نگرانی شرکای شرقی واشنگتن از احتمال سازش ترامپ و اون


شرکا و متحدان آمریکا بخصوص کشورهای خاوردور چون ژاپن و کره‌جنوبی که دهه‌ها است خود را زیرچتر دفاعی و حمایت نظامی آمریکا قرار داده‌اند با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هرچه بیشتر نسبت به آینده امنیتی خود بیمناک بوده و اکنون شاهد آن هستند که نامزد انتخابات و رئیس جمهوری سابق آمریکا بار دیگر از روابط حسنه بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ سخن می‌گوید.
دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی در ایالت پنیسلوانیا، پس از آنکه کامالا هریس رقیب دموکرات وی وعده داد با رهبران به گفته او «دیکتاتور» همچون کیم جونگ اون سازش نخواهد کرد؛ گفت: کنار آمدن با رهبر کره شمالی چیز خوبی است. یونهاپ در ادامه افزود: درحالی که تنها حدود دو ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است، ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در این کارزار بار دیگر از روابط شخصی خود بار رهبر کره شمالی سخن گفت. بنابراین گزارش ترامپ در این همایش گفت: من با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی کنارآمدم، خاطرتان هست که من از (مرز بین دو کره) عبور کردم، نخستین فرد از این کشور (تنها رئیس جمهور در تاریخ آمریکا) از آن عبور کردم.
دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری آمریکا بود که در مورخ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ برابر با ۹ تیر ۱۳۹۸ و بدون محافظ به آن سوی مرز کره شمالی گام نهاد، وی ۲۰ قدم به داخل خاک کره شمالی رفت. ترامپ در نطق خود افزود: همچنین توانایی های هسته ای او را بررسی کردیم، بسیار قابل توجه است، می‌دانید کنار آمدن چیز خوبی است، چیز بدی نیست.
متحدان و شرکای خاور دور بخصوص کره‌جنوبی که سال‌هاست از لحاظ امنیتی و دفاع نظامی خود را متکی به آمریکا کرده است، اکنون با احساس تغییر وزش بادهای سیاسی بر فراز کاخ سفید، به هراس و تکاپو افتاده اند، بطوری که بالاترین مقام سیاسی در این کشور ابراز امیدواری و اطمینان می‌دهد که اتحاد و روابط با واشنگتن صرف ظر از آنکه سکاندار کاخ سفید چه فردی باشد، تغییر نخواهد کرد. یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی گفت فارغ از آنکه چه کسی ریاست کاخ سفید را در اختیار داشته باشد، همکاری امنیتی سئول با آمریکا و ژاپن ادامه خواهد یافت. رئیس جمهوری کره جنوبی در این کنفرانس خبری که آشکارا تاکیدی بر نگرانی از تغییرات سیاسی آتی در کاخ سفید بود، اظهار داشت: چارچوب همکاری سه جانبه (امنیتی) کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نه تنها برای منطقه اقیانوس هند و اقیانوسیه بلکه برای اقتصاد جهانی بسیار مهم بوده و به سود منافع هر سه کشور است. تغییر در رهبری کاخ سفید این چارچوب و قاعده را تغییر نخواهد داد و ازطریق توافقات دیپلماتیک تقویت و ادامه خواهد یافت. میزان نگرانی های امنیتی سئول باندازه‌ای است که خبرگزاری یونهاپ در خبری دیگر به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد که قرار است چهارشنبه هفته آینده نشستی در سطح معاونین وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا و کره جنوبی در واشنگتن برگزار شود.



این دیدار در قالب «پنجمین نشست تداوم راهبرد بازدارندگی و گروه مشورتی» موسوم به (EDSCG) با تمرکز بر ارزیابی پیشرفت تلاش متحدان در بازدارندگی تهدیدهای نظامی کره شمالی متمرکز خواهد بود. ترامپ تاجر و مالک خیابان پنجم منهتن نیویورک، که در کارزار انتخاباتی خود ر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، کشتی پیروزی خود در انتخابات را نه بر سر ساحل بلکه بر کاخ سفید آمریکا کوبید، در کسوت ریاست جمهوری خود نشان داد که فردی کاسب مآب بوده و در برخورد با هم پیمانان و متحدان نزدیک واشنگتن همچون کشورهای عضو ناتو، آنها را به پرداخت هزینه حفاظت در برابر روسیه تحت فشار قرار داد. ترامپ که اکنون بار دیگر خود را نامزد ریاست جمهوری آمریکا کرده است، در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۳ در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ نسبت به متحدان خاور دور آمریکا نیز هشدار داد که باید هزینه محافظت نظامی آمریکا در قبال تهدید های خارجی را بپردازند.