عارف و تندرو‌ها چالشی همیشگی که با سانسور حل نمی‌شود!

جوان آنلاین: محمدرضا عارف گرچه همیشه یک اصلاح‌طلب بوده و گرچه از اعضای اصلی کابینه محمد خاتمی هم بوده، اما تندرو‌های جریان اصلاحات همیشه با او مخالف بوده، او را به اصلاح‌طلبی قبول نداشته و حتی اصلاح‌طلب بدلی‌اش نامیدند و اکنون هم موافق معاون اولی او نیستند. یکی از دلایل انتقادات تندرو‌ها به کابینه پزشکیان هم همین معاون اولی عارف و نفوذ او در دولتی است که اصلاح‌طلبان تندرو خود را صاحب اختیار تام و تمام آن می‌دانند. سخنان عارف در رسانه‌های تندرو سانسور می‌شود، اما آیا سانسور چاره کار خواهد بود؟
در روز‌های گذشته سخنانی از عارف منتشر شد که اصلاح‌طلبان ترجیح دادند از کنار آن بی‌سر و صدا بگذرند و خودشان را درگیر چالش نکنند. او در دیدار با هیئت رئیسه جبهه اصلاحات صریحاً گفته که «اینکه در مقطعی گفته می‌شد دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست. دولت هم اختیار دارد و هم اقتدار، و طرح این‌گونه مباحث باعث سوءاستفاده عده‌ای می‌شود که احیاناً به دنبال موفقیت دولت نیستند.» اشاره او به سخنان حسن روحانی، اصلاح‌طلبان و مشی محمد خاتمی است که همواره می‌گفتند رئیس‌جمهور اختیارات لازم را ندارد، تدارکاتچی است و.... 
مثلاً سال ۹۸ روحانی در سخنانی گفت که «دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند داشت. قدرت و توان دولت به معنای آن است که دولت بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد و گرنه کسی که اختیار ندارد چه مسئولیتی می‌خواهید. مسئولیت‌ها منطبق با اختیارات است. دولت باید صاحب قدرت و اختیار داشته باشد. این به معنای دیکتاتوری و خود رأیی نیست. این به معنای این است که تمام دستگاه‌ها باید دولت را حمایت کنند...».
این در حالی است که دولت حسن روحانی بالاترین اختیارات را خصوصاً در سیاست خارجی داشت و میزان اختیاری که به تیم مذاکره کننده دولت روحانی داده شد تا اهداف خود را دنبال کند، به دیگران داده نشده بود. با این حال وقتی برخلاف پیش‌بینی‌های خود با پیمان شکنی اروپا و امریکا روبه‌رو شدند، ترجیح دادند به جای مسئولیت‌پذیری و پذیرش اشتباه محاسباتی خود روی «اعتماد به امضای جان کری»، به فرافکنی رو بیاورند و تقصیر‌ها را متوجه منتقدان داخلی خود کنند. در دولت اصلاحات و ماجرای لوایح دوقلوی خاتمی هم ماجرای اختیارات رئیس‌جمهور مطرح شده بود. در سال ۸۱ خاتمی لوایح دوقلو را به مجلس شورای اسلامی فرستاد. یک لایحه درباره تبیین (افزایش) اختیارات رئیس‌جمهور و لایحه دیگر در خصوص اصلاح قانون انتخابات بود. 
این لایحه در شورای نگهبان رد شد. عاقبت لوایح از سوی محمد خاتمی بازپس گرفته شد. اصرار بر کمی اختیارات رئیس‌جمهور در حالی است که اصلاح‌طلبان همواره برای در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری بالاترین تلاش‌ها را کرده‌اند.