شب تراژیک دموکرات‌ها

احسان پناه‌بر 
به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در آستانه چند هفته شلوغ قرار دارند. کمتر از یک ماه پیش، جو بایدن، ريیس‌جمهور کنونی امریکا اعلام کرد که از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024 کناره‌گیری می‌کند، چراکه تردیدها و نگرانی‌هایی در مورد سن و سال و توانایی ذهنی‌اش برای شکست دادن دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه و سلفش وجود داشت. از آن زمان، کامالا هریس، معاون بایدن، به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری حزب دموکرات ظاهر شد و موجی از حمایت از جانب بخش‌های گسترده‌ای از پایگاه حزب و اعضای کنگره را به دست آورد. هریس با انتخاب تیم والز، فرماندار مینه سوتا به عنوان معاون خود، توانست دموکرات‌های ایالات «میدان نبرد » را نیز برانگیزد و ده‌ها میلیون دلار کمک‌های مالی جدید را به سمت خود جلب کند. اکنون، این حزب، طبق سنت در سال های انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، در شیکاگو برای کنوانسیون ملی دموکرات‌ها گردهم آمده‌اند. دموکرات‌ها امیدوارند که این کنوانسیون نمایشی قوی از اتحاد را به رخ رقیب بکشد و در کمتر از سه ماه آینده دولت هریس-والز را به جامعه امریکا معرفی کند. اما کنوانسیون امسال دقیقا چه چیزی را در سر دارد؟ 
کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، گردهمایی است برای انتخاب رسمی نامزدهای حزب برای ریاست و معاون ريیس‌جمهور. دموکرات‌ها همچنین به بستر کلی حزب و سایر رویه‌ها آن رای می‌دهند. اما این کنوانسیون در اصل راهی برای برافروختن اشتیاق در میان رای‌دهندگان دموکرات است. کنوانسیون امسال از 19 آگوست آغاز شد و تا 22 آگوست در شیکاگو، ایلینویز ادامه خواهد داشت. هریس و والز پیش از این به عنوان نامزدهای سال 2024 تایید شده‌اند. اما امسال همه چیز متفاوت است. کمیته ملی دموکرات در 6 آگوست اعلام کرد که هریس و والز به ترتیب به عنوان نامزدهای ریاست‌جمهوری و معاون ریاست جمهوری تاییدیه رسمی دریافت کرده‌اند. این امر به این دلیل است که دموکرات‌ها در اوایل این ماه یک رای‌گیری تلفنی مجازی را برگزار کردند. طی آن، نامزدی هریس حمایت اکثریت نمایندگان دموکرات را به دست آورد. به‌طور معمول، رای‌گیری رسمی برای انتخاب نامزد حزب دموکرات در کنوانسیون انجام می‌شود. اما امسال، حزب از قبل یک فراخوان مجازی را انتخاب کرد، زیرا دموکرات‌ها نگرانی‌هایی را مطرح کرده بودند که ممکن است هریس به دلیل یک مشکل رویه‌ای در اوهایو از رای‌گیری حذف شود.
کنوانسیون ملی دموکرات‌ها روز دوشنبه در شیکاگو، ایلینویز، پایگاه دموکرات‌ها در غرب میانه، برگزار شد. کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور ایالات‌متحده، که انتظار می‌رود روز پنجشنبه نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری را بپذیرد، به قدردانی از جو بایدن، ريیس‌جمهور مستعفی از نامزدی، پرداخت. گروه سخنرانان روز دوشنبه شامل الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان؛ شان فاین، ريیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی امریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق بودند. با این حال، سخنران کلیدی بایدن بود که خروج او از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری در ماه جولاي راه را برای هریس هموار کرد. درحالی که دموکرات‌ها امیدوارند در این هفته در اطراف هریس متحد شوند، معترضان به خیابان‌های شیکاگو آمده‌اند و خواستار پایان دادن به حمایت امریکا از اسرايیل در بحبوحه جنگ غزه شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از سخنرانان برجسته شب اول کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون، نامزد سال 2016 این حزب بود. وقتی وارد صحنه شد، تشویق‌های هیجان‌انگیزی دریافت کرد. به عقیده رای‌دهندگان دموکرات، اگرچه کلینتون در انتخابات آن سال در برابر دونالد ترامپ پیروز نشد، زمینه را برای لحظه‌ای که حزب دموکرات در حال حاضر در آن قرار دارد، یعنی نامزدی کامالا هریس، فراهم کرد. اعضای حزب دموکرات و رای‌دهندگان معتقدند حضور او در صحنه کنوانسیون این پیام را برای دونالد ترامپ مخابره می‌کند که هیلاری کلینتون در قالب کامالا هریس بازگشته است تا دوباره با او رقابت کند. وزیر خارجه دولت اوباما خطاب به دموکرات‌ها گفت: «بر موفقیت‌های‌تان متمرکز شوید و هرگز در این راه آرام نگیرید.» او گفت رقابت این دور بسیار نزدیک و شانه به شانه است و بنابراین دموکرات‌ها باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا مطمئن شوند هیچ وقت و فرصتی در راه پیروزی هدر نمی‌رود.
