جمعه طلایی فرزندان ایران

جوان آنلاین: امروز رقابت‌های پارالمپیک پاریس در حالی به کار خود پایان می‌دهد که شیرینی درخشش فوق‌تصور ورزشکاران ایران در شامگاه جمعه همچنان در کام مردم ایران است. 
امروز غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده در وزنه‌برداری به مصاف فولاد سرد می‌روند و در قایقرانی هم شهلا بهروزی‌راد در مصاف با حریفان پارو می‌زند تا بتوانند با کسب مدال جایگاه ایران را بهبود ببخشند. شامگاه جمعه، اما پرونده روز نهم برای ایران با کسب سه مدال خوشرنگ بسته شد تا پارالمپیکی‌ها آخر هفته طلایی را برای ایران رقم بزنند، هت‌تریکی که روحیه ورزشکاران را برای ادامه مسیر باقی‌مانده بالا برد. 
 چراغ مدال‌آوری ایران در نهمین روز رقابت‌های پارالمپیک پاریس را روح‌الله رستمی روشن کرد. وزنه‌بردار دسته ۸۰ کیلوگرم ایران که از ساعت ۲۰ جمعه در رقابت با حریفانی از چین، عراق، نماینده تیم پناهندگان، ساحل عاج، دومنیکن، بریتانیا و کره‌جنوبی در سالن «لا چاپله آرنا» روی تخته رفت و با کسب نخستین طلای وزنه‌برداری و نخستین مدال و طلای روز نهم پاریس را به لرزه درآورد. رستمی که همین دو سال پیش در واکنش به مشکل آب در بین مردم سیستان و بلوچستان، نقره المپیک لندن و طلای جام جهانی تایلند را به حراج گذاشته بود، حالا مدالی خوشرنگ‌تر از آنچه در لندن کسب کرده بود را به دست آورد و موفقیت پارالمپیک توکیو را در پاریس هم تکرار کرد، آن‌هم با شکستن رکورد جهان در پی بالا بردن وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی. حال آنکه به گفته خود رستمی، پزشکان امیدی برای رسیدن او به پارالمپیک پاریس نداشتند: «یک آسیب‌دیدگی خیلی جدی از ناحیه سینه داشتم، به همین دلیل پزشکان امیدی برای حضورم در پاریس نداشتند، اما به لطف خدا آسیبم در مدت کوتاهی برطرف شد و توانستم از آزمون پاریس هم سربلند بیرون بیایم. تمام هدفم این بود که ناکامی هانگژو را جبران کنم و سومین مدال المپیکم بهترین مدال باشد. برای طلای پاریس و رکوردزنی در این رقابت‌ها برنامه داشتم. این مدال را تقدیم ملت شریف ایران می‌کنم و از همین‌جا دست پدر و مادر و تک‌تک اعضای خانواده‌ام را می‌بوسم.»
 


طلای ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری، اما تنها طلای کسب شده نهمین روز حضور فرزندان ایران در پاریس نبود و کمتر از نیم ساعت بعد از آنکه رستمی پرچم پرافتخار ایران را بر فراز پاریس به اهتزاز درآورد و لبخند را میهمان لبان ملت کرد، پرتاب دیدنی و فوق‌العاده یاسین خسروی دومین طلا را هم ضرب کرد. خسروی در فینال ماده پرتاب وزنه کلاس F۵۷ مردان در ورزشگاه استادوفرانس در همان پرتاب نخست با حد نصاب ۲۶/۱۵ متر رکورد پارالمپیک را شکست و در پرتاب دوم با حدنصاب ۸۷/۱۵ آن را ارتقا داد، اما به این هم قانع نشد و در پرتاب سوم با حدنصاب ۹۴/۱۵ و در پرتاب چهارم با حدنصاب ۹۶/۱۵ برای بارچندم رکورد خود را ارتقا داد تا امید رقبایش در فینال را برای کسب مدال طلا ناامید کند. خسروی بعد از کسب خوشرنگ‌ترین مدال پارالمپیک پاریس در پرتاب نیزه تأکید کرد که تمام عمر منتظر کسب این مدال بود: «هدفم رکوردشکنی جهان بود و آمده بودم که رکورد خودم را بشکنم که نشد. همه پرتاب‌هایم بالای رکورد پارالمپیک بود و از پرتاب نخست چهار بار رکورد پارالمپیک را زدم، اما هدف اصلی‌ام شکستن رکورد جهانی (۰۱/۱۶) بود. خوشحالم که حاصل زحماتم خوشرنگ‌ترین مدال پارالمپیک شد، اما باید از مردم و همشهری‌هایم تشکر کنم که در این مدت برایم سنگ‌تمام گذاشتند و انرژی مثبت دادند. دست‌بوس همه آن‌ها هستم. همچنین باید از همه کسانی که در این مدت برایم زحمت کشیدند، از خانواده گرفته تا مربیانم قدردانی کنم که مرا در رسیدن به آرزویم یاری کردند.».
 
اما بدون شک طلایی که عرق ملت را درآورد را والیبال نشسته کسب کرد. قبل از آغاز رقابت‌های روز نهم، همه یک طلا برای والیبال نشسته کنار گذاشته بودند و می‌دانستند شاگردان رضایی به غیر از قهرمانی رضایت نمی‌دهند، ولی فینال نبرد سخت و شطرنج‌گونه‌ای بود که هادی رضایی، سرمربی تیم والیبال نشسته ایران در پایان آن تأکید داشت مردیم تا بردیم: «همه فکر می‌کردند بازی راحتی داریم، اما اینطور نبود و در یک رقابت شطرنج‌گونه از سد بوسنی عبور کردیم، خصوصاً که گیم اول دچار لغزش شدیم و بوسنی سوار بازی شد. ورزش همین است، به همین دلیل می‌گوییم ورزش ضمانتی ندارد. با این حال خوشحالیم که باعث شادی مردم شدیم، اما همه دیدند هیجان ورزش‌های تیمی متفاوت از انفرادی است، ولی مردیم تا بردیم. می‌دانستیم طلای این بازی‌ها از آن ماست. عدد هشتی که بچه‌ها در بازی نشان دادند، نشان‌دهنده هشتمین قهرمانی ما و البته ارادتی است که ملی‌پوشان به امام رضا (ع) دارند.»
سعید حسین‌پور در قایقرانی که با قرار گرفتن در رتبه سوم به مرحله نیمه‌نهایی رفت در ادامه رقابت کایاک ۲۰۰ متر کلاس KL۱ روز گذشته با زمان ۵۳/۴۹ اول شد و به مرحله بعد راه یافت، ولی در فینال با ایستادن در رده پنجم دستش به مدال نرسید. 
مدال‌آوری فرزندان ایران دیروز هم ادامه پیدا کرد و چراغ مدال‌آوری نخستین روز هفته را الهام صالحی با کسب برنز دوومیدانی روشن کرد. صالحی در فینال پرتاب نیزه کلاس F۵۴ با ثبت رکورد ۲۴/۱۶ متر سوم شد و به مدال برنز دست یافت. موسی غلامی، جودوکار کشورمان هم دیروز روی تاتامی رفت، اما با وجود تلاش زیاد دستش به مدال نرسید.