شب «هریس»

احسان پناه‌بر | در شب پایانی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات ایالات‌متحده روی صحنه رفت و نامزدی ریاست جمهوری حزب را پذیرفت. عصر پنجشنبه نقطه اوج این رویداد چهار روزه بود. در آن سخنرانانی از جمله باراک اوباما ريیس‌جمهور سابق، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و تیم والز، معاون هریس، حضور داشتند. اما در خارج از سالن همایش در شیکاگو، ایلینوی، معترضان به محکوم کردن حمایت دموکرات ها از جنگ اسرايیل در غزه ادامه دادند. موضوع سخنرانی پنجشنبه شب «برای آینده ما» بود، دموکرات‌ها از این نشست برای طرح مسائل مسکن ارزان قیمت، عدالت کیفری و سیاست خارجی بهره بردند.
در شب پایانی رویداد مهم دموکرات ها، هریس بر صحنه رفت و نامزدی حزب را برای انتخابات ریاست جمهوری پذیرفت. او که با تشویق ممتد حاضران مواجه شد، ابتدا از جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا تشکر کرد. هریس گفت: همان‌طور که تاریخ نشان خواهد داد، سابقه بایدن فوق‌العاده و شخصیتش الهام‌بخش است. او خطاب به والز، معاونش نیز گفت: تو معاون ريیس‌جمهوری باورنکردنی خواهی بود. هریس افزود: «مسیری که من را در هفته‌های اخیر به اینجا رساند، بدون شک غیرمنتظره بود. اما من با سفرهای دور و دراز بیگانه نیستم.» او سپس بر پیشینه نژادی خود تاکید کرد و بر پیوند مادر هندی و پدر جامائیکایی‌اش پرداخت. هریس روی سال‌های شکل‌گیری دوران حرفه‌ای‌اش تمرکز کرد و تصویری از سخت‌کوشی جامعه‌ای که در آن بالیده بود، ترسیم کرد.
در ادامه، هریس رسما نامزدی حزب را پذیرفت. او در این سخنرانی اعلام کرد: از طرف مردم، از طرف هر امریکایی، صرف نظر از هر حزب، نژاد، جنسیت، یا زبانی؛ از طرف مادرم و همه کسانی که تا به حال سفر نامحتمل خود را آغاز کرده‌اند؛ از طرف امریکایی‌هایی که با آنها بزرگ شده‌ام، افرادی که سخت کار می‌کنند، رویاهای خود را دنبال می‌کنند و مراقب یکدیگر هستند؛ به نمایندگی از همه کسانی که با آنها بزرگ شدم، نامزدی شما را به عنوان ريیس‌جمهور ایالات متحده امریکا می‌پذیرم.
هریس پس از شروع با داستان شخصی خود و پذیرش رسمی نامزدی حزب، به موضوعاتی تکراری و آشنا در کارزار انتخاباتی‌اش پرداخت. او با مطرح کردن شعار «اتحاد حزب و مبارزه برای آینده ایالات‌متحده»، گفت با این انتخابات، ملت امریکا فرصتی گرانبها برای عبور از تلخی، بدبینی و نبردهای تفرقه‌انگیز گذشته دارد؛ فرصتی برای ترسیم راهی جدید به جلو. کامالا هریس متعهد شد که ريیس‌جمهور همه امریکایی‌ها بدون در نظر گرفتن مرزبندی‌های گروهی و حزبی باشد. معاون ريیس‌جمهور ایالات‌متحده سپس خطاب به رقیبش، دونالد ترامپ گفت که ريیس‌جمهور پیشین آمریکا از بسیاری جهات انسانی غیر جدی، اما عواقب بازگرداندن او به کاخ سفید بسیار وخیم خواهد بود. هریس افزود: قدرت ترامپ را در نظر بگیرید، به ویژه پس از اینکه دادگاه عالی ایالات متحده حکم داد که او از تعقیب کیفری مصون است. فقط دونالد ترامپ را بدون محدودیت در قدرتش تصور کنید! با مصونیت و بدون محدودیت، او قادر است هر کاری انجام دهد.