احتمالا برجسته‌ترین سخنران این دور از کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، جو بایدن ريیس‌جمهور ایالات‌متحده است. او پیش از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴، دفاع از دموکراسی را به عنوان محور اصلی کارزار انتخاباتی مجدد خود قرار داده بود. به گزارش نیویورک تایمز، بایدن با تکرار استدلالی که پیش از آن نیز چندین بار مطرح کرده بود، در کنوانسیون گفت که ایالات‌متحده با نقطه عطفی مواجه است. او در این زمینه تشریح کرد: یکی از آن لحظات نادر در تاریخ امریکا که در آن تصمیماتی که اکنون می‌گیریم، سرنوشت ملت ما و جهان را برای دهه‌های آینده تعیین می‌کند، فرا رسیده است. او گفت ما در نبردی برای نجات «روح امریکا» هستیم. ريیس‌جمهور امریکا گفت ترامپ همچنان به دروغ ادعا می‌کند که در انتخابات 2020 تقلب شده است. ريیس‌جمهور امریکا، سلف خود ترامپ را خطری بزرگ برای امریکا دانست، چراکه به‌زعم بایدن، ترامپ در صورت شکست از کامالا هریس، هرگز نتیجه را نمی‌پذیرد و دست به آشوب می‌زند. بایدن روی صحنه کنوانسیون اضافه کرد: آنچه را که در آن زمان، از ته قلبم می‌دانستم و اکنون می‌دانم، در امریکا جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد. او اضافه کرد که نمی‌توانید تنها زمانی بگویید که کشورتان را دوست دارید که «برنده» می‌شوید. بایدن، سلف جمهوری‌خواه خود را به دلیل اینکه به جهان گفته است ایالات‌متحده «در حال شکست» است، مورد انتقاد قرار داد. بایدن گفت: ترامپ می‌گوید ما در حال باختیم، اما در واقع خود او بازنده است. ريیس‌جمهور امریکا همچنین مدعی شد که علی‌رغم ادعاهای جمهوری‌خواهان، جنایات خشونت‌آمیز در این کشور کاهش یافته است. بایدن گفت: زمانی که ما به جای یک مجرم (اشاره به ترامپ)، دادستانی (اشاره به هریس) را در دفتر بیضی قرار دهیم، جرم و جنایت قطعا کمتر خواهد شد. هریس قبلا به عنوان دادستان منطقه‌ای در کالیفرنیا خدمت می‌کرد. در اوایل سال جاری، ترامپ اولین ريیس‌جمهور سابق امریکا بود که به جرمی در تاریخ امریکا محکوم شد. در ادامه این نشست، در‌حالی که بایدن با اشک پرچم امریکا را به هریس داد، معاون کنونی ريیس‌جمهوری که به واسطه سخنرانی‌اش سنت‌شکنی کرده بود خطاب به بایدن گفت: «تا ابد از تو سپاسگزارم.»
