اعتراضات ضدصهیونیستی دانشگاه‌های امریکا از سرگرفته شد

جوان آنلاین: دور جدیدی از اعتراضات ضد اسرائیلی با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های امریکا کلید خورده و انتظار می‌رود این اعتراضات با مناظره انتخاباتی روز ۱۰ سپتامبر کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها با دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه او به اوج خود برسد.  به گزارش «جوان»، هنوز چند روز تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده، ولی حامیان فلسطین در امریکا از همین حالا اعتراضات ضد اسرائیلی خود را کلید زده‌اند. حامیان فلسطین پس از تظاهرات ۱۰ روز قبل در نزدیکی محل برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات در حمایت از غزه، دور جدیدی از اعتراضات خود را همزمان با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های امریکا کلید زده‌اند. چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، دانشگاه میشیگان شاهد از سرگیری اعتراضات ضداسرائیلی بود؛ جایی که دستور پلیس به دانشجویان برای متفرق شدن، منجر به درگیری خشونت‌آمیز با دانشجویان شد. یکی از دانشجویان معترض، با اشاره به درگیری با پلیس گفت: ما دستور پلیس را رعایت کردیم ولی از توقف خودداری و شروع به راهپیمایی کردیم، سپس صفوف پلیس تشکیل شد و افسران به معترضان حمله کرده و دو دانشجو را بازداشت کردند. او ادامه داد: «آن‌ها (افسران پلیس) دو معترض را مجروح کردند که در ادامه در بیمارستان بستری شدند.» به‌گفته دانشجویان، به‌نظر می‌رسد که واکنش فوری پلیس رویکرد کمی متفاوت را در مقایسه با ترم گذشته نشان می‌دهد؛ معترضان می‌گویند که افسران پلیس جرئت بیشتری پیدا کرده‌اند تا اعتراض‌های دانشگاهی را پیش از گسترده‌تر شدن، سرکوب کنند. یک معترض دیگر گفت: ما متعجب بودیم که آن‌ها (افسران پلیس) چنین خشونتی را چنان گستاخانه و آشکارا مرتکب می‌شوند، آن هم در حالی که صد‌ها دانشجوی تازه‌وارد صحنه‌ها را تماشا می‌کردند. این موضوع باعث می‌شود که دانشجویان احساس ناامنی کنند.
 پیش از تظاهرات در دانشگاه میشیگان هم، حدود ۵۰ معترض دانشگاه کلمبیا یک‌شنبه قبل با سوت زدن و کوبیدن طبل‌ها، قابلمه‌ها و نرده‌های آهنی دروازه‌های بسته دانشگاه در پیاده‌رو راهپیمایی کردند و شعار‌های حمایت از فلسطین سر دادند. اعتراضات دانشجویان در کلمبیا در شرایطی برگزار شد که یک پهپاد نظارتی اداره پلیس نیویورک بالای سر آن‌ها پرواز می‌کرد. همچنین معترضان ضداسرائیلی در دانشگاه جورج واشینگتن در واشینگتن‌دی‌سی، اعتراضات خود را در روز ۲۲ آگوست، در اولین روز کلاس‌های ترم پاییز از سر گرفتند. 
همچنین آن‌گونه که روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشته، دانشگاه مریلند نیز مجوز تظاهرات حامیان فلسطین در محوطه این دانشگاه را در ۷ اکتبر (سالروز حمله مقاومت فلسطین به اسرائیل) صادر کرده است. علاوه بر این، فعالان حامی فلسطین به رویترز گفته‌اند که رویه حمایت قاطع کامالا هریس از اسرائیل و عدم توجه او به درخواست‌های حامیان فلسطین، به درخواست‌ها برای دور جدیدی از اعتراضات در کارزار‌های انتخاباتی، دانشگاه‌ها و مجامع عمومی در هفته‌های آتی دامن می‌زند و معترضان به دنبال برهم زدن مناظره ۱۰ سپتامبر هریس و ترامپ خواهند بود. اعراب امریکایی، مسلمانان و متحدان‌شان که در محل سخنرانی ۱۰ روز قبل کنوانسیون ملی دموکرات در شیکاگو حضور داشتند، قصد دارند۱۰سپتامبر در جریان مناظره کامالا هریس، کاندیدای دموکرات‌ها مقابل دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواهان در فیلادلفیا و شهر‌های بزرگ و محوطه‌های دانشگاهی در سالگرد عملیات طوفان الاقصی حاضر شوند. «النا نیسان توماس»، ۱۹ ساله، دانشجوی دانشگاه ایندیانا که برای شرکت در اعتراضات کنوانسیون ملی دموکرات به شیکاگو رفته بود، گفت که آماده است با شروع سال تحصیلی به اعتراضات ادامه دهد. وی گفت: «وقتی که هریس می‌گوید از آتش‌بس حمایت می‌کند، اما کاری برای تحریم تسلیحاتی انجام نمی‌دهد، حرف‌هایش را نمی‌فهمم.»