هریس بر موضوع مرکزی کنوانسیون دموکرات‌ها نیز تاکید کرد. او اذعان داشت اعضای حزب چشم‌اندازی برای آینده دارند و جمهوری‌خواهان بر گذشته متمرکز هستند: ما به گذشته برنمی‌گردیم. ما به زمانی بر نمی‌گردیم که دونالد ترامپ تلاش داشت تامین اجتماعی و طرح همگانی بهداشت، موسوم به مدیکر، را برچیند یا تضعیف کند. ما به زمانی بر نمی‌گردیم که ترامپ تلاش کرد از شر قانون مراقبت‌های بهداشتی مقرون به‌صرفه خلاص شود؛ زمانی که شرکت‌های بیمه می‌توانستند افراد بدون شرایط پیش از مدیکر را رد کنند. معاون ريیس‌جمهور امریکا افزود: ما به ترامپ اجازه نخواهیم داد که وزارت آموزش و پرورش را برچیند چرا این وزارتخانه بودجه مدارس دولتی ما را تامین می‌کند. کامالا هریس تصریح کرد که کارزار انتخاباتی‌اش در حال ترسیم راهی جدید به سوی آینده‌ای با طبقه متوسط قوی و رو به رشد است، زیرا می‌داند که طبقه متوسط قوی همیشه برای موفقیت امریکا بسیار مهم بوده است. هریس افزود: ایجاد طبقه متوسط هدف تعیین‌کننده دوران ریاست جمهوری من خواهد بود و برنامه اقتصادی خود را که هفته گذشته ترسیم شد، تکرار کرد.
هریس همچنین متعهد شده است که قانونی را برای حمایت از حق سقط جنین در سطح فدرال به تصویب برساند و به جمهوری‌خواهان هشدار داد تلاش خواهد کرد دسترسی به این رویکرد را بیشتر متوقف کند. او همچنین متعهد شد که اصلاحات جامعی را در مورد حق رای تصویب کند که مدت‌هاست در کنگره مسکوت و راکد مانده بود. در نهایت، او وعده داد قوانین مرزی را که امسال در کنگره ایالات‌متحده معرفی شده بود، امضا کند. منتقدان گفتند که این قانون، «گردش به راست» دموکرات‌ها را نشان می‌دهد.
 
گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی «هریس»
منابع نزدیک به وی می گویند که در صورت پیروزی، کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور انتظار می رود کابینه ای را تعریف کند که جوان تر از ريیس‌جمهور بایدن هستند و افراد رنگین‌پوست بیشتری میان‌شان حضور دارند. با وجود ریسک گریزی، هریس، درحالی که به تعداد زیادی نام آشنا روی می‌آورد، شخصیت‌های جدید قدرتمندی را نیز به بازیگران واشنگتن اضافه می‌کند. اکنون، با اعلام رسمی نامزدی کامالا هریس، رویکرد و جهان‌بینی او نیز مشخص‌تر خواهد شد و گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه او نیز افزایش خواهد یافت. انتخاب اعضای کابینه، کارمندان دولت و دستیاران برای روسای جمهوری امریکا چندان وسواس برانگیز نیست. وال استریت ژورنال، براساس اطلاعات به دست آمده خود در جریان گفت‌وگو با دستیاران و همکاران فعلی و سابق هریس، به بررسی و گمانه‌زنی در مورد کابینه هریس پرداخته است. یکی از مشاوران هریس با اشاره به اینکه او بسیاری از سلسله مراتب کارزار انتخاباتی بایدن را حفظ کرده است، گفت: احتمالا افرادی که در تیم هریس مشغول به کار خواهند شد، بیشتر اعضای کارزار جو بایدن هستند و نباید منتظر افراد جدیدی در کابینه و تیم هریس باشیم.