سخنرانی بایدن زیر سایه اعتراضات به نوع عملکرد او در قبال جنگ غزه را به چالش کشید. در‌حالی که بایدن سخنرانی اصلی اولین شب در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها را ایراد کرد، ناظران این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا او به هریس در مبارزات انتخاباتی پیش از انتخابات نوامبر در ماه نوامبر کمک می‌کند یا به جایگاه این نامزد دموکرات آسیب می‌رساند. تاتیشه نتتا، استاد برجسته علوم سیاسی در دانشگاه ماساچوست، آمهرست و مدیر نظرسنجی UMass Amherst، به الجزیره گفت: فکر می‌کنم اگر از منظر کارزار هریس بخواهم به این پرسش پاسخ دهم، حضور بایدن در کارزار و حمایت او می‌تواند صدای بلند و موثری باشد. بایدن در سال 2020 کارزار ریاست‌جمهوری موفقی را اداره کرد و دهه‌ها تجربه حضور در کنگره را نیز دارد. به‌زعم این تحلیلگر مسائل سیاسی امریکا، ارتباطات بایدن می‌تواند به کامالا هریس کمک کند. اما از منظر رای‌دهندگان در برخی ایالات مثل میشیگان، باید گفت حضور او بحث‌برانگیز است، چراکه حامیان فلسطین بایدن را مسوول ده ماه کشتار در غزه می‌دانند و طبیعتا کامالا هریس را نیز شریک جرم او قلمداد می‌کنند. 


سابرین اوده، نماینده «جنبش غیرمتعهد دموکرات» از ایالت واشنگتن، به نیویورک تایمز گفت که بایدن همچنان پس از ده ماه کشتار مردم فلسطین در غزه به بیان «حرف‌های پوچ و توخالی» ادامه می‌دهد. در همین رابطه، وال استریت ژورنال گزارش داد در‌حالی که دموکرات‌ها برای معرفی کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور ایالات‌متحده به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری خود گردهم آمدند، مدافعان حقوق فلسطین در بیرون صحن این کنوانسیون به اعتراض علیه سیاست‌های بایدن و هریس در قبال جنگ غزه پرداختند. آنها به وال استریت ژورنال گفتند به هریس رای نخواهند داد مگر اینکه او با تحریم تسلیحاتی علیه اسرايیل موافقت کند. این تظاهرات که «راهپیمایی به سوی کنوانسیون ملی حزب دموکرات» نامیده شد، همچنین خواستار آتش‌بس فوری و دايمی در غزه شد. درحالی که هریس به رنج فلسطینیان در غزه اعتراف کرده، این نامزد دموکرات در باب تغییر سیاست امریکا در ارتباط با اسرايیل وعده‌ای نداد. معاونان ريیس‌جمهور معمولا در سیاست خارجی ایالات‌متحده نقش تعیین‌کننده‌ای ندارند، اما کاخ سفید گفته است که هریس بر رویکرد ایالات‌متحده در قبال غزه مشارکتی فعال داشته است. رویکرد دوگانه هریس در قبال جنگ غزه خشم بسیاری را در امریکا برانگیخته است. ماه گذشته، هریس پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل، جنگ را «ویرانگر» خواند، اما در عین حال مدعی شد اسرايیل حق دارد حماس را در غزه تحت تعقیب قرار دهد. ایالت میشیگان، که کنوانسیون ملی حزب دموکرات در آن برگزار می‌شود، از ایالت‌هایی است که جمعیت قابل‌توجهی از مسلمانان و عرب-امریکایی را در خود جای داده است. همچنین، شهر شیکاگو، محل برگزاری کنوانسیون، که سابقه طولانی در فعالیت‌های سیاسی دارد، خانه یکی از بزرگ‌ترین جوامع فلسطینی در ایالات‌متحده است.
برخی ناظران معتقدند ممکن است تظاهرات گسترده ضدجنگ، وقایع تلخ سال 1968 را برای دموکرات‌ها رقم زند. در آن سال، محبوبیت لیندون جانسون، ريیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده به دلیل حمایتش از جنگ ویتنام به‌شدت نزول کرده بود و معاونش، هوبرت هامفری نامزدی حزب دموکرات را پذیرفت که با شکست از ریچارد نیکسون جمهوری‌خواه، دوره تلخی را برای دموکرات‌ها رقم زد. حال حزب دموکرات نگران است در صورت شکست در مذاکرات پیش روی آتش‌بس در غزه و گسترش احتمالی جنگ در منطقه، حوادثی مشابه سال 1968 برای‌شان رخ دهد.