بازگشت رنگ سبز به تابلوی بورس


گروه اقتصاد کلان:‌ در هفته جاری رئیس کل بانک مرکزی خبر از حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه داد و یک مقام مسئول در سازمان بورس نیز اعلام کرد که پیشنهاداتی برای حمایت از بازار ارائه شده است. در معاملات روز چهارشنبه 24 مرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 34 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 998 هزار و 118 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 694 واحدی در رقم 633 هزار و 147 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 11 واحد رشد کرد به رقم 20 هزار و 666 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 61 واحد به سطح 109 هزار و 30 واحد رسید.

سیگنال‌های مثبت به بازار
روز سه شنبه جلسه شورای عالی بورس تشکیل شد و چند سیگنال مثبت به بازار سرمایه ارسال شد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، پس از این جلسه اعلام کرد که «از چهارشنبه به بانک‌ها ابلاغ می‌کنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند مشروط بر این که محدودیت های قانونی خرید سهم توسط بانک‌ها در مقطع فعلی مورد چشم پوشی همه ارکان ذی ربط قرار گیرد.» فرزین گفت: «همچنین تکلیف می‌کنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود.»

ورود پول حقیقی به بورس تهران



روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 43 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز نماد وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فولاد، فملی، حسینا و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای کنور، تکنو، غالبر، سفارس و شیران تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای فملی، فولاد و نوری نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فخوز، وکغدیر و تیپیکو نمادهای قرمزپوشی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، حسینا و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای فزر، خدیزل و سامان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس دیروز نماد ثفارس بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 239 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 546 میلیارد تومان بود که 19 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم هزار و 632 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 55 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 360 میلیون و 74 هزار و 740 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وگردش تعلق داشت. دو نماد ومعادن و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات چهارشنبه، 271 نماد صف خرید داشتند و 248 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد هزار و 800 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 855 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 55 درصدی به رقم 668 میلیارد تومان رسید.

تحلیل بازار در روز چهارشنبه
نقشه بورس دیروز نشان می‌دهد، قیمت سهم‌های بازار پس از مدت‌ها افزایش داشته و موجب رشد نماگرهای بورسی شده است معاملات دیروز سهام در خلاف جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افزایش هفت هزار و 34 واحدی که معادل 0.35 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح یک میلیون و 998 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش داشته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 694 واحد که معادل 0.11 درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح 633 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 4.2 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هزار و 589 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی سه شنبه، دیروز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس سه شنبه حدود 198 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 767 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.