فرصت الگوبرداری از پارالمپیک پاریس

پاریس را می‌توان متفاوت دید، خصوصاً در جریان رقابت‌های پارالمپیک. مسابقاتی که می‌تواند بهترین فرصتی برای آقایان مدیر و مسئول باشد جهت یادگیری و الگوبرداری. مسئولانی که بی‌شک تعدادشان در کنار کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک پاریس کم نخواهد بود. اما کاش این سفر تنها جنبه تفریحی نداشته باشد و جنبه آموزشی هم برای مسئولانی که قرار است چند روزی را در پاریس به سر ببرند داشته باشد، خصوصاً که مشاهدات میدانی خبرنگاران اعزامی به المپیک خبر از مهیا کردن تسهیلات ویژه توسط میزبان این دوره از رقابت‌های پارالمپیک برای اقشار توان‌یاب می‌دهد. تسهیلاتی که با الگوبرداری از آن می‌توان گام مثبتی برای ایجاد تغییرات در زیرساخت‌های ورزش و جامعه جهت استفاده اقشار مختلفی، چون توان‌یابان، جانبازان و روشندلان برداشت. البته به شرط آنکه آقایان نگاهی خریدارانه به شرایط و امکاناتی که در دهکده مسابقات، سالن‌ها و ورزشگاه‌ها و همچنین سطح شهر برای بهره‌برداری ورزشکاران پارالمپیکی در نظر گرفته شده، داشته باشند تا با الگوبرداری از آن، زمینه پیاده‌سازی و اجرایی کردن را در ایران فراهم کنند. 
براساس قانون، استفاده افراد توان‌یاب از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رایگان است، اما مهم‌تر از آن تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی، مناسب‌سازی محیطی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود. با وجود این کمتر کسی است که نداند این قانون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، به‌طوری‌که حتی در مکان‌های ورزشی نیز کمتر شاهد مهیا بودن شرایط برای رفت و آمد، استقرار و استفاده افراد توان‌یاب یا روشن‌دلان هستیم، چه برسد در سطح شهر و جامعه! بی‌تردید ایجاد تغییرات در سطح شهر و جامعه کاری نیست که بتوان یک‌شبه انجام داد و نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع، صرف هزینه و مهم‌تر از همه عزمی راسخ است. با وجود این می‌توان گام نخست را در ورزش برداشت و مسابقات پارالمپیک پاریس می‌تواند نقطه عطفی باشد برای مهیا کردن شرایط بهره‌برداری افراد توان‌یاب، روشندل و حتی سندرومی‌ها از اماکن و امکانات ورزشی، خصوصاً که این روز‌ها اجبار کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا فوتبال ایران را مجبور به بازسازی و استانداردسازی ورزشگاه‌ها کرده و این بهترین فرصت است تا لابه‌لای بازسازی ورزشگاه‌ها، شرایط را برای استفاده افراد توان‌یاب نیز مهیا کنیم؛ چه آن‌ها که با نیت ورزش کردن راه ورزشگاه‌ها را در پیش می‌گیرند و چه آن‌ها که قصدشان از حضور در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی تماشای رقابت‌های مختلف است و لذت بردن از مسابقات ورزشکاران. 
مهیا کردن زیرساخت‌ها چه در ورزش و چه در سطح جامعه برای استفاده افراد توان‌یاب، روشندل و سندروم دان طی سال‌های اخیر آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، اما رقابت‌های پارالمپیک پاریس می‌تواند فرصتی باشد تا مسئولان با بازدید و ارزیابی شرایطی که میزبان این دوره از رقابت‌های پارالمپیک برای بهره‌برداری ورزشکاران این حوزه چه در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و چه در سطح شهر مهیا و فراهم کرده است و الگوبرداری از آن، اقدام به اجرای طرح‌های مشابه کند و شرایطی مناسب برای افراد توان‌یاب، جانباز و روشندل جامعه فراهم آورد. افرادی که به دلیل شرایط خاص جسمانی که دارند امکان استفاده از تمام امکانات موجود در ورزش و جامعه را ندارند و نیازمند آن هستند که نگاهی خاص به آن‌ها و شرایطی که دارند، شود. شرایطی که امروز بهترین زمان برای مهیا کردن آن است، چراکه از یک‌سو پارالمپیک پاریس فرصت ارزیابی تسهیلات مرتبط با اقشار توان‌یاب را فراهم کرده و از سوی دیگر اجبار بازسازی و استانداردسازی ورزشگاه‌ها مسیر را برای فراهم کردن تسهیلات برای توان‌یابان و روشندلان باز کرده است. شرایطی که انتظار می‌رود آقایان مسئول بهترین استفاده را از آن ببرند که هزینه کردن در این مسیر علاوه بر رعایت حقوق افراد توان‌یاب می‌تواند آن‌ها را به حضور در جامعه نیز تشویق کند. حضوری که بار‌ها و بار‌ها ثابت شده تا چه اندازه می‌تواند در زمینه‌های ورزشی و علمی افتخارآفرین باشد.