11 پروژه آب و فاضلاب در استان آماده بهره برداری میباشد


حشمت اله عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در آستانه هفته دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این شرکت ، به تشریح پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت پرداخت.
در این نشست خبری که در روز سه شنبه 30 مردادماه برگزار گردید ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه در هفته دولت 11 پروژه آب و فاضلاب در سطح شهرها و روستاهای استان به بهره بردار خواهد رسید ، اظهار داشت : این 11 پروژه شامل آبرسانی به 5 پروژه تک روستایی و یک مجتمع 2 روستایی در شهرستانهای اراک ، خنداب و ساوه ، 2 پروژه آبرسانی به شهرهای کارچان و نوبران و 3 پروژه فاضلاب در شهرهای ساوه ، اراک و مهاجران میباشد.
وی اعتبار هزینه شده در این پروژه های را بالغ بر 413 میلیارد ریال عنوان نمود و جمعیت برخودار از این پروژه ها را 14 هزار و 600 نفر عنوان نمود.
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کنونی تامین آب شرب در استان پرداخت و اظهار داشت : شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ضمن ارائه خدمات آبرسانی به همه شهرهای استان ، از ۱۱۱۱ روستای استان مرکزی ۸۷۶ روستا تحت پوشش خدمات خود دارد و مابقی روستاها به صورت خودگردان تامین آب میشوند که امیدواریم اهالی این روستاها جهت دریافت خدمات شرکت آبفا اعلام آمادگی کنند تا خدمات بهتری را دریافت نمایند.



حشمت اله عباسی درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب در شهرها و روستاهای استان را 98.1 درصد و جمعیت برخودار از شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر های استان را 56.35درصد عنوان نمود.
وی به کار خوب دولت سیزدهم به آبرسانی به روستاهای کشور تحت عنوان جهاد آبرسانی با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اشاره نمود و گفت : مجموعا 20 هزار روستا جهت تامین آب پایدار در کشور هدف گذاری شد که سهم استان مرکزی در فاز اول 67 روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵میلیارد تومان و با پیشرفت ۷۵درصدی انجام شده است .
مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی ادامه داد : این در حالی است که در فاز دوم بالغ بر ۱۳۵۰میلیارد تومان مشتمل بر ۱۳۲روستا در دستور کار قرار دارد که با اجرایی شدن این پروژه سطح برخورداری روستاها به بالا ترین سطح خواهد رسید .
عباسی درادامه به مضرات انشعابات غیر مجاز اشاره نمود و افزود: انشعابات غیر مجاز منابع بسیاری از آب شرب را هدر می دهد و بهداشت عمومی را به خطر می اندازد این در حالی است که اکثر انشعابات غیرمجاز برای پرکردن استخرها و یا آبیاری درختان استفاده می شود که انصاف نیست آبی که با زحمات بسیار تصفیه می شود به راحتی در این حوزه صرف شود
وی اعلام کرد :از ابتدای سال جاری ۲۱۴ انشعاب غیر مجاز شناسایی شده و به انشعابات مجاز تبدیل شده اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه ناترازی آب، ارتباط مستقیم با شرایط جوی داردگفت : بعد از کرونا سرانه ی مصرف به مراتب افزلیش یافت به طوری که از ۱۵۰ لیتر در شبانه روز به ۲۲۰ لیتر در شبانه روز رسیده که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت فرسودگی شبکه های آبرسانی گفت : لوله های استفاده شده در شبکه توزیع آب استان از جنس های مختلف می باشدو در گذشته حدود ۵۰ درصد شبکه از لوله های آزبست یا لوله‌ های سیمانی است که منسوخ شده و به مرور در حال اصلاح است
ایشان با بیان اینکه برخی از اقدامات اعتبار محور است گفت : هزینه های تعمیر و آسفالت بسیار زیاد شده و کمی سرعت و روند اصلاح شبکه ها را کم میکند.
عباسی اضافه کرد: برنامه هوشمندسازی شبکه در دست اقدام است تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم، ضمن اینکه با همه کمبودها نگذاشته ایم مردم در امورات زندگی دچار نگرانی قحطی آب بشوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یادآور شد: سدهای استان شرایط بسیار سختی را دارند و مردم باید مدیریت مصرف آب را واقعا جدی بگیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با تاکید بر مصرف درست مصرف کردن آب گفت: متوسط بارندگی دنیا بین ۷۵۰تا ۸۰۰ میلی متر در سال می باشد اما همین میزان بارندگی در کشور ما بین ۲۶۰تا ۲۷۰میلی متر است که نشان می دهد یک سوم میزان بارندگی در کشور ما وجوددارد اگرچه سرانه مصرف در کشور ایران از نرم جهانی بسیار بالا می باشد که می طلبد مردم عزیز در مصرف بهینه آب دقت بیشتری داشته باشند.
وی از مصرف ۹درصدی منابع آب در بخش شرب و صنعت و ۹۱درصد در بخش کشاورزی خبرداد و تاکید کرد: استفاده از آب های نامتعارف در بخش صنعت که پساب تصفیه خانه ها و آب دریا است یکی از راههای عبور از تنش آبی و بحران کم آبی می باشد
عباسی با اشاره به مشکل کم آبی در ساوه اظهار کرد: در این راستا حفر ۱۹ حلقه چاه آب در ساوه در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۱۴ حلقه چاه حفر شده و حفر ۵ حلقه چاه نیز در دستور کار قرار دارد. با حفر این چاه‌ها بالغ بر ۳۵۰ لیتر به میزان برداشت آب چاه‌ها اضافه شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت آبفا مرکزی از خدمات آبرسانی به زائران در ایام اربعین حسینی خبرداد و افزود: در این طرح دو دستگاه تانکر آب و یک دستگاه ماشین جنتکس برای آبرسانی به زائران اربعین حسینی از استان اعزام شده است و برای رفع مشکلات فاضلاب نیز همکاران ما آماده خدمات رسانی به مناطق مختلف هستند
وی ادامه داد: دو هزار بطری آب نیز به موکب های مستقر در مسیر زائران تحویل شده است این در حالیست که برای طرح جاماندگان پیاده روی اربعین در مسیر اراک به امامزاده محمد عابد نیز برنامه های خدمات رسانی در دستور کار خواهیم داشت.