تجربه موفق انتظامی برای وزارت کشور

 اسکندر مؤمنی از بدنه انتظامی به عنوان گزینه وزارت کشور معرفی شده‌است. مؤمنی در پست‌های انتظامی در فرماندهی پلیس راهور، جانشین فرمانده انتظامی و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در حوزه تأمین امنیت فعال بوده‌است، از همین‌رو پیشینه انتظامی و تعامل رسانه‌ای وی در حوزه‌هایی که فعال بوده‌است، می‌تواند با تأسی به ارتباط‌نزدیک وی با بدنه انتظامی در توفیق او در وزارت کشور مؤثر باشد. بستر اجتماعی این روز‌ها با چند چالش مهم مواجه است و به زعم تلاش دولت‌ها برای عبور از این معضلات، مشکلات آن به قوت خود باقی است. چالش‌های امنیتی که با فعال شدن گروهک‌های معاند به حوادث تروریستی منجر می‌شود، از جمله اتفاق‌هایی است که تکرار شدن آن پیوست‌های بسیاری دارد؛ از جمله حوادث تروریستی در شرق کشور که به شهادت مدافعان امنیت منجر می‌شود، حمله تروریستی به بارگاه شاهچراغ، حادثه تروریستی در سالروز شهادت سردار شهید سلیمانی و اتفاق‌هایی از این دست که نگرانی‌های اجتماعی شکل گرفته به قوت خود باقی است. آسیب دیگر، چالش‌های ایجاد شده ناشی از هجمه اتباع غیرمجاز به کشور است که به دنبال تسلط طالبان بر کشور همسایه معضلات بسیاری را متوجه کشور کرده‌است، به طوری که دانشمندان علوم اجتماعی نسبت به آسیب‌های بیشتری که سال‌های پیش‌رو متوجه کشور می‌شود، هشدار می‌دهند. 
مبارزه‌های بی‌ثمر با فعالان قاچاق مواد مخدر هم از چالش‌های مهمی است که به زعم پرداخت هزینه‌های کلان هنوز راه به جایی نبرده‌است، به طوری که بخش مهمی از نیروی کار و جوان جامعه که توان آن باید در خدمت شکوفایی کشور قرار گیرد، به عنوان هزینه به کشور تحمیل می‌شود.
 نگرانی مهم دیگر جامعه معضلاتی است که از سوانح رانندگی به کشور تحمیل می‌شود که بعضی از معضلات عمده آن در ساختار مدیریتی فعالان حوزه خودرو و بخش دیگر ناشی از قانون‌گریزی و معضلات جاد‌ه‌ای است، با این حال آنچه خروجی این کاستی‌هاست کم شدن سالانه ۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور است که به زعم تلاش‌های صورت گرفته به آمار قربانیان آن اضافه شده‌است، در چنین وضعیتی بخش مهم تجربه‌های اسکندر مؤمنی ریشه در حوزه‌هایی دارد که امروز جامعه را با چالش‌های بسیار مواجه کرده‌است. موضوع دیگر تجربه‌های میدانی مؤمنی از حوزه‌هایی است که در آن فعال بوده‌است، وی تجربه‌های مدیریتی‌خود را صرفاً پشت میز‌های مدیریتی و صرف زمان در جلسه‌ها سپری نکرده‌است، بلکه همواره با حضور در میدان ارتباطی مستقیم با حوزه‌های آسیب‌داشته است و به دنبال آن در تعامل با رسانه‌ها توفیق‌های حاصل‌شده را در معرض نگاه همگان قرار داده‌است. 
روشن است آسیب‌های مورد اشاره که با چالش‌های اجتماعی و امنیتی همراه است، نارضایتی اجتماعی به دنبال دارد و مقابله و پیشگیری از وقوع آن برای ایجاد ثبات اجتماعی نیازمند هزینه و درایت است.
‌سردار مؤمنی توفیق‌های بسیاری در رفع آسیب‌ها دارد و امید است در صورت تکیه زدن بر مسند وزارت کشور در تعامل میان ساختار‌های دولت برای ثبات امنیت کشور توفیق بیشتری برای خدمت به مردم حاصل کند.