«احمد تکلی‌اوغلو»، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی امریکایی در فیلادلفیا، گفته که انتظار دارد هزاران نفر از حامیان فلسطین در روز مناظره هریس و ترامپ حضور یابند. روز پنج‌شنبه نیز، حامیان فلسطین سخنرانی هریس را در جورجیا مختل کردند. مقام‌های کارزار انتخاباتی هریس گفته‌اند که او و مقام‌های ارشد با مدافعان حامی فلسطین دیدار کرده و فضایی برای ایجاد یک گروه به منظور رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها مورد تأیید قرار داده‌اند. 


 افزایش محدودیت‌ها
با افزایش نگرانی از شروع دور جدید اعتراضات ضداسرائیلی، دانشگاه‌های امریکا در حال تدوین آیین‌نامه‌های جدیدی هستند که این اعتراضات را محدود می‌کند. دانشگاه نیویورک، طی هفته‌های اخیر یک آیین‌نامه جدید به روزرسانی کرده که بیان می‌کند گفتار و رفتاری که «صهیونیست‌ها» را هدف قرار می‌دهد، اکنون می‌تواند قوانین عدم تبعیض دانشگاه را نقض کند، زیرا به نظر دانشگاه صهیونیسم می‌تواند اسم رمز یهودیت باشد. منتقدان می‌گویند که این آیین‌نامه «سابقه خطرناکی ایجاد می‌کند و انتقاد از صهیونیسم را با تبعیض علیه یهودیان برابر می‌داند». سایر دانشگاه‌های امریکا نیز مقررات سختگیرانه‌ای را برای اعتراضات تدوین کرده‌اند. دانشگاه ایندیانا گفته که اعتراضات در فاصله ۶/۷ متری ساختمان‌های دانشگاه یا هرگونه اعتراضی که ساختمان‌ها، تأسیسات، مسیر‌های عبور و مرور یا پارکینگ‌ها را مسدود کند، ممنوع است. دانشگاه واندربیلت نیز همه اعتراضاتی را که در آن‌ها افراد به نشانه اعتراض روی زمین می‌خوابند و همچنین اعتراضات شبانه را ممنوع کرده است. در دانشگاه جورج‌واشینگتن، دانشجویان گفته‌اند که جلسه توجیهی اجباری برای دانشجویان تازه‌وارد برگزارکرده و در آن، توضیحاتی در مورد آنچه دانشجویان می‌توانند و نمی‌توانند در رابطه با انتقاد از اسرائیل بگویند، داده شده است.
سایر اخبار این روزنامه
چیستی و چگونگی وفاق عدالت ۷ درصدی! عدالت ۷ درصدی! دشمن شناسی و دشمن ستیزی  پیش‌شرط قبول مسئولیت دشمن شناسی و دشمن ستیزی  پیش‌شرط قبول مسئولیت مورد عجیب همسر نرگس محمدی در قاچاق انسان مورد عجیب همسر نرگس محمدی در قاچاق انسان تمرد از دستور مأموران انتظامی جرم است تمرد از دستور مأموران انتظامی جرم است بهشت پرندگان کویر می‌شود! بهشت پرندگان کویر می‌شود! افشای حقوق‌های غیرقانونی ۹ دستگاه اجرایی افشای حقوق‌های غیرقانونی ۹ دستگاه اجرایی رفتار ورزشکاران نمایشگر پشت­‌پرده پنهان جامعه است رفتار ورزشکاران نمایشگر پشت­‌پرده پنهان جامعه است وحشت رژیم صهیونیستی از وضع انفجاری کرانه باختری وحشت رژیم صهیونیستی از وضع انفجاری کرانه باختری مناسبات برلین- لندن در چالش برگزیت مناسبات برلین- لندن در چالش برگزیت اعتراضات ضدصهیونیستی دانشگاه‌های امریکا از سرگرفته شد اعتراضات ضدصهیونیستی دانشگاه‌های امریکا از سرگرفته شد صید طلایی ساره صید طلایی ساره شهریور ۲۰ تنها تحقیر ۲۰۰ سال استکبارستیزی برای ایرانیان بود شهریور ۲۰ تنها تحقیر ۲۰۰ سال استکبارستیزی برای ایرانیان بود نجوم مرا با خدا پیوند داد نجوم مرا با خدا پیوند داد