نخستین نشست رسانه ای همتی با چاشنی حاشیه

بردبار: اظهارات وزیر اقتصاد در اولین حضور رسانه ای خود در رسانه ملی حاشیه ساز شد. همتی ارقام متفاوتی از شاخص های کلان اقتصادی بیان کرد. او همچنین وعده داد که حتماً ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی می‌کنیم. همچنین کار‌های شوک آور در اقتصاد نخواهیم کرد، چه در ارز ترجیحی و چه بنزین.

پرهیز از شوک بنزینی به اقتصاد
عبدالناصر همتی درباره قیمت خودرو و بنزین گفت: این که می گویند نرخ بنزین بشود بین المللی آیا اتومبیل به قیمت بین المللی می‌فروشید، خودروی ۲۰ هزار دلاری را ۵۰ هزار دلار می‌فروشید، آیا ماشین‌های ما کم مصرف هستند، یعنی انرژی سیو هستند، نه...، من می‌گویم این‌ها با هم یک پکیج است و اگر این کار را نتوانیم بکنیم عملاً موجب یک صدمه دیگر به قدرت خرید مردم می‌شود، افزایش قیمت بنزین تا سطح قیمت منطقه برای جلوگیری از قاچاق، یک بحث است، بحث دیگر اثر تورمی است که نمی‌شود کتمان کرد. همتی درباره  راهکار دولت در خصوص مسئله بنزین اظهار کرد: ما راجع به آن جمع بندی نکردیم و صحبت انرژی نشده است ولی در اولین فرصت فکر کنم در یکی – دو هفته آینده براساس تفاهم با مردم و اطلاع رسانی این کار را انجام می‌دهیم. به گونه ای که نفع عمومی مردم باشد و شوک بر قیمت‌های جامعه و مردم وارد نشود.



همتی: نرخ بیکاری 13 درصد است نه 7 درصد!
وزیر اقتصاد همچنین با بیان این که واقعا نرخ بیکاری ما بالاست، افزود: من دیدم دوستان اعلام کردند نرخ بیکاری آمده ۷ درصد این اطلاعات درست نیست، به خاطر این که ما نرخ مشارکت را اصلاً نگاه نمی‌کنیم، یعنی خیلی از افراد هستند که دیگر امید پیدا کردن کار را از دست دادند و جزو جمعیت فعال برای مشارکت اقتصادی نیستند. الان نرخ بیکاری به نظر من اگر با همان نرخ مشارکت سال ۹۸ یعنی قبل از کرونا حساب کنید، ۱۳ درصد است ولی نرخ مشارکت فعلی الان شده ۴۱ درصد، در حالی که آن زمان بوده ۴۴ درصد، وقتی نرخ مشارکت پایین می‌آید شما احساس می‌کنید که نرخ بیکاری پایین آمده، درحالی که نیامده، بیکاران ما بیشتر شدند.
وی با انتقاد از این که برخی می‌گویند اسب زین شده به این دولت تحویل دادیم ؛ گفت: چه اسب زین شده‌ای؟ الان روی تورم ۴۰ درصد هستیم، روی نرخ ارز ۶۰ تومانی هستیم، کسر بودجه ۲۰-۳۰ درصدی داریم، نرخ بیکاری ۱۲-۱۳ درصدی داریم و رشد اقتصادی ۴ و نیم درصدی که البته خوب است، ولی خیلی بیشتر باید باشد، ما هدفمان طبق برنامه هفتم ۸ درصد است.