هریس ممکن است با اولین ريیس دفتر سیاهپوست، احتمالا دادستان کل سابق اریک هولدر، که بررسی گزینه‌های معاونت ریاست‌جمهوری را رهبری می‌کرد، تاریخ‌ساز شود. این سمت را ممکن است اولین ريیس ستاد زن نیز پر کند. ممکن است لورین وولز، معاون ريیس ستاد کاخ سفید باشد، یا جن اومالی دیلون، ريیس کارزار انتخاباتی جو بایدن باشد. برخی ناظران معتقدند وزیر خارجه کامالا هریس، احتمالا کریس کونز، سناتور ایالت دلاور خواهد بود. او اکنون در کمیته روابط خارجی سنا مشغول است. او پیش از این برای به دست گرفتن سکان وزارت خارجه امریکا اعلام آمادگی کرده است. هریس، به دلایلی ممکن است به سمت دیگر سناتورهای کنونی و سابق نیز نظر کند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است اگر جمهوری‌خواهان به اکثریت مجلس سنا برسند، ویلیام برنز، ريیس سیا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی نیز ممکن است به فهرست نامزدی وزارت خارجه افزوده شوند. در شرایط شکننده جهان و احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه، وضعیت وزارت خارجه امریکا بسیار تعیین‌کننده است.
به‌زعم وبسایت اکسیوس، وزارت دفاع و وزیری که برای سکانداری‌اش برگزیده می‌شود نیز می‌تواند برای امریکا حساس و در عین حال تاریخ‌ساز شود. میشل فلورنوی، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی در دوره اوباما، ممکن است اولین زنی باشد که پنتاگون را رهبری کند. دادستانی کل نیز ممکن است به سناتور سابق آلاباما و وکیل دادگستری سابق ایالات‌متحده، داگ جونز بپیوندد. حتی اگر جمهوری خواهان کنترل سنا را به دست آورند، او ممکن است به ریاست قوه قضاییه امریکا منصوب شود. اکسیوس به نقل از افراد آگاه از دفتر کامالا هریس مدعی است فیل گوردون، مشاور امنیت ملی هریس در دفتر معاونت ريیس‌جمهور نیز می‌تواند برای این نقش در دولت احتمالی هریس در نظر گرفته شده باشد. تام دونیلون، مشاور امنیت ملی اوباما، و راحم امانوئل، سفیر کنونی ایالات‌متحده در ژاپن نیز دیگر افرادی هستند که ممکن است در این سمت قرار گیرند.
 
حاشیه‌های میهمان ویژه
با پایان یافتن کنوانسیون ملی دمکرات‌ها، رقابت میان هریس و ترامپ داغ‌تر خواهد شد. به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از منابع آگاه، رابرت اف. کندی، نامزد مستقل ریاست جمهوری امریکا قصد دارد اوایل این هفته به نفع دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند. اکسیوس نیز به نقل از منابعی مدعی شد رابرت کندی یک روز قبل از اعلام برنامه ریزی شده در شهر فینیکس، جایی که انتظار می‌رود مبارزات انتخاباتی خود را به پایان برساند، برگه‌ای را برای انصراف رسمی از نامزدی خود در آریزونا ثبت کرده است.
سخنگوی کارزار کندی به اکسیوس گفت، نیکول شاناهان، معاون کندی و 11 حوزه انتخابیه برای مبارزات انتخاباتی مستقل ریاست جمهوری، مدارک انصراف خود را به دفتر وزیر خارجه آریزونا ارسال کردند. ترامپ روز پنجشنبه از مرز ایالات‌متحده و مکزیک در آریزونا بازدید کرد و روز جمعه در حومه شهر فینیکس گلندیل، جایی که کندی نیز در آن حضور خواهد داشت، گردهمایی برگزار خواهد کرد. زمان سخنرانی ترامپ و اعلام انصراف کندی به این گمانه‌زنی دامن زده که کندی به مبارزات انتخاباتی خود پایان خواهد داد و از ترامپ حمایت خواهد کرد. پیش از این، ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرده بود یک «مهمان ویژه» در گردهمایی به ترامپ خواهد پیوست. به نظر می‌رسد پیش از این، کندی در رقابت با دو نامزد دو حزب مطرح امریکا، ترامپ و بایدن، در بیشتر سال جاری حدود 10درصد آرا را به خود اختصاص داده است و در برخی از نظرسنجی‌های ایالات نوسانی، موقعیت او نسبتا خوب ارزیابی شده است. حمایت او از ترامپ می تواند موقعیت ريیس‌جمهور پیشین را تقویت کند و درست در پایان کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، تزلزلی هر چند اندک در کارزار متحد شده کامالا هریس ایجاد کند.