واپسین فرصت آتش‌بس در غزه


گروه جهان: در ادامه توافق سران سه کشور آمریکا، قطر و مصر برای از سرگیری جدی مذاکرات صلح غزه در هفته گذشته، امروز پنج‌شنبه 15 آگوست / 25 مرداد از رژیم صهیونیستی و حماس خواسته‌اند تا در تاریخ ۱۵ اوت مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا اختلاف‌های باقی مانده حل و فصل شود. به گزارش «تجارت»، قرار است که امروز مذاکراتی برای دستیابی به توافق آتش‌بس در دوحه قطر برگزار شود. هر چند قبل‌تر حماس اعلام کرده رد این مذاکرات حضور پیدا نمی‌کند و سران رژیم صهیونیستی نیز تا کنون برای حضور روی خوش نشان نداده‌اند اما این تلاش را می‌توان واپسین فرصت برای تحقق صلح و آتش‌بس در غزه مورد ارزیابی قرار داد.

پیام ویژه آمریکا به اسرائیل در آستانه مذاکرات صلح
یک شبکه آمریکایی از پیام کاخ سفید به کابینه رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس و هشدار آن نسبت به از دست رفتن فرصت دستیابی به این توافق پرده برداشت. شبکه آمریکایی «سی ان ان» به نقل از یک منبع آگاه صهیونیست گزارش داد: مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود اطلاع دادند که زمان دستیابی به توافق برای جلوگیری از وقوع جنگ منطقه‌ای فرا رسیده است. این منبع به سی ان ان گفت: کسی نمی‌داند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل چه می‌خواهد. این شبکه در ادامه آورده است: علی‌رغم افزایش فشارها در اسرائیل برای بازگرداندن اسرا، اما نتانیاهو بارها تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس را خنثی کرد. سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: به موازات آن، دیپلمات‌های آمریکا و غرب آسیا بسیج شده‌اند تا ایران را از حمله به اسرائیل که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود، منصرف کنند. هم ایران و هم آمریکا گفته‌اند که راه‌های ارتباطی بین آنها از طریق واسطه‌ها باز است.
کشیدن پای حمله انتقامی ایران به درون مذاکرات آتش‌بس
در میانه جدی شدن مذاکرات صلح، برخی فرضیات درباره ارتباط پیدا کردن مذاکرات صلح با پاسخ انتقامی ایران به اسرائیل به میان آمده است. در این زمینه، شبکه سی ان ان مدعی شد: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران ممکن است در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از طرح‌های حمله به اسرائیل دست بکشد، اما نمایندگی این کشور در سازمان ملل روز شنبه گفت که اقدام تلافی جویانه تهران «اصلا با آتش‌بس غزه ارتباطی ندارد». منبع دومی که با سی‌ان‌ان صحبت کرد درباره تاثیر مذاکرات روز پنج‌شنبه در دوحه بر تصمیم ایران ابراز تردید کرد و افزود: گفت‌وگوهای آتش‌بس مانع از پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه نمی‌شود. منبع اول نیز این احساس را تکرار کرد و به سی‌ان‌ان گفت: «نگرانی در منطقه وجود دارد که ایران ممکن است از حمله به اسرائیل خودداری نکند؛ چراکه دولت بایدن فشار کافی را بر نتانیاهو برای دستیابی به توافق اعمال نمی‌کند.» این منبع افزود: عدم شفافیت در مورد اینکه آیا نخست وزیر اسرائیل به پیشنهاد ماه مه بایدن پایبند باشد یا خیر، نشان می‌دهد که زمان برای دستیابی به توافق قبل از حمله ایران در حال پایان است. این منبع گفت که قطر و مصر ممکن است نفوذ کافی برای سوق دادن حماس به سازش را نداشته باشند.

تلاش قطر برای مشارکت دادن حماس در مذاکرات



در سطحی دیگر، گزارش‌ها از تلاش قطر برای راضی کردن حماس نسبت به مشارکت در مذاکرات صلح حکایت دارد. حماس قبلا اعلام کرده بود هرگز در این مذاکرات شرکت نمی‌کند. با این وجود، وال استریت ژورنال بعید دانست که تل‌آویو این شرط را بپذیرد زیرا به دنبال اعمال فشار بر حماس است تا اهداف ادعایی خود از حمله از جمله «نابودی» قابلیت نظامی و اداری حماس را محقق کند. در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را به عنوان پیش‌شرط شرکت جنبش حماس در مذاکرات روز پنجشنبه اعلام کرده است.
با این وجود، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که قطر برای مشارکت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مذاکرات آتش‌بس غزه در این هفته تلاش خواهد کرد. «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان گفت‌وگوی مطبوعاتی خود مدعی شد: شرکای قطری ما اطمینان دادند که برای حضور نمایندگان جنبش حماس در مذاکرات آتش‌بس غزه در این هفته تلاش خواهند کرد. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، ودانت پاتل در ادامه افزود، قطر به واشنگتن اطمینان داده است که در هر صورت، مذاکرات غزه درخصوص آتش‌بس و آزادسازی اسرا پیش خواهد رفت.