پاریس آماده رقابت نخست‌وزیری


فرانسه با پایان یافتن بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ اکنون آماده می‌شود تا بحران سیاسی داخلی را با انتخاب نامزدهای امیدوار به کسب کرسی های نخست وزیری حل‌وفصل کند. پولیتیکو در این خصوص نوشت: اکنون که المپیک به پایان رسیده است، توجهات به رقابت دیگری برای دستیابی به کرسی نخست وزیری معطوف شده است. به نوشته این رسانه، در دو دهه گذشته، انتصاب نخست وزیر جدید در فرانسه تصمیمی بود که نسبتا تبعات کمتری داشت زیرا توازن قدرت بیشتر به نفع رئیس جمهوری بود و کمتر توجهات را درعرصه بین المللی به خود جلب می کرد. اما اکنون فرانسه با وضعیت بی سابقه ای در بی ثباتی سیاسی مواجه است و انتخاب یک نخست وزیر مناسب در فرانسه اهمیت دارد زیرا امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور فاقد اکثریت در پارلمان است. بعد از شکست کوبنده درمقابل حزب راست گرای «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، مکرون با اعلام انتخابات زودهنگام، جامعه سیاسی را غافلگیر کرد و در حالی که انتظار می رفت این قمار سیاسی رئیس جمهوری فرانسه به نفع راست افراطی تمام شود، ائتلاف جبهه عمومی جدید (NFP) متشکل از چهار حزب اصلی چپگرا در رتبه نخست قرار گرفت. در حالی که انتخاب نخست وزیری که با راست و چپ سازش داشته باشد، امری دشوار است مدیران ارشد ائتلاف حامی مکرون بر انتخاب نخست وزیری تاکید دارد که دستکم شرکای احتمالی اش در راست و چپ را آزرده نکند. پولتیکو در ادامه به معرفی سه نفر از نامزدهای احتمالی نخست وزیری در فرانسه پرداخته است.

لوسی کاتز؛ نامزد ائتلاف چپ
کاتز تنها نامزدی است که تا کنون رسما نام خود را وارد رقابت کرده است. او یک کارمند عالی رتبه در شهر پاریس است. وی توسط جبهه مردمی جدید معرفی شده که شامل سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و جنبش تسلیم ناپذیر به ریاست ژان لوک ملانشون، کاندیدای سه‌بار ریاست‌جمهوری فرانسه است. به رغم کسب مقام اول توسط ائتلاف چپ و ادعای پیروزی در انتخابات پارلمانی فرانسه، مکرون اصرار دارد که «هیچکس» در انتخابات زودهنگام پیروز نشده است. ائتلاف جبهه عمومی جدید دارای ۱۹۳ کرسی در مجلس سفلی فرانسه است که آن را به بزرگترین ائتلاف تبدیل می کند. اما این تعداد کرسی به طور قابل توجهی کمتر از اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای حکومت بدون خطر سرنگونی با طرح عدم اعتماد است. کاستز چهره ای ناشناس برای مردم است و هیچ تجربه قبلی در سیاست ندارد و حاضر نیست تسلیم شود. او تلاش می کند با رهبران اتحادیه‌ها گفت وگو کرده و سفرهایی به سراسر فرانسه داشته باشد تا فشارها بر مکرون را برای انتخاب او افزایش دهد.

برنارد کازنو: سوسیالیست سابق
یکی از گزینه های ائتلاف چپ برای این که نامزدی را معرفی کند که چپ گرا، اما در خارج از این ائتلاف باشد معرفی فردی سوسیالیست است، زیرا مکرون از مشروعیت حزب ائتلاف جبهه مردمی جدید برای حکومت خودداری می کند. برنارد کازنو در پایان دوره ریاست جمهوری فرانسوا اولاند از دسامبر ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۷ به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد و کوتاه ترین دوره تصدی در تاریخ مدرن فرانسه را داشت. انتظار می رود معرفی کازنو میانه روهای بیشتری را در حزب جبهه مردمی جدید از بین حزب سوسیالیست جذب کند.

خاویر برتراند: نامزد محافظه کار در ائتلاف راست میانه
اگر جبهه مردمی جدید، اتحاد خود را حفظ کند، ائتلاف طرفدار مکرون ممکن است تلاش کند به یک شریک ائتلافی محتمل‌تر از راست میانه تکیه کند. در بحبوحه گمانه زنی ها در باره احتمال انتخاب نخست وزیری از جناج راست از سوی مکرون، یک نام بیشتر از دیگران مطرح شده است: خاویر برتراند. برتراند که وزیر سابق بهداشت و کار در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی بود، از سال ۲۰۱۶ رئیس «هاوتز دو فرانس» در شمال فرانسه بوده است. منطقه تحت ریاست وی در سال های اخیر به پایگاهی برای تظاهرات ملی مارین لوپن تبدیل شده است. اما هر جبهه سیاسی که فقط شامل بلوک های میانه رو و جناح راست باشد، دشوار می تواند از سد جبهه مردمی جدید عبور می کند و آن را به همان اندازه این ائتلاف چپگرا، در برابر طرح های عدم اعتماد آسیب پذیر می کند. ائتلاف حامی مکرون و گروه راست جمهوری خواه در مجموع ۲۱۳ کرسی در پارلمان فرانسه دارند که اندکی بیشتر از ۱۹۳ کرسی ائتلاف چپ گرا است.