اخبار کوتاه


تاکید پزشکیان بر تقویت
روابط ایران و ازبکستان
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی فرارسیدن سالروز استقلال ازبکستان را به رئیس‌جمهوری و مردم این کشور تبریک گفت. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک سالروز استقلال ازبکستان به «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهوری ازبکستان، اظهار کرد: بر این باورم روابط مبتنی بر احترام متقابل دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد و در دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، به‌ویژه جمهوری ازبکستان در اولویت سیاست خارجی است.

انتصاب علی باقری به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی
رهبر انقلاب اسلامی در حکمی علی باقری را به عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کردند. شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۱۳۸۵ و با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت. هدف از تشکیل این شورا، کمک به تصمیم‌گیری‌های کلان و جست‌وجو از افق‌های نو در روابط خارجی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان در این عرصه، است. ریاست شورای راهبردی روابط خارجی برعهده آقای دکتر خرازی است.

تمجید ویژه عراقچی از جایگاه شهید امیرعبداللهیان



وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در منزل شهید امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم بتوانیم پیرو راه آن شهید بزرگوار باشیم و در مسیر سربلندی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام برداریم. همزمان با گرامیداشت هفته دولت، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه رییس دفتر رییس جمهور، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در منزل وزیر شهید امیرعبداللهیان، با خانواده این شهید گرانقدر دیدار کرد. عراقچی در ابتدای این دیدار صمیمانه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید امیرعبداللهیان اظهار داشت: قبل از حضور در اینجا بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) حضور یافته و از این شهید والامقام درخواست کردیم که برای موفقیت دستگاه دیپلماسی کشور دعا کند. رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری مجاهدت ها و تلاش های بی وقفه و مخلصانه شهید امیرعبداللهیان در هدایت دستگاه دیپلماسی در برهه ای حساس، از حضور فرزند وی در مراسم معارفه قدردانی و تشکر کرد و اظهار داشت: با توجه به جای خالی شهید امیرعبداللهیان در بین کارگزاران نظام در دستگاه دیپلماسی، حضور فرزند ایشان زینت بخش و مکمل این مراسم بود.

وزیر دفاع سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیاء را تبریک گفت
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) را به فرمانده این قرارگاه و فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تبریک گفت. به گزارش ایسنا، در متن پیام امیر نصیرزاده آمده است: «فرارسیدن سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) که یادآور حماسه‌آفرینی مجاهدان و مدافعان خستگی‌ناپذیر مرزهای میهن عزیزمان می‌باشد را تبریک و تهنیت عرض نموده؛ توفیق روزافزون جنابعالی و همکاران محترمتان که به فرموده مقام عظمای ولایت خطوط مقدم توان دفاعی کشور هستید را در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) و تحت زعامت داهیانه فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

اخراج فرمانده ناوشکن آمریکایی پس از ناکامی در برابر ارتش یمن
فرمانده آمریکایی که ناوشکن تحت فرماندهی او بخشی از ناوگروه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی بود، اخراج شد. نیروی دریایی آمریکا، افسر فرمانده ناوشکن «جان اس. مک‌کین» را روز جمعه در میانه استقرار این کشتی جنگی در غرب آسیا اخراج کرد. سرویس مطبوعاتی «مارین کورپس تایمز» در بیانیه‌ای به دلیل اخراج این افسر اشاره نکرده اما تاکید کرده اخراج «کامرون یاست» به دلیل «از دست دادن اعتماد به توانایی او برای فرماندهی ناوشکن موشک هدایت شونده» رخ داده است. او فرماندهی این ناوشکن را برعهده داشته است. این ناوشکن بخشی از ناوگروه به سرپرستی ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» بود که وظیفه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را برعهده داشت. پیش از این روزنامه انگلیسی تلگراف نوشته بود عملیات‌های دریایی یمنی‌ها علیه کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی راهبردهای بازدارندگی دریایی آمریکا را زیر سوال برده است. طبق این گزارش، «نبرد دریایی نیروهای مسلح یمن هیمنه چندین دهه‌ای واشنگتن را در هم شکسته است».

برگزاری شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان روسیه
سرکنسول ایران در کازان با دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان دیدار و رایزنی کرد. داود میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان، در دیدار با «باکیروف گازینور»، دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان، در خصوص روابط دوجانبه و هماهنگی اجلاس سران بریکس به بحث و تبادل نظر پرداخت. شانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۳ با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه در شهر کازان برگزار خواهد شد.