صبور باشید!


مجاور- پس از اعلام فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان، جنجال بر سر کابینه او به اوج خود رسیده است. از استعفای  عجیب محمد جواد ظریف گرفته تا  واکنش‌های متفاوت محافل و نشریات منسوب به اصلاح‌طلبان به فهرست وزرا، همه یک چیز را نشان می داد و آن این که ترکیب کابینه به مذاق برخی حامیان رئیس جمهور خوش نیامده است. در نهایت اما مسعود پزشکیان در توئیتی معنادار واکنشی  معنادار به حواشی ایجاد شده داد و نوشت: «مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحب نظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.»

انتقاد کن اما به پای خودت شلیک نکن!


پزشکیان  جریان حامی خود را به این مهم توجه داده که بین نقد کابینه و دولت و بین  تضعیف کابینه تفاوت معناداری وجود دارد. اساسا یک بازیگر دوراندیش سیاسی هرگز به خاطر یک سهم کوچک از کابینه، مهره استراتژیک خود را در صحنه نبرد آن هم در برابر چشم رقیب، تضعیف نمی کند. گفته اند که «چانه زنی کن اما به پای خودت شلیک نکن!» تفاوتی که آذری جهرمی آن را درک کرد و در حمایت از پزشکیان نوشت: «انصاف این است که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد نه با گمانه‌ها...» . در مقابل اما پرویز امینی جامعه شناس سیاسی معتقد است محمد جواد ظریف با استعفای جنجالی اش نشان داد درکی از تفاوت میان انتقاد و خودکشی ندارد: «شورای راهبری مزیت نبود، نقص و ناشی از این بود که ما ایده نداریم...استعفای آقای ظریف از این جهت بی‌سابقه بود که فردی که مهم‌ترین نقش در روی کار آمدن دولت جدید را دارد، هنوز دولت شکل نگرفته، زیر پای دولت را خالی کند. استعفای ظریف تا حدی است که دیگر بعید به نظر می‌رسد در ۴ سال آینده برای دولت پزشکیان کاری به این ویرانگری اتفاق بیفتد و کار را برای مخالفان پزشکیان تسهیل کرد. هیچ موضعی درباره کابینه آقای پزشکیان نمی‌توان گرفت که از موضع و استعفای ظریف تندتر و رادیکال‌تر باشد. همه مخالفت‌هایی که می‌توانست درباره کابینه آقای پزشکیان شکل بگیرد با ورود و استعفای ظریف در محاق و تعلیق قرار گرفت....آقای خاتمی و هاشمی هم با گزینه رحمانی فضلی برای وزارت کشور موافقتی نداشتند اما هیچ کدام نیامدند این طور پشت روحانی را خالی کنند.»

مواضع متفاوت رسانه های اصلاح طلب درباره کابینه
در این میان اما رسانه های اصلاح طلب رویکرد ها و مواضع مختلفی را نسبت به فهرست نهایی پزشکیان اتخاذ کردند. برخی آقای پزشکیان را سرزنش کرده‌اند و برخی دیگر می‌گویند دست‌کم ۶۰ درصد فهرست کابینه را خود اصلاح‌طلبان بسته‌اند و با محاسبه معاونان رئیس‌جمهور این درصد بیشتر هم می‌شود. در همین حال حمیدرضا جلایی‌پور در روزنامه سازندگی نوشت: «در اولین نگاه، لیست پیشنهادی، هفت وزیر عالی و اصلاح‌طلب دارد اما ممکن است که مجلس رای ندهد و در عوض وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات و آموزش‌وپرورش را که ضعیف هستند، تایید کند... آن اصلاح‌طلبانی که در انتخابات فعال بودند از حدود ۱۴ وزیر اصلاح‌طلب راضی‌اند و بیشتر نگران آن هستند که مجلس وزرای خوب را تایید نکند. آقای ظریف کمیته‌ها و شورای راهبری را مدیریت کرد و ۶۰درصد فهرست وزرا، حاصل کار شوراست». اما روزنامه آرمان در تحلیلی با عنوان «آقای رئیس‌جمهور این تذهبون؟!» نوشته است: «کابینه‌ای که معرفی شد چندان قرابتی با صحبت‌ها، نگرش‌ها و شعارهای پزشکیان نداشت. این حق رئیس‌جمهور است آن‌طور که دوست دارد افراد را بچیند. اما کابینه پیشنهادی آیا حتی رنگ و بویی از دولت خاتمی دارد؟ آقای پزشکیان به کجا چنین شتابان؟» روزنامه هم‌میهن نیز با اشاره به شوکه شدن اصلاح‌طلبان نوشت: «انگار تشتی آب سرد بر روی آنان ریخته باشند. انتظارشان بسیار بود و آن چه حاصل شد، بسیار اندک. از یک‌سو، می‌توان و لازم است پزشکیان را بابت تعدادی از گزینه‌های پیشنهادی‌اش به نقد کشید یا دست‌کم از او خواست چنان‌که وعده داده بود، به‌صراحت با حامیان و رای‌دهندگان سخن گوید و توضیح دهد. اما در عین ‌حال، سکه کابینه روی دیگری هم دارد. این که حدود ۶۰درصد وزرای پیشنهادی برآمده از سازوکار شورای راهبری هستند.» در مقابل اما روزنامه اطلاعات از کابینه پزشکیان حمایت کرده و نوشته است: «کابینه پیشنهادی درصدد است به روشنی نشان دهد که رئیس جمهور بنای چالش ندارد و هدف روشنی دارد که با آرامش و حذف گروه‌هایی که احتمال تنش می بیند به سمت تعامل با سایر ارکان کشور برود. این خود نقطه قوت وزرای پیشنهادی است. جوان گرایی سابق و لاحق از برخی دانشگاه‌های ویژه را قبلا آزموده ایم.  پزشکیان درصدد ایجاد ثباتی است که کشور را بتوان با برنامه و قانون اداره کرد. این کار از سهم خواهان و عالمان یک شبه برنمی آید، متخصص مجرب و سیاستمدار صبور می خواهد. این حقیقت را از نظر نباید دور داشت.» اطلاعات می افزاید: «عمده ترین نقدها این است که کابینه جوان نیست و میانگین سنی 59.7 سال برای کارهای سترگ و چالاکی بی وقفه، رقم مناسبی نخواهد بود. پاسخ این است که معاونان وزرا می توانند و می باید جوان باشند ولی در هرصورت به دو دلیل، نباید دولت کنونی با افراد کم تجربه کار کند؛ یکی شرایط حساس کشور و منطقه و دوم انتظارات مردم و مواجهه با افکار عمومی. »

