اخبار کوتاه


پزشکیان تاکید کرد
افراد شایسته باید بر سر کار بیایند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قطعا هیچ‌کس بی‌عیب و نقص نیست، گفت: همه از بی‌عدالتی گلایه و انتقاد می‌کنند، اما شرط عادل بودن این است که با کسی که با ما با بی‌عدالتی رفتار کرده نیز عادلانه و با عطوفت و مهربانی و در چارچوب قانون رفتار کنیم. حق، عدالت و انصاف حکم می‌کند که امروز بنده وقتی در جایگاه قدرت قرار گرفته‌ام، حتی با کسانی که با امثال بنده با بی‌عدالتی رفتار کرده و در مواجهه با ما قانون را نقض کردند، بر اساس عدالت، مهربانی و قانون رفتار کنم.
مسعود پزشکیان هفته گذشته در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان خراسان رضوی، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع)، با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات مطرح شده در این نشست از سوی حاضران، با بیان اینکه بنده اگر چه در جایگاه ریاست جمهوری اما یکی از شما هستم و توان معجزه ندارم، تصریح کرد: فقط در صورتی که همه دست در دست هم دهیم می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.



رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به دنبال شایسته‌گزینی باشیم، افزود: اگر به دنبال این باشیم که افراد و مسئولان فعلی را به صرف اینکه متعلق به حزب و جناح ما نیستند حذف کنیم، ما هم مثل کسانی عمل کرده‌ایم که به آنها انتقاد می‌کنیم. ملاک برتری افراد چنانکه پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند، فقط تقواست و تقوا از نظر اعتقادی یعنی حرکت بدون خطا و با کمترین عارضه؛ اگر این باور را مبنا قرار دادیم دیگر جنسیت و قومیت و باور و مذهب در انتخاب و انتصاب افراد موضوعیت ندارد. پزشکیان در تشریح دلیل تکرار مکرر این مسئله در سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه ما ادعای اسلام و دیانت و باور به شاخص بودن تقوا در برتری افراد می‌کنیم، اما در عمل آن را نقض می‌کنیم. وقتی می‌گوییم به اصلاحات باور داریم، به این معنی نیست که جریانی به اسم اصلاحات را سر کار بیاوریم، بلکه به این معنی است که قبول داشته باشیم افراد شایسته بر سر کار بیایند و حتی اگر خود ما در معرض انتخاب برای منصبی بودیم و خودمان را شایسته نمی‌دانستیم، کنار بکشیم. رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های در حال انجام برای تعریف تکالیف دستگاه‌ها متناسب با اسناد بالادستی و تعیین شاخص‌ها برای انتخاب و انتصاب افراد خاطرنشان کرد: همین گلایه‌هایی که اینجا از ناکارآمدی‌ها و مشکلات در عرصه‌های اقتصادی و غیره به دفعات مطرح شد، ناشی از آن است که به جای انتصاب افراد توانمند و شایسته، دوستان و آشنایان و به قول معروف آدم‌های خودمان منصوب شده‌اند، در حالی که مسئولیت امانتی است که باید به اهلش سپرده شود.
دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه بیایید اصلاح را از خودمان آغاز کنیم و اگر در معرض انتخاب و انتصابی قرار گرفتیم که خود را شایسته آن نمی‌دانستیم، کنار بکشیم، گفت: مگر اعتراض ما به این نیست که افراد شایسته برای مناصب مختلف انتخاب نشده‌اند، پس بیایید ما مبنا را در انتخاب و انتصاب افراد بر شایستگی بگذاریم. همین امروز همه صندوق‌های بازنشستگی به شدت زیان‌ده هستند، پس اجازه دهید مسئولیت را در این صندوق‌ها به کسانی بسپاریم که تعهد بدهند می‌توانند این مجموعه‌ها را به سوددهی برسانند و اگر این کار را نکردند باید پاسخگو بوده و به جای تصویب پاداش و فوق‌العاده مدیریت برای خود، ضرر و زیان وارده را جبران کنند.

چراغ سبز بحرین به عادی‌سازی
روابط تهران و منامه
«عبدالطیف رشید الزیانی»، وزیر امور خارجه بحرین در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت و برای عراقچی آرزوی موفقیت کرد. وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه با ایران، اظهار امیدواری کرد گفتگوهای مشترک سیاسی بین تهران و منامه در دوره جدید ارتقا یابد. عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با تشکر از تماس و تبریک همتای بحرینی و نیز مشارکت وی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان، توسعه روابط با همسایگان در چارچوب سیاست همسایگی را از اولویت‌های مهم دولت جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد. براساس این گزارش در این گفت‌وگوی تلفنی ، طرفین بر استمرار گفتگوها و تبادل نظر در چارچوب توافقات بعمل آمده تاکید کردند.

پیام وزیر امور خارجه گرجستان به عراقچی
وزیر امور خارجه گرجستان، در پیامی به سید عباس عراقچی ، بر آمادگی این کشور جهت همکاری نزدیک با ایران به منظور توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با هدف منتفع نمودن تهران و نقلیس و هم چنین کل منطقه، تاکید کرد. در متن پیام تبریک « ایلیا دارچیاشویلی» وزیر خارجه گرجستان به سید عباس عراقچی در پی انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران آمده است :« باعث خرسندی است که مراتب تبریکات صمیمانه خود به مناسبت انتصاب جنابعالی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را ابراز نمایم.

واکنش کاخ سفید به حمایت پوتین از هریس
در پی حمایت رئیس‌جمهور روسیه از نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاخ سفید به اظهارات او واکنش نشان داد و اعلام کرد: «پوتین باید صحبت درباره انتخابات آمریکا را متوقف کند.» «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: «آقای پوتین باید صحبت در مورد انتخابات ما را متوقف کند. او نباید به هر طریقی از کسی طرفداری کند. تنها افرادی که باید تعیین کننده رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باشند مردم آمریکا هستند و ما این کار را انجام خواهیم داد.» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در حین سخنرانی خود در مجمع اقتصادی ولادیوستوک از کامالا هریس برای انتخابات آمریکا حمایت کرد.