رضایت کمیسیون‌های مجلس از برنامه وزرای پیشنهادی

روز گذشته شاهد برگزاری و تداوم جلسات کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی بودیم و مطابق اطلاعات و اخباری که از زبان نمایندگان مجلس درباره این جلسات منتشر شده، نگاه و نظر کمیسیون‌ها درباره برنامه‌های ارائه‌شده توسط وزرای پیشنهادی مثبت است. در ادامه، مروری بر نقطه‌نظرات اعضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت.

ارائه برنامه‌ منسجم وزیران پیشنهادی در کمیسیون شوراها
ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اعضای کمیسیون با اکثریت آرا، صلاحیت اسکندر مومنی و اسماعیل خطیب وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات را تأیید کردند.همچنین سید روح‌الله موسوی دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیران پیشنهادی اقتصاد، ارتباطات، کشور، آموزش و پرورش، علوم و دفاع، برنامه‌های بسیار منسجمی در کمیسیون امور داخلی کشور ارائه کردند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های ارائه شده وزیران پیشنهادی باید با اسناد بالادستی و برنامه پنج ساله هفتم توسعه همخوانی داشته باشد گفت: برنامه‌های ارائه شده وزیران پیشنهادی تا عصر چهارشنبه در کمیسیون شوراها ارزیابی شد و جمع‌بندی نظرات به زودی تحویل هیات رئیسه مجلس می‌شود.
موسوی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: ستار هاشمی جوانترین وزیر معرفی شده دولت چهاردهم است که با داشتن بر نامه‌های تجربی و مدیریتی خوب در این حوزه، اشرافیت کامل دارد و ما خوش‌بین هستیم که مجلس به این وزیر پیشنهادی جوان، نخبه و دانشمند اعتماد کند.

وزرای پیشنهادی خارجه، اطلاعات و اقتصاد افراد توانمندی هستند



عضو فراکسیون مستقلین مجلس به ایرنا گفت: وزرای پیشنهادی امور خارجه، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی افراد توانمندی هستند و امیدوارم بتوانند از مجلس رأی قابل قبولی بگیرند.احمد فاطمی افزود: «عبدالناصر همتی» وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های خوبی را در حوزه اقتصادی از جمله در حوزه کاهش تورم به نمایندگان ارائه کرد و او را با توجه به برنامه هایش فردی توانمند می‌بینم.
وی افزود: حجت الاسلام «اسماعیل خطیب» وزیر پیشنهادی اطلاعات در دوران وزارتش در دولت سیزدهم کارنامه موفقی داشته است و می‌تواند با تکیه بر این سابقه روشن و توانمندی خود، برای وزارت اطلاعات در دولت چهاردهم فرد موفقی باشد.فاطمی خاطرنشان کرد: «عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز برنامه خوبی در حوزه توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط با همسایگان و جذب سرمایه‌گذاری داشت و برنامه‌های کاری خود را ذیل برنامه هفتم توسعه، تدوین و به مجلس ارائه کرده است.

خانم صادق توانایی مدیریت وزارت راه و شهرسازی را دارد
عباس صوفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش‌های مدیریتی این وزارتخانه فعال بوده است و توانایی لازم را برای عملیاتی کردن برنامه‌ها و ایده‌های مختلف دارد.
وی کلیت وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس را ارزنده توصیف کرد و افزود: مردم انتظاراتی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، معیشتی و مسکن دارند و به نظر می‌رسد این وزرا می‌توانند رای اعتماد مجلس را کسب کرده و در ادامه، رئیس جمهور را برای حل مشکلات مردم در همه حوزه‌ها یاری کنند.صوفی درباره فرزانه صادق مالواجرد گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مسائل و مشکلات مربوط به مسکن، قطار، ریل، جاده، حوزه‌های زیرساختی از جمله بخش‌هایی است که باید وزیر آینده راه و شهرسازی به آنها بپردازد و بر اساس سابقه خانم صادق، وی می‌تواند برنامه‌های خود را در این حوزه عملیاتی کند.وی خاطرنشان کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس با رای اعتماد به خانم صادق، سبب شوند هرچه زودتر این وزارتخانه سامان گرفته و معاونت‌های متخصص و کارآمد انتخاب شوند تا بتوانند به رئیس‌جمهور در پیشبرد اهداف تعیین شده کمک کنند.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل قبول است
همچنین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دیدگاه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی، مثبت است و برنامه‌های او را قابل قبول می‌دانیم.
مسلم صالحی اظهار داشت: احمد میدری وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی پست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز چهارشنبه برای بار دوم در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یافت و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. در نهایت رای‌گیری در مورد برنامه‌های وی به صورت کیفی با عنوان متوسط و قابل قبول انجام شد که البته جمع‌‎بندی نهایی هنوز ارائه نشده است، اما در مجموع کارنامه قابل قبولی دارد .
وی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبتا مثبت است، افزود: در این جلسه نمایندگان موضوع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و ساماندهی شرکت‌های زیان‌ده شستا را عنوان کردند که وزیر پیشنهادی قول داد در صورت کسب رای اعتماد، این موضوعات را ساماندهی کند.

کمیسیون کشاورزی موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است
اسفندیار عبداللهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: اعضای این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موافقت کردند و دیدگاه نمایندگان نسبت به وی مثبت است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، قبلا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است با مسائل و مشکلات این حوزه آشنایی دارد و می‌تواند برای حوزه کشاورزی برنامه‌های خوبی ارائه داده و آنها را عملیاتی کند.

برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت برای تسویه مطالبات پزشکان و پرستاران
ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس نیز با اشاره به نشست اخیر کمیسیون شوراهای مجلس گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت در کمیسیون شوراها حضور یافت و برنامه‌های خود در همه حوزه‌ها از جمله پرداخت و تسویه مطالبات پزشکان و پرستاران را تشریح کرد.وی تصریح کرد: مطالبات پزشکان و پرستاران از وزارت بهداشت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

ارائه برنامه‌های وزرای فرهنگ، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش
علاوه بر این، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزاری پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جلسه کمیسیون به ارائه برنامه های خود پرداختند.وی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ارائه برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف همچون امور پرورشی و تربیتی دانش آموزان پرداخت که این برنامه‌ها با استقبال اعضای کمیسیون همراه شد.
راستینه افزود: همچنین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در تشریح برنامه‌های خود، از تشکیل نظام جامع باشگاه‌داری و ارسال لایحه آن در ابتدای کار به مجلس خبر داد.راستینه خاطرنشان کرد: همچنین وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارائه برنامه‌های خود بر اجرای احکام قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگی و ایجاد قانونمندی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری با استفاده از نظرات اصحاب فرهنگ و هنر تأکید کرد.

برنامه وزیر پیشنهادی نیرو برای مدیریت مصرف آب و کاهش ناترازی برق
مهرداد لاهوتی عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست روز چهارشنبه این کمیسیون گفت: وزرای پیشنهادی نیرو، گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در کمیسیون به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.وی اظهار داشت: در این جلسه، وزیر پیشنهادی از برنامه خود برای کاهش ناترازی برق در کشور خبر داد و به تشریح برنامه خود برای مدیریت مصرف آب در کشور پرداخت.لاهوتی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه وزیر پیشنهادی گردشگری در تشریح برنامه‌های خود گفت که توسعه صنعت گردشگری نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها همچون سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و همچنین مشارکت بخش خصوص برای توسعه این صنعت در کشور است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در این جلسه همچنین وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه خود برای رفع چالش‌های فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز مدارک و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را منطبق با اسناد بالادستی دانست و گفت: کمیسیون برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی حدود ۱۸۰۰ دقیقه زمان اختصاص داده است.