مناسبات برلین- لندن در چالش برگزیت

اگرچه بر اساس تحلیل‌های جاری در اروپا، حضور همزمان سوسیال‌دموکرات‌ها در برلین و حزب کارگر در لندن، بهترین فرصت برای اصلاح روابط تیره لندن - اتحادیه اروپا پس از برگزیت محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد این تحلیل در مواردی با واقعیات تاریخی و میدانی در قاره سبز ناسازگار است! همگان به یاد دارند که در سال ۲۰۰۱ میلادی، تونی بلر، نخست‌وزیر دولت کارگری وقت انگلیس درست زمانی تصمیم به همراهی مطلق با امریکا در جنگ افغانستان و عراق گرفت که گرهارد شرودر از حزب سوسیال‌دموکرات در مسند صدراعظمی آلمان قرار داشت. 
اخیراً، رسانه‌های وابسته به دولت‌های آلمان و انگلیس درصدد ساده‌سازی اختلافات جاری میان طرفین برآمده‌اند. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اخیراً در برلین دیدار کردند. دولت جدید بریتانیا به دنبال تقویت روابط با آلمان از جمله تهیه پیش‌نویس معاهده امنیتی و دفاعی جدید است. با این حال به نظر می‌رسد پرونده جنجالی برگزیت بر مناسبات طرفین سایه افکنده و قرار نیست به‌زودی این بحران حل شود! به عبارتی بهتر، اکنون ما با کشوری روبه‌رو هستیم که دیگر عضو رسمی اتحادیه اروپا نبوده و مجری پیمان و سندی جنجالی (برگزیت) است. برلین و لندن، چه بخواهند یا نخواهند در دوران پسابرگزیت قرار دارند و تنها راه چاره، اصلاح مناسبات تیره این دو، بازگشت دوباره انگلیس به اروپای واحد است؛ مسئله‌ای که حداقل در حال حاضر ممکن نیست!
برگزاری یک همه‌پرسی دوباره بر سر برگزیت با توجه به ساختار قدرت در لندن امکانپذیر نیست و از سوی دیگر، مدیریت دوران پسابرگزیت برای هر دولتی، حتی یک دولت کارگری در آلمان دشوار است. بنابراین، حتی بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل در اروپا نگاه خوشبینانه‌ای به دیدار نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان ندارند. این اولین دیدار دوجانبه رهبران دو کشور از زمان رسیدن استارمر به مقام نخست‌وزیری در ماه ژوئیه است. فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان، در کاخ ریاست جمهوری در برلین از استارمر استقبال کرد. او سپس در دفتر صدراعظم مورد استقبال اولاف شولتس قرار گرفت. 
شولتس و استارمر از زمانی که استارمر به نخست‌وزیری بریتانیا رسید، چندین بار با هم ملاقات کرده‌اند. در اوایل ژوئیه، هر دو در نشست سران ناتو در واشینگتن و اجلاس جامعه سیاسی اروپا در انگلستان شرکت کرده بودند. در این میان، شولتس و استارمر قصد دارند با یک معاهده جدید بین دو کشور روابط خود را در زمینه‌هایی مانند تجارت و دفاع بهبود بخشند. انتظار می‌رود که این قرارداد تا پایان سال جاری نهایی و اوایل سال آینده امضا شود. 
با همه این اوصاف، چالش‌های دشوار میان لندن- برلین ادامه دارد! تا زمانی که معاهدات دفاعی و تجاری میان طرفین در فرامتن دوران پسابرگزیت تعریف شده و تحقق یابد، نمی‌توان از اصلاح واقعی روابط دو بازیگر توسعه‌طلب و مداخله‌گر در نظام بین‌الملل سخن به میان آورد. ضمناً، تزلزل دولت آلمان و احتمال سقوط آن طی ماه‌های آینده، به عاملی در راستای تصاعد بحران میان انگلیس و آلمان تبدیل خواهد شد. بنابراین، مسئله‌ای که از آن سخن می‌گوییم ساده نیست!
سایر اخبار این روزنامه
چیستی و چگونگی وفاق عدالت ۷ درصدی! عدالت ۷ درصدی! دشمن شناسی و دشمن ستیزی  پیش‌شرط قبول مسئولیت دشمن شناسی و دشمن ستیزی  پیش‌شرط قبول مسئولیت مورد عجیب همسر نرگس محمدی در قاچاق انسان مورد عجیب همسر نرگس محمدی در قاچاق انسان تمرد از دستور مأموران انتظامی جرم است تمرد از دستور مأموران انتظامی جرم است بهشت پرندگان کویر می‌شود! بهشت پرندگان کویر می‌شود! افشای حقوق‌های غیرقانونی ۹ دستگاه اجرایی افشای حقوق‌های غیرقانونی ۹ دستگاه اجرایی رفتار ورزشکاران نمایشگر پشت­‌پرده پنهان جامعه است رفتار ورزشکاران نمایشگر پشت­‌پرده پنهان جامعه است وحشت رژیم صهیونیستی از وضع انفجاری کرانه باختری وحشت رژیم صهیونیستی از وضع انفجاری کرانه باختری مناسبات برلین- لندن در چالش برگزیت مناسبات برلین- لندن در چالش برگزیت اعتراضات ضدصهیونیستی دانشگاه‌های امریکا از سرگرفته شد اعتراضات ضدصهیونیستی دانشگاه‌های امریکا از سرگرفته شد صید طلایی ساره صید طلایی ساره شهریور ۲۰ تنها تحقیر ۲۰۰ سال استکبارستیزی برای ایرانیان بود شهریور ۲۰ تنها تحقیر ۲۰۰ سال استکبارستیزی برای ایرانیان بود نجوم مرا با خدا پیوند داد نجوم مرا با خدا پیوند داد