برای مردم، برای خراسان

  دکترسیدعلی علوی

در سال های حضورم در روزنامه خراسان بارها از جایگاه خراسان به عنوان یکی از مواریث هویتی  مردمان شرق کشور نوشته ام. این اهمیت برای نگارنده آنگاه جایگاهی دو چندان پیدا می‌کند که قریب به ۱۹ سال از عمر خود را در این رسانه مردمی گذرانده ام.
حضور در رسانه ای با قدمت ۱۱۶ سال و  ۷۶ سال انتشار مستمر افتخار بزرگی است؛ حضور در رسانه ای که در آن بهارها، عمیدها، شریعتی ها، شفیعی کدکنی ها و...  قلم زده اند.


حضور در رسانه ای که مردم آن را از آن خود می دانند؛ حضور در رسانه ای که مردم آن را شناسنامه فرهنگی خود می‌دانند و نسبت به آن حس تملک دارند مسئولیتی بس سنگین در این سال ها برای نگارنده بوده است اما اینک که بار این مسئولیت را پس از ۱۰ سال سردبیری بر زمین می نهم، ذکر چند نکته را به عنوان گزارشی مختصر به مردم لازم می دانم.

1.در تمامی سال های حضور در تحریریه خراسان بر اساس این باور مشی کرده ام که روزنامه منتسب به رهبر معظم انقلاب، روزنامه ای مردمی، انقلابی، مطالبه گر،پاک،مستقل، ارزشی و متعادل در آرمان خواهی و واقع بینی باشد.
2. در این سال ها توجه به خواست و ارتقای نیاز مخاطب، مردمی ماندن و مستقل بودن در برابر قبیله گرایی های سیاسی را با همه برچسب ها و هزینه هایش مد نظر داشته ایم تا «خراسان،خراسان بماند».
3.از طرفی تطابق پذیری با تغییر و تحولات رسانه ای در فرم و محتوا و قالب و بسترهای ارائه، مورد اهتمام بوده، به گونه ا ی که روزنامه خراسان در رقابت با رسانه های نوین همچنان نفوذ ۸۶ درصدی خود را در بین روزنامه خوان های خراسانی و اثر گذاری خود را میان گروه های مرجع حفظ کرده است.
4.همچنین آینده نگری رسانه ای در این سال ها مورد توجه جدی بوده، به گونه ای که رسانه آخرین خبر به عنوان پرمخاطب ترین رسانه فضای مجازی کشور از دل تجربه انباشته تحریریه خراسان متولد شد تا علاوه برایجاد پرمخاطب ترین ظرفیت رسانه ای در فضای مجازی برای جبهه رسانه ای انقلاب، متضمن ادامه حیات و اثرگذاری رسانه ای موسسه خراسان در سپهر رسانه ای کشور باشد.
5.در این سال ها سیاست‌گذاری برای توسعه مخاطبان رسانه خراسان به لحاظ سنی، موضوعی و پلتفرمی نیز به گونه ای ترسیم شد که خراسان تبدیل به رسانه ای برای همه اعضای خانواده، مورد پسند عموم و در عین حال مورد تایید نخبگان باشد.
6.تقویت نگاه انقلابی و بهره مندی از نیروهای جوان، متخصص و نخبه در تحریریه خراسان در عین توجه به سلایق مختلف سیاسی متعهد به انقلاب اسلامی یکی از ویژگی های تحریریه خراسان  در این سال ها بوده است، به گونه ای که تحریریه خراسان در این دوره با رویکردی تحولی تبدیل به تحریریه ای انقلابی، متعهد به آرمان های امام(ره) و رهبری، جوان، متخصص و با انگیزه شد.
مجموعه این اقدامات و مراقبت ها در حوزه محتوا، مخاطبان و سرمایه انسانی ‌و همگامی با تغییرات رسانه ای چنان بوده که علی رغم وجود رقبا و ظهور رسانه های نوین در فضای مجازی، نه تنها موسسه و روزنامه خراسان در تمامی سال‌های دو دهه گذشته، پرنفوذ، مردمی و انقلابی باقی مانده است بلکه موسسه خراسان از پر نفوذترین رسانه های شرق کشور تبدیل به پر مخاطب ترین بنگاه رسانه ای کشور با «آخرین خبر»  شده است.
اینک پس از ۱۹ سال حضور در روزنامه خراسان، از این که توفیق خدمت در رسانه وزین خراسان را داشته ام خداوند متعال را شاکرم و او را شاهد می گیرم که در تمامی این سال ها ذیل عنایات امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ خراسان آن چه را در توان داشته ام، برای  ارتقا و ماندگاری روزنامه خراسان، این میراث هویتی خراسان بزرگ و توسعه رسانه موسسه فرهنگی هنری خراسان به کار بسته ام که البته در این مسیر همکاران بسیاری در موسسه و تحریریه خراسان خالصانه و حرفه ای مشارکت داشته اند که به نوبه خود از همه آنان سپاس گزارم و از ایشان بابت قصور ها و تقصیرهای احتمالی عذرخواهم.
این سپاس گزاری صمیمانه به ویژه ناظر به استادان و پیش کسوتان در این روزنامه دیرپاست؛ مگر می توان خراسان را ستود و احدیان، شجاعی، حسینی، ولی زاده، علیزاده، امامی، بنی اسدی، عظیمی، سجادپور، حیدری و ده ها استاد مسلم روزنامه نگاری و اخلاق را در نظر نیاورد.
هر آغازی را پایانی است و چه خوش آن که انسان در برابر درگاه الهی و وجدان خود خاطری آسوده داشته باشد.
وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ
سیدعلی علوی