 زیدآبادی: انتظار دارید رئیس‎ جمهور با دیگران دعوا کند؟
در کنار رسانه ها، کابینه پزشکیان در میان کارشناسان و چهره های سیاسی نیز بحث بر انگیز شده است. محسن رنانی با اشاره به «شورای راهبری دولت چهاردهم» با حمله به رئیس‌جمهور نوشت: «آقای پزشکیان، آبروی ما را بردی! امید ما را ناامید کردی! هنوز رئیس‌جمهور نشده رفوزه شدی!» در مقابل اما احمد  زید آبادی در یادداشتی نوشت: «روی سخن با رهبران و بزرگان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب است که یا با حملات حامیان خود به دولت پزشکیان همسو شده یا در برابر آنان سکوت کرده‌اند. مگر جز این است که میزان تخصص حرفه‌ای آقای پزشکیان در زمینۀ حکمرانی از همان لحظۀ نخست مشخص بود؟ مگر غیر از این است که خودش بارها و بارها تکرار کرد که اهل دعوا نیست و کار با دعوا پیش نمی‌رود؟  مگر سوای این است که پزشکیان بارها تاکید کرد که خواهان اجرای سیاست‌های کلی نظام است؟ مگر جز این است که شخص پزشکیان بارها و بارها بر لزوم آشتی و همکاری و همراهی تمام جناح‌های داخلی ایران اصرار ورزید؟با این حساب، اگر واقعاً تحلیلی وجود دارد که سطح انتظارات بالا از کابینۀ پزشکیان را موجه نشان می‌دهد آن تحلیل بر پایۀ کدام‌یک از نظرات و دیدگاه‌های آقای پزشکیان بنا شده است؟ و اگر تحلیلی وجود ندارد، کنش و واکنش بدون تحلیل قرار است چه ثمری داشته باشد و به کدام نقطه ختم شود؟» محمد شریعتمداری از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در واکنش به انتقادات به فهرست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس، در پیامی گفت:«نگران نباشیم و به آینده دولت رئیس جمهور پزشکیان و جمهوری اسلامی امیدوارانه بنگریم. خوب فکر کنید، خوب فکر کنید، اگر رقیب پزشکیان پیروز می شد امروز چه حالی داشتید؟ما امیدوار به رفتار روامدارانه مجلس محترم با دولت رئیس جمهور پزشکیان هستیم‌  اما حتی این که هیچ اختلافی در این باره با مجلس نباشد، خواسته‌ای حداکثری است. سازوکارهای طبیعی این کار طبق معمول پیش خواهد رفت، مردم شاهد و ناظر صحنه هستند.» همراستا با او محمد باقر نوبخت نیز در فضای مجازی نوشت: «انتظارات اساسی از دکتر پزشکیان برای تحکیم حقوق شهروندی، تعاملات جهانی و گشایش های اقتصادی بیش از آن که به ترکیب کابینه مربوط باشد، به «اراده» و «شجاعت» ایشان وابسته است،خصوصیاتی که در دکتر پزشکیان وجود دارد. از این رو باید امیدوارانه همچنان حمایتش کرد.» عبدا...گنجی فعال سیاسی اصولگرا نیز به حمایت از کابینه پزشکیان پرداخت و نوشت: «معتقدم آن چه پزشکیان انجام داد- به جز وزیر اهل سنت - عین قول و قرار است. مطالبات امروز از او خلاف قول اوست.‏ گفت:‏-وفاق‏-با یک جریان نباید کشور اداره شود‏-دعوای ما سر قدرت است ‏-سیاست های کلی برنامه ام هست(آدم معتقد به آن ها می خواهم)‏-اصولگرای اصلاح طلبم.‏-با باند مخالفم.»