تعامل حداکثری نمایندگان با رویکرد پزشکیان


گروه سیاسی: هفتمین و هشتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان، دیروز سه‌شنبه (30 مرداد) برگزار شد. از نکات قابل توجه نشست دیروز مجلس، حضور مسعود پزشکیان در آخرین دقایق جلسه صبح دیروز بود.
به گزارش «تجارت»، در نشست دیروز ابتدا ادامه صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت؛ نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی در جلسه روز گذشته به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر به جلسه امروز موکول شد. سپس صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ نماینده ای در مخالفت و موافقت با صالحی صحبت نکرد. نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح وارد بررسی صلاحیت سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور شدند که بررسی ناتمام ماند و به جلسه نوبت عصر موکول شد. در ادامه نیز صلاحیت رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در دستور بررسی قرار گرفت و طی آن نمایندگان موافق و مخالف به اظهارنظر پرداختند.
تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارند که احتمال گرفتن رای اعتماد تمامی 19 وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان بسیار محتمل است. به نظر می‌رسد محمد باقر قالیباف در مقام رئیس قوه مقننه، تمام قد از اعضای کابینه رئیس‌جمهور حمایت می‌کند و روند جلسات نیز این واقعیت را تاکید می‌کند که صدای موافقان کابینه در پارلمان بلندتر از صدای مخالفان است. این وضعیت در شرایطی است که صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.
در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد. رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود. در در ادامه مشروح آن‌چه دیروز در مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گذشت مرور شده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد و جلسه نوبت صبح دیروز سه‌شنبه 30 مرداد به بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدت و تجارت پرداختند. در ابتدای جلسه، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
در جریان مخالفان وزیر پیشنهادی صمت احد آزادی‌خواه در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند؛ اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. دعا می‌کنیم شما مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید. روح الله ایزدخواه هم گفت: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم؛ چرا که ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است. سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. همچنین، مصطفی طاهری گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت.
در جبهه، موافقان وزیر پیشنهادی صمت جلیل مختار نماینده آبادان گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است. مصطفی مطورزاده هم گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمومنین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش ها و سلایق بهره گرفت. همچنین، مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با انتقاد از طرح ادعایی از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه او هیچ آشنایی با صنعت ندارد، گفت: کسی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند آیا از موضوع سر در نمی‌آورند؟ در ادامه این جلسه سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم. وی در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

در بررسی صلاحیت وزیر علوم چه گذشت؟
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند. در ابتدای این جلسه، احسان عظیمی راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه های حسین سیمایی صراف خبر داد. در جبهه مخالفان، علیرضا عباسی گفت که وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصا اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی کنند؟ عبدالحسین همتی سراپرده با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد. محمد سراج هم با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای‌مان دقت کنیم.
در جبهه موافقان وزیر پیشنهادی علوم سید مسعود خاتمی با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است. حجت الاسلام سید محمد موحد با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است. در ادامه این جلسه حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود. گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.

آن‌چه در بررسی صلاحیت وزیر کشور گذشت
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور پرداختند. در ابتدای این جلسه، ولی الله بیاتی ضمن قرائت گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره وزیر پیشنهادی کشور از موافقت این کمیسیون با برنامه های اسکندر مؤمنی خبر داد. همچنین ابراهیم رضایی از نظر مساعد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد. در جبهه مخالفان وزیر پیشنهادی کشور، مصطفی پوردهقان از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کرده و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند. حمیدرضا گودرزی نیزبا اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم. محمد باقری با بیان اینکه آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد، گفت: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.
در جرگه موافقان وزیر پیشنهادی کشور عباس صوفی با بیان اینکه کارنامه مومنی مثبت است، افزود: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. محمد میرزایی نیز با بیان اینکه بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مومنی بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند،‌ تصریح کرد: وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود. همچنین، نصرالله پژمانفر با بیان این‌که وزیر پیشنهادی کشور برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد گفت که از جمله برنامه‌های مومنی در بحث اتباع است. در ادامه این جلسه،‌ اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور ضمن دفاع از برنامه های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود، افزود: می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم.

بررسی صلاحیت جنجالی وزیر پیشنهادی میراث
در ادامه جلسات دیروزنمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند. در ابتدای این جلسه، احمد راستینه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون کمیسیون فرهنگی را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور قرائت کرد و گفت که این کمیسیون با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد. در جبهه مخالفان، حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی ندارد، گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند. علی خضریان نیزگفت که صالحی امیری وزیر پیشنهادی گردشگری براساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند. روح الله نجابت هم با اشاره به اینکه سوالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم پاسخی برای آن نگرفتمف افزود: ایشان صادقانه گفتند کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ام و خیلی اطلاعی ندارم. برای میراث فرهنگی و به کار گیری ظرفیت های مردمی برای احیا میراث فرهنگی و ... سوالاتی از ایشان پرسیدم و پاسخی نگرفتم. همچنین، ابراهیم رضایی با طرح این پرسش که «چگونه به کسی که در انتخابات ۸۸ جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، رای بدهیم؟» ادامه داد: فتنه‌گران به خاطر لطمه‌ای که اینها در سال ۸۸ به کشور وارد کردند اولاً ساختارهای این کشور را زیر سوال بردند، شورای نگهبان، دستگاه قضایی، مجلس و بخش‌های مختلفی را زیر سوال بردند و جلوی رای مردم و جلوی مشارکت ۸۵ میلیونی مردم و جلوی ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند ایستادند. اینها گناه نابخشودنی است. چطور ما باید به کسی که جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم؟
در جبهه موافقان وزیر پیشنهادی میراث حمیدرضا کاظمی، زهرا خدادادی، جهانبخش قلاوند و عبدالوحید فیاضی سخن راندند. اما نکته عجیب این بود که در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس مجلس از توزیع برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس بدون داشتن مجوز از هیات رئیسه مجلس انتقاد کرد که گفته می‌شود محتوای این برگه مطالبی درباره صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی بوده است. درادامه این جلسه، سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ضمن دفاع از برنامه های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد که ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی برای این وزارتخانه تعریف کرده‌ است.