیروی پذیرش به همراه کادر اجرایی است که داوطلبانه در عملیات اربعین حضور خواهند یافت.»
وی با اشاره به اینکه تمام تجهیزات مورد استفاده در درمانگاه از روزهای گذشته به عراق اعزام شده، افزود: «محل استقرار درمانگاه مسجد سهله کوفه خواهد بود و تیم‌های اعزامی به مدت ۲۰ روز به زائران اباعبدالله حسین (ع) خدمت خواهند کرد.»
غریب آبادی با اشاره به اعزام تیم‌های امدادی گفت: «سه دستگاه آمبولانس، دو دستگاه تویوتا هایلوکس، یک دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون ایسوزو با ۱۰ نفر عوامل امدادی از گلستان برای پوشش امدادی عملیات اربعین به عراق اعزام شده‌اند.»
وی با اشاره به اینکه در اربعین امسال از ظرفیت یک روحانی هم در کنار تیم‌های درمانی استفاده خواهد شد، افزود: «طی روزهای اخیر ۲۰ نفر از فعالان اجتماعی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور در قالب طرح «رهسپاران ظهور» از سوی سازمان داوطلبان به زیارت اربعین اعزام شدند.»

اهمیت آموزش در برگزاری مراسم اربعین

[سیما فراهانی] در میان تمام اقدامات عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در اربعین، اقدامات دیگری نیز در این خصوص صورت می‌گیرد. این جمعیت با افزایش آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم و نیروهای امدادی، سعی دارد نسبت به هرچه بهتر برگزار شدن مراسم پیاده‌روی اربعین اقدام کند. پیمان نامدار، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر در گفتگو با خبرنگار «شهروند» در خصوص اثربخشی این آگاهی‌رسانی و آموزش‌ها در مراسم اربعین چنین می‌گوید: «ما اعتقاد داریم در حوزه جمعیت هلال‌احمر به ویژه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری و همچنین به تاکید رئیس جمعیت هلال‌احمر و بر اساس راهکارهای فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت هلال‌احمر، مفیدترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های پیشگیری از بحران‌ها در حوزه سلامت و همچنین در حوزه کاهش آسیب مخاطرات، آموزش است. بر اساس فرآیندهای رخ داده در سال‌های گذشته و درس‌آموخته‌های گذشته در حوزه درمان و امدادونجات در راه‌پیمایی عظیم اربعین، مشخص شد که مدیریت تجمع بسیار اهمیت دارد. هلال‌احمر هر ساله دو اقدام مفید در این خصوص انجام می‌دهد. یکی آموزش همگانی از طریق فضای مجازی، رسانه و سامانه‌های مختلف و همچنین از طریق خانه‌های هلال و مربیان و داوطلبان سراسر کشور است. این جمعیت در تلاش است، چه حضوری و چه مجازی تمام نکات را به طور کامل آموزش دهد. دیگر اقدام این جمعیت برگزاری   کنگره عظیم و بین‌المللی مدیریت حوادث ترافیکی و همینطور کنگره بین‌المللی امدادونجات و مدیریت تجمعات انبوه است که در دو هفته گذشته برگزار شد. این کنگره‌ها با بیش از دو هزار نفر و شرکت بیش از چهل کشوری که در زمینه برگزاری مراسم اربعین دخیلند، با حضور ذی‌نفعان اصلی کنگره شامل پزشکان و پیراپزشکان، موکب‌داران و داوطلبان برگزار شد. تمام فرآیندهای تخصصی در حوزه پیشگیری و درمان در موضوع اربعین مورد بحث قرار گرفت. تمام نکات بسیار ارزنده نیز به صورت کتب چاپ شده، در اختیار مردم قرار می‌گیرد که بتوانند در راه‌پیمایی اربعین، با کاهش مخاطرات روبرو باشند. این آموزش‌ها برای همه، از مردم عادی گرفته تا پزشکان و پیراپزشکان انجام می‌شود. به عنوان مثال برای پزشکان آموزش جدا گذاشتیم. برای مردم نیز آموزش‌های جداگانه داریم و نکات کلیدی مختلف در این مراسم به آنها یاد داده می‌شود.»